Kuopio Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingin viides ja keskisuurten kaupunkien ykkönen

Kuopio sijoittui 27 kaupungin joukosta viidenneksi Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Kaupungin sijoituksen laskua viime vuoden ykkössijalta selittää rankingin laskentaperusteiden uudistukset. Kuopio on edelleen keskisuurten yliopistokaupunkien joukossa asuntosijoittajien houkuttelevin kohde. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Kuopio viidentenä Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa / Kuva: Shutterstock

Suomen Vuokranantajien vuoden 2021 kaupunkirankingin perusteella asuntosijoittajan näkökulmasta houkuttelevimmat kaupungit ovat Tampere, Turku ja Vantaa. Kuopio sijoittui vertailussa kuudenneksi ja keskisuurten yliopistokaupunkien ykköseksi.

Suomen Vuokranantajien kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskemiin kaupunkikohtaisiin ennusteisiin asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiaikoihin Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten esimerkiksi Tilastokeskuksen väestöennusteeseen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin.

”Kuopio menestyy hyvin uudistetussakin Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa. Menestys olisi varmasti vieläkin parempi, jos tarkasteluun otettaisiin vain kaupungin yksiömarkkina, joka eroaa voimakkaasti suurempien vuokra-asuntojen markkinasta. Vuokrat ovat Kuopiossa yksiöissä nousseet vuodentakaisesta lähes samalla vauhdilla kuin suurissa kaupungeissa, mutta kaksioissa ja suuremmissa asunnoissa vuokrakehitys on ollut aavistuksen negatiivista. Kuopiossa onkin käytännössä kaksi aivan erilaista vuokramarkkinaa”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen toteaa.

Rokkasen mukaan ensisijaisesti yliopistokaupungin kasvu selittää yksiöiden kysynnän kasvua. Toisaalta opiskelijakaupungiksi Kuopiossa yksiöiden tarjonta on myös suhteellisen niukkaa. Esimerkiksi Vuokraovi.com sivustolla vuoden 2020 aikana markkinoiduista vuokra-asunnoista noin joka neljäs oli Kuopiossa yksiö, kun taas esimerkiksi Jyväskylässä lähes 40 prosenttia vuokra-asuntotarjonnasta oli yksiöitä.

Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän koronan jäljiltä

Viime vuosien voimakas vuokra-asuntojen tarjonnan kasvu on hidastanut vuokrakehitystä kasvukeskuksissa ja kääntänyt vuokrat jopa pieneen laskuun monessa keskisuuressa kaupungissa. Kuopiossa vapaarahoitteiset vuokrat nousivat tammi-maaliskuussa vain 0,2 prosenttia vuodentakaisesta, kun vuosi sitten vastaava vuokrien vuosimuutos oli 0,7 prosenttia. Kehitys erosi kuitenkin voimakkaasti yksiöiden (+0,9 %) ja kaksioiden (-0,1 %) sekä kolmioiden ja suurempien (-0,2 %) vuokra-asuntojen välillä.

”Korona ei kyselyidemme perusteella ole lisännyt häiriöitä vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut alkuvuonna koko maassa. Rajoitukset ovat iskeneet opiskelijoiden sekä esimerkiksi monien palvelualojen työntekijöiden vuokra-asuntojen kysyntään. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa”, Rokkanen arvioi.

”Vuokra-asuntojen tarjonnan kasvu on alkuvuonna jatkunut kysynnän kasvua vahvempana, mikä on vaikeuttanut vuokralaisen löytymistä. Erityisesti pääkaupunkiseudulla näkyy edelleen matkailun pysähtyminen ja vuokra-asuntotarjonnan kasvu lyhytaikaisen majoituksen puolelta. Muualla Suomessa on nähtävillä merkkejä palautumisesta. Heinä-elokuu on vuokramarkkinoiden kuumin sesonki. Vaikka alkuvuosi on ollut vuokralaisen markkinat, loppukesästä varsinkin yksiöt liikkuvat todennäköisesti nopeasti. Siksi opiskelu- tai työpaikan varmistuttua kannattaa nopeasti käynnistää asunnon etsintä”, kertoo liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen Vuokraovi.comilta.

Katso lisätietoa kaupunkirankingista Suomen Vuokranantajien sivuilta. Kaupunkikohtaiset arviot ovat tarkemmin luettavissa jäsensivuiltamme maksutta Suomen Vuokranantajien jäsenille.

Median edustajana voit saada kaupunkikohtaiset tiedot ekonomisti Sakari Rokkaselta, sakari.rokkanen@vuokranantajat.fi (lomalla 9.7.2021-1.8.2021) tai yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkoselta, ville.valkonen@vuokranantajat.fi 12.7.-30.7. Sakari Rokkasen loman aikana.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 25 000 vuokranantajaa.

Vuokranantaja-barometri: Vuokranantajien odotukset tulevasta parantuneet ympäri Suomen – pääkaupunkiseutu poikkeus8.10.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen helpottuminen näkyy tuoreimman Vuokranantaja-barometrin vastauksissa. Vuokranantajien arvioit kaupunkien vuokramarkkinoiden kehityksestä ovat kohentuneet lähes kautta linjan läpi Suomen. Poikkeuksen muodostaa pääkaupunkiseutu, jossa muun muassa uuden vuokralaisen löytymisen on arvioitu vaikeutuneen suhteellisesti eniten. Vuokranantaja-barometriin vastasi lähes 1800 yksityistä vuokranantajaa.

Pienten yksityisten asuntosijoittajien vaikutus taloyhtiöön usein positiivinen28.9.2021 11:49:35 EEST | Tiedote

YLE uutisoi eilen, että sijoitusasuntojen suuri määrä taloyhtiössä voi tietää kalliimpia remonttilainoja. Suomen Vuokranantajat muistuttaa, että riskit piilevät erityisesti omistuksen keskittymisessä – ei yksittäisissä asuntosijoittajissa. Selvitysten mukaan yksityiset piensijoittajat hoitavat säntillisesti lainanlyhennyksensä ja ovat kiinnostuneita taloyhtiön pitkäjänteisestä hoidosta.

Vakuuden säilyttäminen huolellisesti on vuokranantajan vastuulla22.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Valtaosassa vuokrasopimuksista käytetään edelleen vakuutena perinteistä vuokranantajan tilille maksettavaa rahavakuutta. Tuoreet oikeustapaukset korostavat, että vakuuden palauttaminen vuokrasuhteen päättyessä on nimenomaan vuokranantajan velvollisuus, vaikka vakuus olisi annettu jollekin ulkopuoliselle hoidettavaksi. Suomen Vuokranantajat peräänkuuluttaa vakuusriitojen nopeampaa ratkaisua.