Kun hukkalämmöt lähtivät, seuraavaksi lämpöä tuotetaankin ulkoilmasta

Jämsään on näinä aikoina valmistumassa lämpöpumppulaitos, joka tuottaa kaukolämpöä ulkoilmasta.
Lämpöpumput ja AmbiHeat-lämpöpumppulaitokset  rakennetaan Calefan Ikaalisten tehtaalla.
Lämpöpumput ja AmbiHeat-lämpöpumppulaitokset rakennetaan Calefan Ikaalisten tehtaalla.

Jämsään ja Jämsänkoskelle oli tuotettu kaukolämpöä UPM Jämsänkosken tehtaan hukkalämmöistä. Kaipolan tehtaan lopetettua toimintansa, tuli ajankohtaiseksi hakea vaihtoehtoisia lämmöntuotantotapoja.

”Puhtaan energian puolesta puhutaan, joten lähtökohtamme ratkaisussa oli vihreä energiantuotanto. Haimme parasta koeteltua tekniikkaa ja valmista toimivaa ratkaisua”, Jämsän aluelämmön toimitusjohtaja Hannu Soikkeli alustaa AmbiHeat-lämpöpumppulaitoksen valintaa.

Calefan Katri Parovuori kertoo asiakkaan olleen hyvin aloitteellinen heille soveltuvan lämpöpumppuratkaisun löytämisessä. Kilpailutuksen voitti lopulta AmbiHeat.

Calefan 500 kW AmbiHeat-lämpöpumppulaitos tuottaa 6 GWh:n verkkoon kesäaikaan 2/3 alueen lämmöntarpeesta. Modulaariset lämpöpumppulaitokset rakennetaan Ikaalisten tehtaassa valmiiksi ja toimitetaan tontille kokonaisuutena, joka kytketään paikan päällä lämmitysverkkoon. Tehtaat ja energiayhtiöt suosivat kokonaistoimituksia, sillä ne alentavat merkittävästi riskejä ja huoltokustannuksia.

Keväällä tontille on rakennettu perustuksia, vedetty sähköä ja vesiä. Sähköntuotantoa varten tulee aurinkopaneelit.

”Aletaan olla jo siinä vaiheessa, että lämpöpumppulaitoksen moduuleita voi alkaa tuoda paikalle”, Soikkeli kertoo etenemisestä.

Yksi etu AmbiHeat-lämpöpumppulaitoksessa on sen joustavuus. Lämpöä voidaan tuottaa tarpeen mukaan paljon tai vähän. Kaipolan tehtaan jatko on vielä kysymysmerkki. Ei siis ole poissuljettua, että uuden toimijan myötä hukkalämpöä tultaisiin saamaan kaukolämmön tuotantoon, joten tähän yhtälöön lämpöpumppulaitos sopii paremmin kuin hyvin.

”Meillä on yhtiön toiminta-alueella suuret lämmöntarpeet ja suht isot teollisuuskompleksit”, Soikkeli kertoo.

AmbiHeat-lämpöpumppulaitoksia on kahdeksaa eri vakiokokoa tehoalueilla 360 kW – 10 MW. Laitokset voivat ulkoilman ohella hyödyntää lämmönlähteinä vesistöjen ja maaperän lämpöä, tuotannon ylijäämälämpöjä sekä aurinkoa. Laitoksilla pystytään tuottamaan myös jäähdytystä.

”On todella positiivista, että lämpöyhtiöt alkavat nähdä, että kauko- tai aluelämpöverkkoon lämpöä voidaan tuottaa myös polttamattomalla tekniikalla, päästöttömästi”, Katri Parovuori kiittelee.

Katri Parovuori
katri.parovuori@calefa.fi