Päijän Boats Oy

Kun airoista tulee Aerot, soutaminen soljuu.

Suomalaisten soutuveneiden airot ovat olleet muuttumattomia vuosisadan, mutta Päijän Boats Oy nostaa soutamisen seuraavalle tasolle, tehokkailla ja ergonomiaa kunnioittavilla airoilla, eli Aeroilla. Aerot ovat pitkäjänteisen tuotekehityksen tulosta, teknisesti edistyneimmät kotimaiset airot, joiden ansiosta ei tarvitse enää sietää jatkuvaa airojen kitinää ja rakkoja käsissä. Aerot lanseerataan ja ovat nähtävillä 10.2.2023 alkavilla Helsingin Vene 23 Båt -messuilla.
Ei airot, vaan Aerot.

Päijänin uudet Aerot tekevät soutamisesta hiljaisen soljuvaa, josta jokainen nauttii. Päijänin toimitusjohtaja Antti Mäkelä kertoo, miksi Päijän päätti lähteä päivittämään perinteisiä puuairoja.

- Ajatus airojen päivittämisestä oli kytenyt kauan. Päijän veneissä heikoin kohta on airot, joten tämä oli yksi merkittävä syy, miksi halusimme lähteä kehittämään airoja. Lisäksi airojen käyttöikä on nykyään niin lyhyt, joten halusimme tehdä paremmat ja kestävämmät airot.

- Oleellisimmat ratkaistavat asiat olivat soutamisen mukavuuden parantaminen ja se, että ei tule rakkoja eikä kuuluu jatkuvaa kitinää, tiivistää Mäkelä.

Ei airot, vaan Aerot

Uudet airot, tai tarkemmin sanottuna Aerot, on suunniteltu yhdessä Lahden muotoiluinstituutin kanssa. Tuotekehitysprosessi on ollut pitkä ja monivaiheinen, mutta viimein kuluttajat pääsevät kokemaan soutamisen ihanuuden uusilla airoilla. Aerot on suunniteltu kaikenkokoisille ja -ikäisille soutajille.

Aerot painavat lähes saman verran kuin perinteiset puuairot, mutta ovat huomattavasti tehokkaammat ja mukavammat soutaa. Lavan suuremman pinta-alan ansiosta soutaminen tuntuu kuin lentämiseltä veden pinnalla. Lisäksi varsi ja kahva on muotoiltu ergonomisemmaksi ja kädensijan liikkuvuuden ansiosta kädet säästyvät rakoilta.

Aerot, jotka kestävät sukupolvelta toiselle

Nykyään perinteisten puuairojen laatu on heikentynyt huomattavasti, eivätkä ne kestä aikaa enää samalla tavalla kuin ennen. Aerot ovat tehty käsitellystä 100 prosenttisesti kierrätetystä alumiinista, kuidusta ja komposiitista, joten ne kestävät aikaa ja kulutusta paremmin.

- Hiomme vielä materiaalia, jotta laatu on paras mahdollinen. Meillä on myös tekeillä hiilijalanjälkitestit, jotka valmistuvat pian. Näillä varmistamme, että meillä on käytössä sekä parhaat että ekologisimmat materiaalit tuotteen kannalta, kertoo Mäkelä.

Jokaisen vesistön Päijän

Uusilla airoilla ja Päijänin muutamalla muullakin tuotteella on patenttihakemukset vetämässä. Tarkoitus on suojata keksinnöllisyydet veneisiin ja airoihin patenttien avulla. Päijän Boats haluaa tuotteensa Suomen jokaiseen kolkkaan ja tulevaisuudessa myös ulkomaille.

- Meille tärkeää on jatkuva kehittyminen. Ajattelemme Päijäniä alustana, johon voidaan lisätä ominaisuuksia. Haluamme palvella mökkeilijöitä, soutajia, kalastajia ja kaikkia muitakin, jotka haluavat nauttia ajasta veden pinnalla.

- Meitä innostaa ajatus siitä, että kautta aikain vesien yli on ollut tarve päästä. Oli kyseessä sitten joki, järvi tai meri – yli tai pitkin on päästävä. Haluamme kunnioittaa vanhaa, mutta nykyaikaa silmällä pitäen. Emme halua museoitua vaan päinvastoin, olla edistyksellisiä. Tämän myötä kehitimme Aerot, kiteyttää Mäkelä.

Ei airot, vaan Aerot.
Lapa ja kädensija.
Aerot pystykuva.
Aerot, jotka kestävät sukupolvelta toiselle.
Aerot ja Päijän vene.
Päijän vene.
Päijäniin luottavat vesilläliikkujat.
Löydä rauha. Löydä ikoninen Päijän.

Päijän Boats Oy
Koneharjunkatu 1

+358 400 727333https://paijanboats.com/

Päijän Boats Oy on vuonna 2021 perustettu perinteisen Päijän Vene -yrityksen raunioista. Tehdas sijaitsee Lahdessa ja yrityksellä on noin kymmenkunta työntekijää. Päijän Boats Oy valmistaa kestäviä, uppoamattomia ja luotettavia soutuveneitä. Päijänin veneiden mallit ovat säilytetty suurelta osin entisellään perinteitä kunnioittaen, mutta jokainen vene voidaan varustella asiakkaiden toiveiden mukaan. Päijän Boats Oy:n tavoitteena on, että Päijän soutuveneitä soljuu Suomen joka kolkassa ja myöhemmin myös ulkomailla asti.