Kuntapäättäjät avainasemassa palvelusetelin kehittämisessä
Asiakkaan aseman vahvistaminen sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjänä on eurooppalainen trendi. Kun ihminen on aktiivinen toimija ja hänellä on valtaa päättää hoidostaan ja hoivastaan myös palvelu on vaikuttavaa.
- Monessa Suomen kunnassa on tällä hetkellä taloushaasteita. Nyt olisi tärkeää saada käyttöön pienetkin toiminnalliset muutokset tehokkaan palvelutuotannon ja uuden yritystoiminnan mahdollistamiseksi. Palveluseteli on hyvä väline monissa palveluissa, sanoo Kuntaliiton hallituksen 1. varapuheenjohtaja ja Hämeenlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio.
- Palvelusetelin toimivuus edellyttää, että palvelusetelin arvo on asetettu riittäväksi. Vain näin asiakas voi sen valita. Setelin arvoa määriteltäessä on otettava huomioon kunnan oman tuotannon vastaavat kustannukset. Valitettavasti joskus kunnat hakevat kohtuuttomia säästöjä ja se kaatuu kuntatalouden ja ihmisten niskaan, Rautio jatkaa.
Palvelusetelin toimeenpanoon lisää vauhtia
Useimmat Suomen kunnat ovat ottaneet palvelusetelin käyttöön. Erilaisia palveluseteleitä on jo useita satoja. Vaikka kansalaisista 2/3 tietää mikä palveluseteli on, niin silti vain harvat ovat sitä käyttäneet. Kuntapäättäjät ovat se päätöksentekijäjoukko, jotka voivat korjata tilanteen.
- Palveluseteli on otettavissa käyttöön nopeallakin aikataululla ja tänä päivänä on markkinoilla tarjolla toimivia ratkaisuja käytön hallinnointiin, sanoo johtava asiantuntija Aino Närkki Hyvinvointiala HALIsta.
Asiakkaan oikeus palveluihin ja alueellinen tasavertaisuus keskiöön
Palvelusetelillä tuotetaan asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelmanmukaisia palveluita. Siis niitä palveluita, joita kunta joka tapauksessa on velvollinen järjestämään kuntalaisilleen.
- Alueelliset ratkaisut naapurikuntien kesken tai kuntayhtymien päättämänä ovat hyvä keino tukea palvelusetelin käyttöönottoa. Esimerkiksi varhaiskasvatuspalvelut ovat hyvä esimerkki palvelusta, jossa palvelupisteen sijainnilla voi olla huomattavaa merkitystä perheen arjen näkökulmasta, Närkki sanoo.
Palvelusetelikokemukset ovat olleet pääosin myönteisiä ja toimivia ratkaisuja on löydetty monissa kunnissa. Lisää keskustelua palveluseteleiden hyödyistä ja haasteista eri palveluissa on hyvä käydä. Palvelusetelin käytön laajentaminen on mahdollista olemassa olevan järjestelmän puitteissa eikä soten rakenteellisia uudistuksia tarvitse odotella.
HALI Kuntamarkkinoilla 11.-12.9.2019
HALI on tänä vuonna mukana Kuntamarkkinoilla yhdessä Lääkäripalveluyritykset ry:n kanssa keskustelemassa palvelusetelin hyödyistä ja haasteista. Löydät meidät 2. kerroksen 2.24. osastolta.
Miten palveluseteli saataisiin kunnallisen päätöksenteon keskiöön asiakkaan ja veronmaksajan näkökulmasta? Toimijoiden ja kuntapoliitikkojen yhteisenä tavoitteena on kuntalaisten hyvinvoinnin lisääminen, asiakasjonojen parempi hallinta ja kuntalaisten arjen tukeminen.
Tervetuloa tietoiskuihimme, jotka järjestämme
Ke 11.9. klo 15.30-15.50, tila A3.3.
To 12.9. klo 12.30-12.50, tila A3.24.
Lisätiedot:
Aino Närkki, johtava elinkeinoasiantuntija, Hyvinvointiala HALI ry, p. 0400 436 438
Ismo Partanen, Toiminnanjohtaja, Lääkäripalveluyritykset ry, p. 040 518 5799
Sari Rautio, Kuntaliiton hallituksen 1. varapuheenjohtaja, Hämeenlinnan kaupungin hallituksen pj.
p. 040 522 0933
Tietoja julkaisijasta
Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. HALI valvoo jäsentensä yhteisiä etuja ja neuvoo työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Sen 1560 jäsentä työllistävät 100 000 sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaista. HALI on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen. HALIn jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä. www.hyvinvointiala.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hyvinvointiala HALI ry
HALI: Leikkaukset sote-palveluista ovat leikkauksia terveydestä ja hyvinvoinnista16.4.2024 17:52:09 EEST | Tiedote
Hallitus sai tänään päätökseen kehysriihineuvottelunsa. Sosiaali- ja terveysalalla säästöjä haetaan muun muassa laskemalla ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoitusta ja aikaistamalla sote-järjestöjen rahoitukseen kohdentuvia leikkauksia. HALI vaatii huolellista vaikutusarviointia ennen sopeutustoimien toteutusta.
HALI: Kehysriihessä parannettava sote-palvelujen tuottavuutta10.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
Hyvinvointiala HALI ry näkee, että ensi viikolla käynnistyvässä kehysriihessä on mahdollista löytää toimenpiteitä, jotka yhtäaikaisesti parantavat sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta ja laatua, hillitsevät kustannuksia sekä parantavat työn mielekkyyttä.
Hyvinvointiala HALI ry valmistelee vastuullisuussuositukset sote-alan henkilöstövuokraukseen6.3.2024 13:42:14 EET | Tiedote
Henkilöstövuokraus on tarpeellinen osa Suomen sosiaali- ja terveyspalveluja. Hyvinvointiala HALI ry valmistelee parhaillaan jäsentensä kanssa vastuullisuussuosituksia sote-alan henkilöstövuokraukseen. Suosituksilla pyritään varmistamaan, että henkilöstövuokrausta harjoittavat yritykset noudattavat eettisiä ja laadullisia periaatteita toiminnassaan.
Tutkimus: Hoivatyöntekijät suhtautuvat positiivisesti teknologiaan ja työperäiseen maahanmuuttoon16.2.2024 10:30:47 EET | Tiedote
Tampereen yliopiston tekemä tuore selvitys osoittaa, että ikäihmisten parissa työtä tekevät suhtautuvat positiivisesti teknologian hyödyntämiseen hoivatyössä. Lisäksi selvityksessä todetaan, että byrokraattiset esteet tulisi saada purettua työperäisen maahanmuuton tieltä. Selvityksen keskeiset tulokset ovat liitteenä tiedotteen lopussa.
Vuokratyövoima turvaa sote-palvelut koko Suomessa15.2.2024 13:35:27 EET | Tiedote
Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi vuokratyövoimaa ja ostopalveluja selvittäneen verkoston loppuraportin tänään. Raportin mukaan vuokratyön käytön nopea kasvu aiheuttaa riskejä hyvinvointialueille. Verkoston raportissa kuitenkin muistutetaan, että vuokratyövoiman käyttö on myös tarkoituksenmukaista, mitä Hyvinvointiala HALI ry pitää tärkeänä huomiona.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme