Kunta-alan unioni on nyt Julkisen alan unioni JAU ry

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n muodostama neuvottelujärjestö Kunta-alan unioni on nyt nimeltään Julkisen alan unioni JAU ry.

JAU on yksi kolmesta kunta-alan pääsopijajärjestöistä, jotka neuvottelevat alan työ- ja virkaehtosopimukset yhdessä KT Kuntatyönantajien kanssa. JAU edustaa noin kolmasosaa kunta-alan henkilöstöstä. JAU edustaa myös maakuntiin siirtyvää henkilöstöä.

JAUn tavoitteena on edistää vahvasti julkiseen sektoriin nojaavaa, kestävää ja reilua yhteiskuntaa. Verovaroin tuotettavat palvelut on järjestettävä julkisina palveluina ja muut palvelujen järjestämistavat tukevat niitä. Suomen kilpailukyky taataan laadukkailla ja yhdenvertaisilla julkisilla palveluilla sekä toimivilla työmarkkinoilla.

JAU haluaa turvata jäsentensä aseman sote- ja maakuntauudistuksessa, sillä hyviä palveluita ei ole ilman ammattitaitoista ja motivoitunutta henkilökuntaa. JAU muistuttaa, että julkisen alan henkilöstö on jo taakkansa kantanut kilpailukykysopimuksessa. Siksi JAU ei tule hyväksymään minkäänlaisia henkilöstöön kohdistuvia lisäheikennyksiä.

Lisätietoja:

Maija Pihlajamäki, puheenjohtaja, Jyty, 0400 537 756

Päivi Niemi-Laine, puheenjohtaja, JHL, 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on hyvinvoinnin ammattilaisia ja opiskelijoita yhdistävä ammattiliitto kunnissa, valtiolla ja yksityisissä hyvinvointipalveluissa. Hyvinvointipalveluja tuottavia jäseniä meillä on yli 200 000. JHL on SAK:n jäsenjärjestö.

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.