UKK-instituutti

KunnonKartta-tutkimus käynnistyy Turun seudulla – mittauksiin kutsuttu 2 000 aikuista

KunnonKartta-tutkimuksessa selvitetään, millaisessa fyysisessä kunnossa suomalaiset ovat 1,5 vuoden koronapandemian jälkeen. Nyt UKK-instituutin väestötutkimuksen mittaukset laajenevat Turkuun ja lähikuntiin. Lähes 2 000 työikäistä saa kutsun tutkimusmittauksiin.
Kuva: UKK-instituutti / Studio Reetta Muranen

Mittaukset toteutetaan Turussa 9. marraskuuta lähtien yhdessä alueellisten toimijoiden kanssa. Kuntotestit toteuttaa Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry (LiikU) ja laboratoriokokeista huolehtii Turun ammattikorkeakoulu.

– Marraskuun aamut sujuvat vahvasti KunnonKartta-tutkimuksen mittausten parissa. LiikUlle tämä on mielenkiintoinen toimintamalli. Mielenkiintoa lisää myös se, että Naantali ja Raisio ovat tilanneet lisämittaukset omille asukkailleen. Olemme hyvin mielellämme mukana nyt käynnistyvissä mittauksissa, kertoo kehittämispäällikkö Jukka Läärä LiikUsta.

– Aikuisten liikkumisesta ei ole ollut vähään aikaan tutkittua tietoa. Tämän tutkimuksen jälkeen sitä on saatavilla. Tiedolla johtaminen on ollut meidän viestimme muun muassa kunnille, joten koemme tämän tutkimuksen sopivan hienosti osaksi omaa toimintaamme, Läärä kiteyttää.

Toteutus laajan yhteistyöverkoston kanssa

UKK-instituutin johtama KunnonKartta-väestötutkimus toteutetaan laajan yhteistyöverkoston kanssa.

– Laaja yhteistyöverkosto on tämän tutkimuksen onnistumisen edellytys. Olemme tyytyväisiä, että Turun alueella yhteistyökumppaneiksi löytyivät LiikU ja Turun ammattikorkeakoulu, toteaa UKK-instituutin johtaja, professori Tommi Vasankari.

Eri puolilla Suomea toteutettavissa mittauksissa kumppaneina toimivat lisäksi muun muassa Helsingin kaupunki ja Metropolia Ammattikorkeakoulu, Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitos ja Tampereen kaupunkiseutu. Loppuvuoden aikana mittaukset laajentuvat edelleen Jyväskylän, Oulun ja Rovaniemen seudulle.

Mitattua tietoa koronan vaikutuksista

KunnonKartta-tutkimus toteutetaan Suomessa neljän vuoden välein, edellinen tutkimus toteutettiin vuonna 2017. Nyt kerättävää tietoa verrataan tuon tutkimuksen tuloksiin. Tutkimukseen osallistuu yli 10 000 satunnaisotannalla valittua työikäistä suomalaista.

– Tutkimus toteutuu koronan kannalta hyvin mielenkiintoiseen aikaan. Iso osa työikäisiä suomalaisia on viettänyt ainakin osan edeltävän puolentoista vuoden aikana etätöissä, jolloin normaali liikkuminen arjessa on merkittävästi muuttunut. Voidaankin sanoa, että tällä kertaa KunnonKartta-tutkimus selvittää mitatusti ja luotettavasti erityisesti suomalaisten fyysisen kunnon, liikkumisen, paikallaanolon ja unen suhteessa koronaa edeltävään aikaan, Vasankari sanoo.

KunnonKartta-tutkimus kokoaa mitattua tietoa 20–69-vuotiaiden suomalaisten kestävyys- ja lihaskunnosta, paikallaanolosta, fyysisestä aktiivisuudesta ja unesta. Tutkimuksessa kartoitetaan näiden tekijöiden yhteyttä terveyteen liittyvään elämänlaatuun, sairastavuuteen ja työkykyyn, sairauspoissaoloihin, eläkkeelle siirtymiseen, terveyspalveluiden käyttöön sekä niistä yhteiskunnalle aiheutuviin kustannuksiin. Lisäksi KunnonKartta-tutkimuksessa selvitetään, mitkä tekijät ovat yhteydessä liian vähäiseen liikkumiseen.

Osallistujat saavat itselleen kuntotestien tulokset viitearvoineen, raportin liikemittarin keräämistä tiedoista liikkumisesta, paikallaanolosta ja unesta viikon ajalta sekä laboratoriokokeista rasva-arvot ja verensokeriarvot.

Tutkimuksen rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Lisätietoja ja haastattelujen sopiminen Turussa:
kehittämispäällikkö Jukka Läärä, Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry, 040 046 3790, jukka.laara@liiku.fi

Tutkimus valtakunnallisesti:
UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari, 040 505 9157, tommi.vasankari@ukkinstituutti.fi

Kuva: UKK-instituutti / Studio Reetta Muranen

UKK-instituutti
Kaupinpuistonkatu 1
33500 TAMPERE

03 282 9111https://ukkinstituutti.fi

Tutkitusti terveellistä ja turvallista liikkumista

UKK-instituutti on terveys- ja liikunta-alalla toimiva yksityinen tutkimus- ja asiantuntijakeskus, joka sijaitsee Tampereella. UKK-instituutin tehtävänä on edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä lisäämällä terveysliikuntaa ja vähentämällä liikkumattomuutta, liikuntavammoja ja vapaa-ajan tapaturmia.

Mittaamme säännöllisin väliajoin eri väestöryhmien fyysistä aktiivisuutta ja kuntoa. Kehitämme kustannusvaikuttavia toimintamalleja terveellisen liikkumisen edistämiseen. Ennaltaehkäisemme ja vähennämme kaatumisia sekä liikunta- ja urheiluvammoja tutkitusti tehokkailla menetelmillä. Tuotamme tietoa liikkumisen yhteiskunnallisesta merkityksestä päätöksenteon tueksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta UKK-instituutti

Mediakutsu seminaariin: Liikkuminen muutosten paineessa5.10.2023 13:37:35 EEST | Tiedote

UKK-instituutin 33. Terveysliikuntapäivät järjestetään 11.–12.10.2023. Terveysliikuntapäivät tarjoavat ajankohtaisen näkymän talouden, palvelurakenteiden ja väestössä tapahtuviin monenlaisiin muutoksiin, ja miten ne sekä haastavat että helpottavat liikkumisen edistämistyötä. Seminaarin yhteistyökumppani on Työeläkeyhtiö Varma. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seminaariin. Seminaari on toimittajille maksuton.

Selvitys: kansallispuistoissa liikkuminen säästi yhteiskunnan rahoja 164 miljoonaa euroa viime vuonna15.9.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Metsähallitus ja UKK-instituutti ovat laskeneet ensimmäisen kerran luonnossa liikkumisen hyödyt kansantaloudelle. Vuonna 2022 ihmisten liikkuminen kansallispuistoissa ja retkeilyalueilla vähensi yhteiskunnan kustannuksia 164 miljoonalla eurolla. Liikkuminen luonnossa tuo yhteiskunnalle säästöä kahdella tavalla: luontoliikunta vähentää kansansairauksista aiheutuneita kustannuksia ja auttaa ihmisiä pysymään työkykyisinä.