Kuopion yksiöiden vuokrat nopeassa kasvussa – Suurten asuntojen vuokrataso laskenut

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa tekemän vuokramarkkinakatsauksen mukaan Kuopiossa vapaarahoitteisten yksiöiden vuokrat ovat nopeassa kasvussa. Yksiöiden vuokrat ovat kasvaneet vuodessa 1,8 prosentilla. Yksiöiden vuokrien suhteellinen kasvu on ollut jopa Helsinkiä nopeampaa. Viidessä vuodessa yksiöiden vuokrataso on kasvanut reilulla kymmenellä prosentilla (+ 10,4 %).

Kaksioiden osalta kasvu on ollut vaatimatonta ja suuremmissa asunnoissa vuokrataso on hieman laskenut viime vuoden alusta. Suurempien asuntojen vuokrien maltillisen kehityksen seurauksena kokonaisuutena vuokrataso nousi Kuopiossa viime vuoden alusta tämän vuoden alkuun vain vajaalla prosentilla (+0,7 %). Kuopiossa keskineliövuokra oli vuoden alussa 14,5 €/m². Vuokrataso oli käytännössä sama kuin esimerkiksi Jyväskylässä.

”Viimeisen vuoden aikana vuokrat ovat nousseet nopeimmin Kuopion keskusta-alueella. Keskustan sisällä on myös käynnissä merkittävä painopisteen muutos kaupunkikehityksessä. Savilahteen on yliopiston ja sairaalan ympäristöön rakenteilla uusi ammattiopiston ja ammattikorkeakoulun yhteinen kampus. Alueelle rakennetaan myös paljon uusia asuntoja ja työpaikkoja”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen kertoo.

Kuopion asukasluku on kasvanut vuosina 2015-2019 maltillisesti kahdella prosentilla. Kasvun ennakoidaan tulevaisuudessa jatkuvan, mutta entisestään hidastuvan. Työikäisten asukkaiden määrän ennustetaan hieman supistuvan. Selkeästi nopeimmin kasvava väestöryhmä on yli 75-vuotiaat.

Vuoden 2019 aikana yksiöiden keskimääräinen markkinointiaika Vuokraovi.com sivustolla oli vain 9 päivää. Kaksioissa markkinointiaika oli kolmisen viikkoa ja kolmioissa kuukausi. Suurempien asuntojen vuokrattavuus on Kuopiossa selkeästi yksiöitä heikompi.

”Opiskelijat ovat ylläpitäneet Kuopiossa pienten asuntojen kysyntää, mutta suuremmissa asunnoissa kysyntä on kehittynyt heikosti. Koronalla ei ole lyhyellä aikavälillä ollut merkittäviä vaikutuksia Kuopion vuokramarkkinoihin. Sen sijaan alueelle suunnittelun miljardiluokan Finnpulpin havusellutehdasinvestoinnin kohtaamat vaikeudet ovat heikentäneet Kuopion kasvunäkymiä. Yritys on kertonut ilmoittavansa jatkosuunnitelmistaan syksyllä 2020. Pitkäaikaisilla investoinneilla on iso merkitys erityisesti suurempien asuntojen kysynnän kehitykseen”, Rokkanen arvioi.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Vuokralainen, näin vakuutat vuokranantajan4.8.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Opiskelijat palaavat jälleen suurelta osin lähiopetukseen korona-ajan jälkeen. Erityisesti opiskelijakaupungeissa tämä voi tarkoittaa ruuhkaisia asuntonäyttöjä. Vuokralaisen löytäminen on saattanut hankaloitua koronapandemian aikana, mutta tilanne voi kääntyä päälaelleen nyt vuokrauksen huippusesongin lähestyessä. Miten vuokralainen voi vakuuttaa vuokranantajan ja erottua useiden vuokralaisehdokkaiden joukosta?

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.