Kuopio Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingin viides – kaupungin kasvu kiihtynyt pandemian aikana

Kuopio sijoittui 27 kaupungin joukosta viidenneksi Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa, jossa arvioidaan kaupunkien houkuttelevuutta asuntosijoittajan näkökulmasta eri mittareilla. Koronapandemian aikana kaupungin väkiluvun kasvu on kiihtynyt ja rikkoi viime vuonna aiemmat ennätykset. Nopeasta kasvusta huolimatta vuokrien nousu on hidastunut kaupungissa runsaan rakentamisen seurauksena.

Suomen Vuokranantajien vuoden 2022 kaupunkirankingissa Kuopio oli parhaiten menestynyt keskisuuri kaupunki. Viiden kärki säilyi ennallaan viime vuoden vertailusta. Suuret kaupungit Tampere, Turku, Vantaa ja Helsinki olivat Kuopion edellä.

Kuopion väkiluku kasvoi vuonna 2021 ennätyksellisesti 1333 asukkaalla. Kasvuvauhti on kiihtynyt edellisestä vuodesta jo neljänä peräkkäisenä vuonna. Vuonna 2021 kaupunkiin valmistui noin 1200 asuntoa ja rakennuslupia myönnettiin reilun 1400 asunnon rakentamisella.

”Viime vuosien vilkas rakentaminen on vastannut kasvavaan kysyntään ja mahdollistanut kaupungin kasvun. Voimakkaasta kasvusta huolimatta vuokrien nousu on hidastunut. Koronapandemian aikana etenkin yksiöissä nousu tasaantui”, kertoo Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrien vuosimuutos oli Kuopiossa 0,6 prosenttia. Vuokrat nousivat eniten yksiöissä (+1,0 %). Ennen pandemiaa yksiöiden vuokrien nousuvauhti oli kaksinkertainen. Pandemian aikana hetkellisesti myös kaksioiden ja sitä suurempien vuokra-asuntojen vuokrat laskivat, mutta viime vuoden aikana ne kääntyivät maltilliseen kasvuun. Kaksioiden vuokrien vuosikasvu oli 0,5 prosenttia ja kolmioiden sekä sitä suurempien asuntojen 0,4 prosenttia. Vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä vuokrataso oli kuitenkin laskenut edellisen vuoden loppuun verrattuna kaikissa muissa huoneistotyypeissä paitsi yksiöissä.

Vuokraovi.comin mukaan kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa Kuopion asuntojen keskimääräiset markkinointiajat olivat lyhyimmät yksiöissä, joihin löytyi asukas keskimäärin 13 vuorokaudessa. Kaksioihin uutta vuokralaista etsittiin 19 vuorokautta ja kolmioihin 25 vuorokautta. Yksiöiden ja kaksioiden markkinointiajat pysyttelivät suhteellisen vakaina läpi pandemian. Kolmioiden markkinointiajat puolestaan lyhentyivät selvästi vuoden 2021 aikana.

”Vuokra-asuntojen markkinointiaikojen kausivaihtelussa näkyy opiskelijoiden vaikutus. Erityisesti yksiöissä ja kaksioissa vuokrausajat ovat lyhimmillään heinä-syyskuussa, kun opiskelijat etsivät kaupungista asuntoa tulevaksi lukukaudeksi. Juuri nyt on käynnissä vuoden kuumin sesonki”, toteaa Rokkanen.

Kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskemiin kaupunkikohtaisiin ennusteisiin asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiaikoihin Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten Tilastokeskuksen väestöennusteeseen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin. Vertailussa on mukana yhteensä 27 kaupunkia, joille PTT on laskenut huoneistotyypeittäin ennusteet vuosien 2022–2025 keskimääräiselle vuosittaiselle arvonnousulle ja vuokratuotolle ennen veroja.

Laajemmat kaupunkikohtaiset aineistot PTT:n tuottotutkimuksesta ja Suomen Vuokranantajien Vuokramarkkinakatsauksesta ovat saatavilla ekonomisti Sakari Rokkaselta. Tutustu Vuokramarkkinakatsauksen koosteeseen tästä linkistä.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on lähes 27 000 vuokranantajaa.

Vuokrasopimuksen päättämissopimus – unohdettu apu yllättäviin tilanteisiin12.7.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Kun tiedot uusista opiskelu- ja työpaikoista kilahtavat sähköpostiin heinä-elokuussa, käyvät vuokramarkkinat kuumina. Tällaisissa tilanteissa voi usein olla tarve päättää vanha ja aloittaa uusi vuokrasopimus nopeammin, kuin mitä irtisanomisajat antaisivat myöden. Myös yllättävä remontti tai muu elämänmuutos voi edellyttää asumiskuvioiden nopeaa uudelleenjärjestelyä. Tällöin vuokrasuhteen voi päättää yhteisymmärryksessä haluttuun ajankohtaan. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Saara Penttilä avaa tarkemmin, mistä tässä usein unohdetussa vuokrasuhteen päättämiskeinossa on kysymys.