Alko Oy

Kun äiti juo, sikiökin juo. FASD-päivänä 9.9. Alkot avaavat ovensa 9 minuuttia tavallista myöhemmin.

Jaa
Kansainvälinen FASD-päivä muistuttaa raittiudesta raskausaikana. Alkon, R-kioskin, S-ryhmän ja Kehitysvammaliiton yhteisen kampanjan tavoitteena on lisätä tietoisuutta siitä, että alkoholi ja raskaus eivät sovi yhteen. Alkoholinmyynti aloitetaan Alkossa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

FASD-päivän* 9.9. yhteisen kampanjan tavoitteena on lisätä raskautta suunnittelevien ja odottavien äitien tietoisuutta siitä, että alkoholi ja raskaus eivät sovi yhteen. Alkoholi on haitallista kaikissa raskauden vaiheissa.

Alko on ollut jo vuodesta 2015 lähtien mukana lisäämässä FASD-tietoisuutta ja avannut ovensa FASD-päivänä 9.9. yhdeksän minuuttia normaalia aukeamisaikaa myöhemmin, esimerkiksi klo 9.09 tai 10.09.

Alkojen lisäksi myös R-kioskit ja S-ryhmän myymälät– Prismat, S-marketit, Food Market Herkut, Alepat, Salet ja ABC:t – ympäri Suomen ovat mukana kampanjoimassa raittiin raskauden puolesta. Alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia tavallista myöhemmin ja herätellään näin tärkeän teeman äärelle. Kampanjan viesti näkyy Alkon 373 myymälän lisäksi noin 450 R-kioskissa ja reilussa 1000 S-ryhmän päivittäistavarakaupan toimipisteessä.

”Yhteistyö Kehitysvammaliiton kanssa ja FASD-päivässä kampanjointi on meille tärkeä perinne. Haluamme lisätä yleistä tietoisuutta raskaudenaikaisesta alkoholinkäytöstä asiallisesti ja syyllistämättä. Olemme iloksemme saaneet mukaan kampanjaan myös päivittäistavarakauppaa. R-kioski on ollut kampanjassa mukana vuodesta 2019 ja S-ryhmä vuodesta 2020 lähtien”, sanoo Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.

”Pienikin alkoholimäärä raskausaikana voi aiheuttaa sikiövaurioita. Valitsemalla täysraittiuden odottava äiti suojaa lastaan. Tarvitsemme laajaa yhteistyötä tämän viestin perille saamiseksi kaikille raskautta suunnitteleville”, toiminnanjohtaja Susanna Hintsala Kehitysvammaliitosta sanoo.

”R-kioskin toimintaan kuuluu olennaisena osana vastuullisuus, jonka kulmakiviä ovat vastuu ihmisistä, ympäristöstä ja arvoketjusta sekä vastuulliset ja terveelliset tuotteet. Kannustamme asiakkaitamme vastuullisiin valintoihin. FASD-tietoisuuden lisääminen myös meidän asiakaskunnassamme tukee vastuullisuustavoitteitamme ja meidän olikin helppo taas lähteä kampanjaan mukaan”, kertoo R-kioskin viestintä-, vastuullisuus- & talent management -johtaja Ann-Charlotte Schalin.

”Olemme FASD-kampanjassa mukana jo kolmatta vuotta ja se alkaa tulla tutuksi myymälöillemme ja asiakkaillemme. Meillä on yli 1000 myymälää ympäri Suomen ja tämä pieni teko on tärkeä viesti. Mitä enemmän kampanja saa näkyvyyttä, sen parempi tälle tärkeälle asialle”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Alkoholin käytön turvarajaa raskaudessa ei voi määritellä

Odottavien äitien raskaudenaikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa vuosittain tuhansille sikiöille kehitysriskin. Joka vuosi Suomessa syntyy 600–3 000 lasta, joilla on jonkinasteinen alkoholivaurio äidin päihteiden käytön takia. Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on tällä hetkellä yksi merkittävimmistä kehitysvammaisuuden aiheuttajista länsimaissa.

Alkoholin aiheuttamien sikiövaurioiden laajaa kirjoa kuvaava FASD koskettaa suurta joukkoa lapsia, nuoria ja aikuisia. Alkoholin aiheuttamat vauriot näkyvät vaikeuksina oppimisessa, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja oman käyttäytymisen säätelyssä.

”Kun äiti juo, sikiökin juo. Alkoholi on sikiön kehitystä uhkaava tekijä, johon odottava äiti voi itse vaikuttaa. Täysraittius raskausaikana riittää. Alkoholin käytön turvarajaa kun ei voida määritellä”, kertoo Marja Aho.

Lisätietoa FASDista Kehitysvammaliiton sivuilta: https://www.kehitysvammaliitto.fi/fasd

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Alko
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi


R-kioski
R-kioskin viestintä 020 5544 128, viestinta@r-kioski.fi


S-ryhmä
viestintäpäällikkö Aino Sten, 010 768 0279, aino.sten@sok.fi


Kehitysvammaliitto
viestintäpäällikkö Anneli Puhakka, 0400 906 061, anneli.puhakka@kvl.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Jokainen FASD-vamma voidaan estää raittiilla raskaudella. FASD-päivänä 9.9. Alkot avaavat ovensa 9 minuuttia tavallista myöhemmin.5.9.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Syntyvistä lapsista arviolta peräti neljä prosenttia on FASD-lapsia. Alkon, R-kioskin, S-ryhmän, Kehitysvammaliiton sekä Ensi- ja turvakotien liiton yhteisessä kampanjassa lisätään tietoisuutta siitä, että FASD on täysin estettävissä oleva vamma – siihen riittää raskaana olevan täysraittius raskausaikana. Alkoholinmyynti aloitetaan FASD-päivänä 9.9. Alkossa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1–6/2024: Alkon palvelu saa kiitosta, myynti ja tulos yhtiön odotusten mukainen4.9.2024 07:40:00 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Alkuvuoden myynti ja tulos olivat odotusten mukaisia. Myynti tammi-kesäkuussa oli 34,8 (36,8) miljoonaa litraa, joka oli 5,5 prosenttia alhaisempi kuin edellisvuonna vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 536,4 (546,2) miljoonaa euroa, joka oli 9,8 miljoonaa euroa (1,8 prosenttia) vähemmän kuin edellisenä vuonna. Alkoholijuomaveroa kertyi myynnistä valtiolle alkuvuoden aikana 278,1 (276,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 15,8 (17,5) miljoonaa euroa ja kauden voitto oli 13,1 (14,9) miljoonaa euroa. Oman pääoman tuotto oli hyvällä tasolla, 32,6 (35,0) prosenttia. Alkoholilain muutos enintään 8-prosenttisten alkoholijuomien myynnin laajentamisesta ruokakauppoihin tuli voimaan 10. kesäkuuta. Muutoksen myötä vahvempien alkoholijuomien saatavuus laajeni, kun myyntipisteiden määrä ja myyntiaika lisääntyivät merkittävästi. Päivittäistavarakaupalla on Alkoon verrattuna 12-kertainen myymäläverkosto ja 20 prosenttia laajemmat myyntiajat. Muutoksen

Alko ja WHO yhteistyöhön: ”Lisää ymmärrystä alkoholin ja syövän yhteydestä”29.8.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Alkoholi on yksi merkittävimmistä elintapoihin liittyvistä syöpäriskeistä. Suomalaisista 60 prosenttia tunnistaa sen, että alkoholinkäyttö lisää syöpäriskiä ja 68 prosenttia pitää alkoholinkäyttöä haitallisena. Tämä käy ilmi Alkon ja WHO:n yhteistyönä tehdystä kyselystä, jossa kartoitettiin sitä, miten hyvin suomalaiset ymmärtävät alkoholin ja syövän yhteyden.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye