Kuntavaaliehdokkaat kannattavat vuokra-asuntojen savuttomuutta

Savuttomat vuokra-asunnot ja tupakkatuotteiden valvontamaksut saavat kannatusta kuntavaaliehdokkailta Suomen ASH ry:n selvityksessä. Kunnilla on tärkeä rooli tupakkalain täytäntöönpanossa, toteaa toiminnanjohtaja Mervi Hara.

Hieman yli puolet Suomen ASH ry:n selvitykseen haastatelluista kuntavaaliehdokkaista olisi valmiita muuttamaan kaikki kunnan omistamat vuokra-asunnot savuttomiksi. Joka viides kannattaa uusien vuokra-asuntojen savuttomuutta. 27 prosenttia haastatelluista ei kannata savuttomuutta vuokra-asunnoissa.

Selvästi myönteisimmin savuttomiin vuokra-asuntoihin suhtautuvat SDP:n ja Vihreiden ehdokkaat. Keskustan ehdokkaissa on eniten niitä, jotka toivovat erityisesti uusien asuntojen savuttomuutta.

Tiedot käyvät ilmi Suomen ASH ry:n Kantar TNS Oy:llä teettämästä selvityksestä.

- Yhteensä kaksi kolmasosaa ehdokkaista kannattaa savuttomuutta ainakin uudiskohteissa. Tämä on ilahduttava viesti ja kertoo siitä, että savuttomat elinympäristöt koetaan tärkeiksi. Kunnat voivat toimia suunnannäyttäjinä tupakkalain täytäntöönpanossa, sanoo Suomen ASH:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

Viime vuonna voimaan tulleessa tupakkalaissa taloyhtiöt saivat mahdollisuuden hakea tupakointikieltoa, jos parvekkeella tai muulla piha-alueella sauhuttelu häiritsee naapureita. Monet isot vuokranantajat ovat rajoittaneet tupakointia asunnoissaan jo ennen lakimuutosta.

Kyselyssä tiedusteltiin myös, pitäisikö tupakkahuoneet poistaa kunnan omistamista sisätiloista. 69 prosenttia haastatelluista ehdokkaista kannattaa tätä. Tupakkalain uudistuksen myötä työpaikkojen sisätiloissa olevien tupakointitilojen tulee täyttää samat vaatimukset, joita nykyään edellytetään ravintoloiden tupakointitiloilta.

- Tupakointitilojen rakentaminen vastaamaan ravintoloissa noudatettavia säädöksiä ei ole halpaa. Kun suurin osa Suomen kunnista on julistautunut savuttomiksi, tupakkahuoneiden katoaminen on luonnollinen osa nykykehitystä, Hara toteaa.

Valvontamaksuille kannatusta

Ehdokkaista 76 prosenttia arvioi, että tupakka- ja alkoholituotteiden lupamaksujen tulisi kattaa näiden tuotteiden valvonnasta aiheutuvat kustannukset. Tupakkalain mukaan valvontamaksu on enintään 500 euroa myyntipistettä kohden, tai enintään 1000 euroa, jos myyntipisteessä myydään sekä tupakkatuotteita että nikotiininesteitä.

- On hyvä, että tupakka- ja alkoholituotteiden valvonnasta aiheutuvat kustannukset eivät lankea veronmaksajien maksettavaksi. Lisäksi tupakkatuotteiden valvontamaksujen korotukset ovat jo vaikuttaneet myyntipisteiden määrään, mikä luultavasti osaltaan vähentää kulutusta, Hara huomauttaa.

Kantar TNS Oy (aik. TNS Gallup Oy) kartoitti Suomen ASH ry:n toimeksiannosta kuntavaaliehdokkaiden käsityksiä tupakka- ja alkoholipoliittisista kysymyksistä. Kyselyyn haastateltiin 12.-17.1.2017 yhteensä 100:aa siihen mennessä ehdokkuutensa julkistanutta henkilöä eri puolueista, eri puolilta maata.

p. 050 460 2324, mervi.hara@suomenash.fi

Pitäisikö kunnan omistamien vuokra-asuntojen olla savuttomia?