Kuopion yksiöiden vuokrat nopeassa kasvussa – Suurten asuntojen vuokrataso laskenut

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa tekemän vuokramarkkinakatsauksen mukaan Kuopiossa vapaarahoitteisten yksiöiden vuokrat ovat nopeassa kasvussa. Yksiöiden vuokrat ovat kasvaneet vuodessa 1,8 prosentilla. Yksiöiden vuokrien suhteellinen kasvu on ollut jopa Helsinkiä nopeampaa. Viidessä vuodessa yksiöiden vuokrataso on kasvanut reilulla kymmenellä prosentilla (+ 10,4 %).

Kaksioiden osalta kasvu on ollut vaatimatonta ja suuremmissa asunnoissa vuokrataso on hieman laskenut viime vuoden alusta. Suurempien asuntojen vuokrien maltillisen kehityksen seurauksena kokonaisuutena vuokrataso nousi Kuopiossa viime vuoden alusta tämän vuoden alkuun vain vajaalla prosentilla (+0,7 %). Kuopiossa keskineliövuokra oli vuoden alussa 14,5 €/m². Vuokrataso oli käytännössä sama kuin esimerkiksi Jyväskylässä.

”Viimeisen vuoden aikana vuokrat ovat nousseet nopeimmin Kuopion keskusta-alueella. Keskustan sisällä on myös käynnissä merkittävä painopisteen muutos kaupunkikehityksessä. Savilahteen on yliopiston ja sairaalan ympäristöön rakenteilla uusi ammattiopiston ja ammattikorkeakoulun yhteinen kampus. Alueelle rakennetaan myös paljon uusia asuntoja ja työpaikkoja”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen kertoo.

Kuopion asukasluku on kasvanut vuosina 2015-2019 maltillisesti kahdella prosentilla. Kasvun ennakoidaan tulevaisuudessa jatkuvan, mutta entisestään hidastuvan. Työikäisten asukkaiden määrän ennustetaan hieman supistuvan. Selkeästi nopeimmin kasvava väestöryhmä on yli 75-vuotiaat.

Vuoden 2019 aikana yksiöiden keskimääräinen markkinointiaika Vuokraovi.com sivustolla oli vain 9 päivää. Kaksioissa markkinointiaika oli kolmisen viikkoa ja kolmioissa kuukausi. Suurempien asuntojen vuokrattavuus on Kuopiossa selkeästi yksiöitä heikompi.

”Opiskelijat ovat ylläpitäneet Kuopiossa pienten asuntojen kysyntää, mutta suuremmissa asunnoissa kysyntä on kehittynyt heikosti. Koronalla ei ole lyhyellä aikavälillä ollut merkittäviä vaikutuksia Kuopion vuokramarkkinoihin. Sen sijaan alueelle suunnittelun miljardiluokan Finnpulpin havusellutehdasinvestoinnin kohtaamat vaikeudet ovat heikentäneet Kuopion kasvunäkymiä. Yritys on kertonut ilmoittavansa jatkosuunnitelmistaan syksyllä 2020. Pitkäaikaisilla investoinneilla on iso merkitys erityisesti suurempien asuntojen kysynnän kehitykseen”, Rokkanen arvioi.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Rakentamisen määräyksiä jäihin, infrahankkeet järjestykseen, asuntorakentamista ei pidä vaarantaa12.8.2020 07:53:59 EESTTiedote

Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat on laatinut laajan ehdotuslistan valtion talousarviokäsittelyyn. Järjestön mukaan koronakriisissä tehtävä elvytys on suunnattava kestävästi kasvua tuottaviin toimiin. Asuntorakentamisen turvaamiseksi järjestö antaa useita konkreettisia toimenpiteitä ja ehdottaa muun muassa, että väestönsuojien rakentamisvelvoite jäädytetään määräajaksi, toimitilojen muutokset asunnoiksi mahdollistetaan ilman kaavakäsittelyä ja valtio rahoittaa infrahankkeita sen perusteella, kuinka paljon ne käynnistävät asuntotuotantoa.

Korona vauhdittaa asuntosijoittamisen alueellisten erojen kasvua – Kaupunkirankingin kärjessä Kuopio4.8.2020 07:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä. Ennusteessa arvioidaan vuokrien jatkavan maltillista kasvua. Koronakriisin oletetaan iskevän asuntojen hintakehitykseen loven, josta toivutaan nopeimmin kasvukeskuksissa. Asuntojen arvonnousun notkahdus nostaa keskimääräistä vuokratuottoa, mutta heikentää kokonaistuottoa. Kaupunkirankingin kärkeen nousee välivuoden jälkeen Kuopio.