Kun aika on – Seija Simolan tarina kertoo, mitä laulajan uralle todella tapahtui

Seija Simolan (1944–2017) syntymästä on kulunut tänään 75 vuotta. Pirkko Vekkelin ja Ismo Loivamaan kirja Kun aika on – Seija Simolan tarina raottaa verhoa laulajan uraan ja sen traagiseen päätökseen. Kirjassa pääsevät ääneen myös monet Simolan tunteneet ystävät ja työtoverit.

kansi: Pirkko Vekkeli & Ismo Loivamaa, Kun aika on - Seija Simolan tarina

Seija Simolan ura oli huipussaan 1960- ja 70-luvuilla. Hitit seurasivat toistaan: Sulle silmäni annan, Rakkaus kasvoista kasvoihin, Et itkeä saa Argentiina. Alavireisen 1980-luvun jälkeen laulajatar lopetti uransa yksinkertaisella ilmoituksella tanssiravintola Vanhan Maestron lavalta. Lopullinen tragedia oli lauluäänen menetys epäonnistuneen leikkauksen seurauksena.

Kun Simola kuoli vuonna 2017, hän oli ollut poissa esiintymislavoilta jo yli kolme vuosikymmentä. Silloin yleisö kaipasi sosiaalisessa mediassa ”yhtä kaikkien aikojen hienoimmista laulajattaristamme”.

Tänään kuulemme Seija Simolan tutun äänen viidenkymmenen vuoden takaa Leijonien sloganissa ja jääkiekon MM-turnauksessa. Se on tuttu monelle myös mainosjinglena: Kun aika on…

Teos: Kun aika on - Seija Simolan tarina
Tekijät: Ismo Loivamaa & Pirkko Vekkeli
sivuja: 232
ilmestymispäivä: 25.9.2019

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja.perttola@avain.net

kansi: Pirkko Vekkeli & Ismo Loivamaa, Kun aika on - Seija Simolan tarina

Avaimen kirjat keväällä 20206.11.2019 12:23:26 EETTiedote

Avaimen kevään 2020 uusien teosten joukossa on tietokirjoja vanhemmuudesta, seksuaalisuudesta, kahvilakulttuurista, rauhanturvaajien arjesta ja kaunokirjallisuudesta. Lapsille ilmestyy kauniisti kuvitettu runoteos Kuutarhuri sekä tietokirjat tehdaskaupunkien lasten arjen historiasta sekä kuvakirja ötököistä. Keväällä julkaistaan myös valikoima selkokirjallisuutta: tunnettujen romaanien selkomukautuksia, merkittävien kotimaisten runojen kokoelma, tietokirjallisuutta nuorten maahanmuuttajien kokemuksista Suomessa ja mullistavien keksintöjen historiaa.

KUTSU: Neulo poika, neulo - Knits inspired by Tom of Finland -kirjan julkistamistilaisuus ti 22.10. Oodissa18.10.2019 10:43:02 EESTKutsu

Tule tutustumaan tekstiilitaiteilija Marjukka Vuorisalon ja valokuvaaja Marjo Von Bellin uutuuskirjan Neulo poika, neulo – Knits inspired by Tom of Finland neulemalleihin ja kuulemaan vinkit syksyn neuletöiden tekemiseen. Kirjan julkistamistilaisuus järjestetään keskustakirjasto Oodin Kirjataivaassa (3.krs, Töölönlahdenkatu 4, Helsinki) klo 17:00-19:00.