Käpy Lapsikuolemaperheet ry

Kuolleiden lasten muistopäivä on 23.9.

Keskiviikkona 23.9. on kuolleiden lasten muistopäivä. Silloin muistellaan kuolleita lapsia ja annetaan ääni heidän perheilleen. Monilla paikkakunnilla seurakunnat tai muut tahot järjestävät tapahtumia, joissa voi hiljentyä muistojen ääreen. Kuolleiden lasten muistopäivä on virallisesti Suomen teemapäiväkalenterissa.

Kuolleiden lasten muistopäivä on tarkoitettu lapsensa menettäneille vanhemmille, mutta myös veljille ja siskoille, jotka surevat sisarustaan. Päivä on myös isovanhemmille, kummilapsen menettäneille, tarha- tai koulukaveria ikävöimään jääneille ja muille tuttaville. Päivä on myös heille, jotka tuntevat surua tragedioiden uhreista Suomessa ja maailmalla.

Kuolleiden lasten muistopäivä on päivä, jolloin voi tukeutua toisiin, muistella ja sytyttää kynttilän tuomaan lohdutusta ja valoa tulevaan. Tänä vuonna muistopäivän tapahtumia järjestetään ainakin 18 paikkakunnalla. Katso lista tiedossa olevista tapahtumista täällä.

KÄPY – Lapsikuolemaperheet ry välittää haastateltavien yhteystietoja ja antaa haastatteluja aiheesta. Yhdistyksen jäsenperheitä on kautta Suomen, ja vertaistukiryhmiä kokoontuu tällä hetkellä 16 paikkakunnalla. Ota yhteyttä maiju.hirvonen@kapy.fi, mikäli tahdot haastatella paikallista perhettä lehtijuttua varten.

Taustatietoja:

• KÄPY Lapsikuolemaperheet ry on valtakunnallinen vertaistukijärjestö, joka tarjoaa tukea ensisijaisesti vanhemmille ja perheille, joiden lapsi on kuollut raskauden myöhäisessä vaiheessa, vauvana, lapsuudessa tai nuorena aikuisena.
  • Yhdistyksen avoimet vertaistukiryhmät kokoontuvat eri puolilla Suomea. Yhdistys välittää tukihenkilöitä sekä järjestää tapaamisia lapsensa menettäneille vanhemmille, isovanhemmille ja sisaruksille.
  • Tietoa niin sureville kuin ammattilaisille löytyy KÄPY ry:n kotisivuilta www.kapy.fi
  • Suomessa kuolee n. 500 alaikäistä lasta vuosittain.
  • Kohtukuolemia tapahtuu vuosittain n. 160.
  • Yleisimmät pienten lasten (19 v.) kuolinsyyt ovat synnynnäiset epämuodostumat ja kromosomipoikkeavuudet, kasvaimet ja muut taudit.
  • Tapaturma- ja väkivaltakuolemat ovat yleisin 1519 -vuotiaiden kuolinsyy.
  • Kuolleiden lasten muistopäivää vietetään 23.9. Päivää on vietetty vuodesta 2010 ja se on virallisesti Suomen teemapäiväkalenterissa.

Susanna Uittomäki
Toiminnanjohtaja KÄPY - Lapsikuolemaperheet ry
susanna.uittomaki@kapy.fi

Käpy Lapsikuolemaperheet ry
Åkerlundinkatu 3B, 4. krs.
33100 TAMPERE

KÄPY – Lapsikuolemaperheet ry
Åkerlundinkatu 3B, 4. krs.
33100 TAMPERE

KÄPY-Lapsikuolemaperheet ry on valtakunnallinen vertaistukijärjestö, joka tarjoaa tukea ensisijaisesti vanhemmille ja perheille, joiden lapsi on kuollut raskauden myöhäisessä vaiheessa, vauvana, lapsuudessa tai nuorena aikuisena.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Käpy Lapsikuolemaperheet ry

Lapsikuolemajärjestön pyhäinpäivän viesti: suruvapaa lapsensa menettäneille vanhemmille5.11.2021 10:51:01 EET | Tiedote

Lapsikuolemaperheitä edustava Käpy lapsikuolemaperheet ry muistuttaa pyhäinpäivänä, että kuolema koskettaa myös lapsiperheitä, eikä perheystävällinen yhteiskunta saa unohtaa perheitä surun ja kriisin hetkellä. Suomessa kuolee vuosittain noin 400–500 alle 18-vuotiasta lasta, joista kuolleena syntyneitä on alle 200. Käpy ry esittääkin Suomeen suruvapaata lapsensa menettäneille vanhemmille.