Kurvaa Kangasalle -viikko 6.–11.6.2022 avaa Hevosvoimien kesän

Ajoneuvoharrastajien perinteinen Kurvaa Kangasalle -tapahtuma Mobiliassa ja Vehoniemen automuseolla laajenee kokonaiseksi tapahtumien viikoksi 6.–11.6.2022. Päätapahtumassa lauantaina 11.6. muun muassa hypätään museobussiin ja ihaillaan tapahtuman Kurvikkainta, Kantikkainta, Linjakkainta ja Vauhdikkainta ajoneuvoa.

Kangasalla vietetään vuonna 2022 hevosvoimien teemavuotta, joka nostaa valokeilaan kaksi paikkakunnan vetovoimatekijää – museo- ja harrasteajoneuvot sekä hevoset.

Kangasala tunnetaan kahden automuseon kotipaikkana, jossa ajoneuvoharrastajat ympäri Suomen kokoontuvat. Auton ja tien museo Mobilian sekä Vehoniemen Automuseon kokoelmissa näyttelyissä on satoja museoajoneuvoja; harvinaisuuksista kaikkien tuntemiin nostalgisiin menopeleihin. Vanhoja autoja pääsee ihailemaan myös eri automerkkien tapaamisissa, ja kesäaikaan cruisingit sekä ajot näkyvät kaupungin katukuvassa.

Koko viikko täynnä tapahtumia 6.–11.6.2022

Kurvaa Kangasalle -viikon maanantaina 6.6. ajoneuvoharrastajat kokoontuvat Tampereen seudun Mobilistien kutsumana Kangasalla ja tiistaina 7.6. Pirkanmaan ranskalainen visiitti tuo ranskalaisautomerkit Vehoniemen Automuseolle.

Keskiviikkona 8.6. Mobilian piha-alueella vietetään riemukasta Kurvaa liikennepuistoon -lastenpäivää ja torstaina 9.6. Mobilian italialaista iltapäivää, jossa mm. sukelletaan italialaisten autojen maailmaan opastusten kautta.

Perjantaina Vehoniemen motoristi illassa esitellään Tehopiikkejä ja järjestetään näytösajoa, ja lauantaina vietetään viikon Kurvaa Kangasalle -päätapahtumaa.

Päätapahtuma avaa ajoneuvoharrastajan kesän 11.6.

Kurvaa Kangasalle -teemaviikon päätapahtuma järjestetään Mobiliassa ja Vehoniemen automuseolla museoajoneuvopäivänä lauantaina 11.6. klo 10–15. Tapahtuman tavoitteena on koota alan harrastajat mukavaan yhteisen kesäpäivän viettoon ja kutsua myös muut kiinnostuneet mukaan.

Esillä on ajokalustoa autoista mopoihin, polkupyöriin traktoreihin ja muuhun raskaaseen rautaan, ja niiden joukosta valitaan tapahtuman Kurvikkain, Kantikkain, Linjakkain ja Vauhdikkain auto.

Suomen linja-autohistoriallisen seuran vanhat linja-autot liikennöivät Mobilian, Vehoniemen automuseon sekä Kimmo Pyykkö -taidemuseon välillä. Taidemuseossa avautuu tapahtumapäivänä uusi Hevosia – Horses -kesänäyttely.

Vehoniemen automuseolla järjestetään perinteiseen tapaan Valtakunnallinen pienoismallipäivä. Tampereen seudun Mobilistien Näsijärviajo saapuu iltapäivästä Mobiliaan.

Museoautojen hyrinää kesän jokaisena päivänä

Automuseoissa teemavuosi näkyy kesän jokaisena päivänä. Vehoniemen Automuseon näyttelyssä nähdään loistoautoja, käyttöautoja, erikoisuuksia sekä moottoripyöristä 90-luvun viimeiset tehopiikit. Kesäkaudella 2022 Vehoniemessä ihastuttavat myös historiallinen ”jätskifarmari”, satavuotias paloauto sekä 1950-luvun mopoautot,Fuldamobiilit.

Auton ja tien museo Mobiliassa kesän uutuusnäyttelyitä ovat Kertomuksia teistä ja Suomi liikkeelle 1920-luvulla. Ne vievät museovieraan suomalaisen tien tuhatvuotisen historian pyörteeseen sekä kertovat, miten arki mullistui sata vuotta sitten liikkumisen helpottuessa ja saadessa uusia muotoja. Nähtävillä on myös Rallimuseo sekä italialaisia ajoneuvokaunottaria Bella Bella – italalaista tyyliä -näyttelyssä.

Kurvaa Kangasalle -viikko 6.–11.6.2022
Mobiliassa ja Vehoniemen Automuseolla

Katso koko tapahtumaviikon ohjelma

Katso kesän cruisingit ja ajot.

Lue lisää Mobiliasta.

Lue lisää Vehoniemen Automuseosta.

Mediakuvia kansiossa