Kuntaliitto kaipaa keskustelua koko vanhusväestön hoivasta

Kuntaliitto antoi tänään (7.11.2019) lausunnon sosiaali- ja terveysministeriön vanhuspalvelujen lakiluonnokseen. Kuntaliitto katsoo, että ikäihmisten hoivaa pitäisi arvioida kokonaisuutena, sekä koti- että ympärivuorokautisessa hoidossa olevien vanhusten kannalta.

Nyt käsittelyssä oleva hoitajamitoitusta koskeva lakiluonnos käsittää ainoastaan pienen, pitkäaikaisessa ympärivuorokautisessa hoidossa olevan, osan vanhusväestöstä.

Kuntaliitto ei lähtökohtaisesti kannata henkilöstömitoitusten säätämistä lailla. Moniulotteiset ongelmat eivät ratkea mekaanisia henkilömitoituksia säätämällä. Ikäihmisten ympärivuorokautisessa hoidossa henkilöstön määrän ja osaamisen pitää vastata asiakkaiden määrää ja tarpeita. Asiakastilanteet ja -tarpeet vaihtelevat paljon vuorokauden aikana.

- Huomiota tulisi kiinnittää johtamiseen ja tehtävien organisointiin. Hoiva-ala kärsii henkilöstön heikosta saatavuudesta sekä vaihtuvuudesta, jota voitaisiin osaltaan vähentää esimiestyötä tukemalla, hyvällä perehdytyksellä ja henkilöstön mukaan ottamisella suunnittelutyöhön, sanoo Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Kokonaiskuva pitäisi muodostaa ennen mahdollisia mitoituksia

Kuntaliitto toivoo, että mahdollisen vähimmäismitoituksen tarve arvioidaan vasta sitten, kun nykyisten hoivapalveluiden laatu luotettavasti tiedossa. Ennen nykytilanteen arviointia ei tulisi päättää uusista toimenpiteistä.

Mikäli vähimmäismitoitukseen kuitenkin päädytään, Kuntaliitto kannattaa nykyisen laatusuosituksen mukaista 0,5 vähimmäismitoitusta.

- Pidämme ehdotettua 0,7 henkilöstömitoitusta erittäin ongelmallisena. Nyt olemme satsaamassa pieneen ympärivuorokautisessa hoidossa olevien ikäihmisten ryhmään. Olisiko resurssit järkevämpi käyttää kaikkien, myös kotona asuvien, hoivaa ja hoitoa tarvitsevien palveluiden kehittämiseen? Karhunen kysyy.

Laajentuneet tehtävät korvattava jo siirtymäaikana

Esityksen mukaan laki on tulossa voimaan 1.8.2020. Kuntien on nostettava henkilömitoitusta asteittain ja 0,7 mitoituksen pitäisi toteutua viimeistään 31.3.2023. Jos laki toteutuu, kustannukset tulee korvata kunnille täysimääräisesti valtionosuuksina. Kuntaliitto katsoo, että sen olisi oltava mukana lain toimeenpanon kustannusten seurannassa ja arvioimisessa. Kustannusarvioissa tulisi myös ottaa huomioon väestöennusteet.

Kuntaliiton lausunto

Sosiaali- ja terveysyksikön johtaja Tarja Myllärinen, puh +358 50 596 9866
Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen, puh +358 50 380 5907

Kuntaliitto ja FCG kehittävät palveluitaan kuntien talouden hallintaan ja ennakointiin18.12.2019 09:12:41 EETTiedote

Kuntaliitto ja FCG käynnistävät vuoden 2020 alussa yhteishankkeen, jossa kehitetään yhdessä kuntien kanssa kuntatalouden hallintaan ja ennakointiin liittyviä palveluita. Kehittämistyön tavoitteena on tukea kuntia talouden kestävyyden prosessin eri vaiheissa sekä tarjota konkreettisia työkaluja talouden tasapainon ylläpitämiseen ja taloudellisen tehokkuuden parantamiseen.

Sätt stenfoten i skick! Social- och hälsotjänsterna på basnivå måste fungera17.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Kommunförbundet, Läkarförbundet, Tandläkarförbundet, Tehy, SuPer och Talentia ordnar 17.12.2019 det gemensamma seminariet Kivijalka kuntoon på Kommunernas hus i Helsingfors. Seminariet fokuserar på lösningar för krisen inom primärvården och kommunernas socialservice. Välfungerande service är till fördel för alla, konstaterar arrangörerna i ett gemensamt uttalande. ”Att rädda den offentliga primärvården borde betraktas som en gemensam hederssak. Jämlik och fungerande basservice utgör stenfoten för ett fungerande hälsovårdssystem. Det första steget är att tillgången till vård underlättas genom vårdgarantin”, säger Läkarförbundets ordförande Samuli Saarni. Basservicen behöver mer resurser. Ur klienternas och patienternas synvinkel är det viktigt att utveckla multiprofessionellt arbete och samarbete mellan olika aktörer. ”Statsandelarna för kommunal basservice har skurits ned under tidigare år och kommunernas ekonomi har stora svårigheter, vilket syns i social- och hälsovården. I stället f

Kivijalka kuntoon! Perustason sosiaali- ja terveyspalvelut saatava toimimaan17.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Kuntaliitto, Lääkäriliitto, Hammaslääkäriliitto, Tehy, SuPer, Jyty ja Talentia järjestävät 17.12.2019 yhteisen seminaarin Kivijalka kuntoon Kuntatalolla Helsingissä. Seminaarissa etsitään ratkaisuja perusterveydenhuollon sekä kuntien sosiaalipalvelujen kriisiin. Hyvin toimivat palvelut ovat kaikkien etu, järjestäjät toteavat yhteisessä julkilausumassaan. ”Julkisen perusterveydenhuollon pelastaminen tulisi nähdä yhteisenä kunnia-asiana. Yhdenvertaiset ja toimivat peruspalvelut ovat toimivan terveydenhuoltojärjestelmän kivijalka. Ensimmäinen askel on hoitoon pääsyn korjaaminen hoitotakuulla”, toteaa Lääkäriliiton puheenjohtaja Samuli Saarni. Peruspalveluihin tarvitaan lisää voimavaroja. Asiakkaiden ja potilaiden kannalta tärkeää on kehittää moniammatillista työskentelyä ja eri toimijoiden yhteistyötä. ”Kuntien peruspalvelujen valtionosuuksia on aiempina vuosina leikattu ja kuntatalous on suurissa vaikeuksissa, mikä näkyy sosiaali- ja terveydenhuollossa. Lyhytaikaisen hankerahan sijaan ku