Kuntaliitolle ensimmäinen kaupunkipoliittinen toimintaohjelma

Kuntaliiton hallitus on hyväksynyt Kuntaliiton ensimmäisen kaupunkipoliittista toimintaa linjaavan toimintaohjelman. Ohjelman toimikausi kattaa vuodet 2021–2023, ja sen tavoitteiden toteutumista arvioidaan vuosittain liiton toimielimissä.

Kaupunkipolitiikan toimintaohjelmassa nostetaan esiin kaupunkien ja kaupun­kikehityksen merkitys sekä kansallisessa että eurooppalaisessa toimintaympäristössä.

Kaupungit tekevät merkittävää työtä modernissa taloudessa esimeriksi innovaatioiden, talouden uusiutumisen sekä tuottavuuden edistämisen parissa.

Kaupunkipoliittisella toimintaohjelmalla Kuntaliitto terävöittää omaa kaupunkipoliittista toimintaansa ja lisää entistä aktiivisempaa kumppanuutta kaupunkien kanssa.

- Tunnistimme huolen siitä, ettei kaupunkien merkitystä suomalaisen yhteiskunnan vaurauden ja hyvinvoinnin lähteenä tunnisteta tarpeeksi. Kaupungithan ovat seutukuntiensa kiistattomia talousvetureita.

Tätä Kuntaliiton kaupunkipoliittista työtä kehitetään yhdessä kaupunkien kanssa, toteaa Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Kaupunkipoliittinen toimintaohjelma vuosille 2021–2023 linjaa Kuntaliiton kaupunkipoliittisia rooleja, tunnistaa kaupunkipolitiikan kotimaiset ja kansainväliset toimintaverkostot sekä määrittelee Kuntaliiton keskeiset kaupunkipolitiikan painopistealueet ja vuosittain tarkistettavat toimenpiteet.

- Toimintaohjelman on valmistellut toimialarajat ylittävä Kuntaliiton kaupunkipolitiikkaryhmä. Valmistelussa on ollut tiiviisti mukana myös eri kaupunkien ja keskeisten sidosryhmien asiantuntijoita, kertoo kaupunkikehityspäällikkö Henrik Lönnqvist.

- Toimenpideohjelmassa nousevat esiin toisaalta kaupunkikehityksen kestoteemat ja niiden rinnalla ajassa nopeastikin muuttuvat aiheet, yhteysjohtaja José Valanta jatkaa.

Kaupunkien tekemä arvokas työ korostuu kestävässä kehityksessä

Kunnilla on keskeinen rooli kestävän kehityksen edistämisessä. Erityisesti suomalaiset kaupungit ovat kansainvälisesti verrattuna tehneet esimerkillistä työtä ilmastonmuutoksen hillinnässä ja varautumisessa.

- Kaupungeissa tehtävät uudenlaiset ratkaisut toimivat hyvinä esimerkkeinä. Kaupunkien kehittämät innovaatiot skaalautuvat siten myös muihin kuntiin, korostaa Valanta.

Minna Karhunen, p.09 771 2000

Jose Valanta p. 050 523 1116

Henrik Lönnqvist p. 050 3122805

Liite: toimintaohjelma

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Kuntien sosiaali- ja terveystoimen nettokustannukset vuodelta 2020 — yksi asukas maksoi kunnalle keskimäärin 3 632 euroa26.11.2021 13:44:53 EET | Tiedote

Kuntien sosiaali- ja terveystoimen asukaskohtaiset kustannukset olivat 3 632 euroa vuonna 2020. Tästä erikoissairaanhoidon osuus oli reilun kolmanneksen (37 prosenttia) eli 1 334 euroa per asukas. Perusterveydenhuollon osuus oli puolestaan hieman alle viidennes (18 prosenttia) eli 672 euroa per asukas. Ikääntyneiden palveluiden (pois lukien kotihoito) osuus oli 13 prosenttia eli 483 euroa per asukas.

Fler skattesänkningar än höjningar för invånarna: antalet kommuner som höjer skattesatsen lägst under hela 2000-talet18.11.2021 13:13:33 EET | Tiedote

År 2022 höjs kommunalskatten i 16 kommuner och sänks i 12. Höjningarna gäller 116 000 kommuninvånare, medan 140 000 invånare får lägre kommunalskatt. I 281 kommuner är inkomstskattesatsen oförändrad. Det är exceptionellt att de invånare som får sänkt skatt är fler än de vars kommunalskatt höjs. Av de kommuner som sänker skatten är Raumo och Nyslott störst. Antalet kommuner som höjer skattesatsen är nu lägst under hela 2000-talet, 23 färre än i fjol. De största kommunerna som höjer skattesatsen är Kotka och Nurmes.

Useamman kuntalaisen verotus kevenee kuin nousee vuonna 2022: korottajien määrä 2000-luvun matalin18.11.2021 13:00:24 EET | Tiedote

Vuonna 2022 kunnallisvero nousee 16 kunnassa eli 116 000 kuntalaisella ja laskee 12 kunnassa eli 140 000 kuntalaisella. Tuloveroprosentti säilyy ennallaan 281 kunnassa. On poikkeuksellista, että useamman kuntalaisen verotus kevenee kuin nousee. Laskijoista suurimmat kunnat ovat Rauma ja Savonlinna. Korottajien määrä on 2000-luvun matalin, 23 kuntaa vähemmän kuin vuosi sitten. Suurimmat kunnat, jotka nostavat veroprosenttiaan, ovat Kotka ja Nurmes.

Maankäyttö- ja rakennuslain uudistusta ei tule viedä eteenpäin esitetyltä pohjalta28.10.2021 14:36:43 EEST | Tiedote

Kuntaliitto päätti 28.10.2021 lausunnostaan ympäristöministeriön lakiluonnoksesta uudeksi kaavoitus- ja rakentamislaiksi. Kuntaliitto katsoo lausunnossaan, että lakiluonnosta ei tule viedä eteenpäin nykymuodossaan. Lakiluonnos kaipaa merkittäviä muutoksia ja selvennyksiä, mutta näyttää siltä, että tarvittavien muutosten tekeminen ja niiden vaikutusten arvioiminen ei ole mahdollista suunnitellussa aikataulussa.