Valtiokonttori

Kustannustuen haku käynnistyy 27.4. klo 9.00

Jaa

Kustannustuen kolmas hakukierros käynnistyy tiistaina 27.4.2021. Yrittäjät ja liiketoimintaa harjoittavat yhdistykset voivat hakea tukea osoitteessa haekustannustukea.fi. Tukea haetaan Valtiokonttorista.

Kuka voi hakea kustannustukea.
Kuka voi hakea kustannustukea.

Valtiokonttori avaa yritysten määräaikaisen kustannustuen sähköisen hakupalvelun tiistaina 27.4. kello 9.00. Hakuaika päättyy 23.6.2021.

Kustannustuki on tarkoitettu yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut yli 30 prosenttia COVID-19 -pandemian vuoksi ja joilla on vaikeasti sopeutettavia tukikauteen 1.11.2020–28.2.2021 kohdistuvia palkkakuluja ja muita kuluja.  

Yritys voi hakea kustannustukea, jos sillä on Y-tunnus. Vaatimuksena on myös, että yrityksellä on tukikaudella hyväksyttäviä kustannuksia vähintään 2000 euroa. Tukea myönnetään yritysten liikevaihdon laskun ja toteutuneiden kustannusten mukaan. Tukea maksetaan vähintään 2000 euroa, vaikka yrityksen tuki olisi laskennallisesti jäänyt alle kyseisen summan.  

Kaikkien toimialojen yritykset voivat hakea kustannustukea 

Valtioneuvosto antoi 22.4.2021 asetuksen toimialoista, jotka voivat hakea tukea ilman lisäperusteluja. Asetuksessa ovat ne toimialat, joiden liikevaihto on laskenut vähintään 10 prosenttia tukikaudella 1.11.2020–28.2.2021. 

Kustannustuen kolmannella hakukierroksella toimialoja on 180, kun toisella hakukierroksella niitä oli 220. Kustannustuen toimialoihin kuuluvat nyt esimerkiksi matkatoimistot ja -järjestäjät, messujen ja kongressien järjestäjät, hotellit ja muu majoitustoiminta, ravintolat sekä kulttuuri- ja viihdetoiminta. 

Jos yritys ei kuulu asetuksen toimialoihin, tukea voidaan myöntää myös harkinnanvaraisesti, jos yrityksen oma liikevaihto on laskenut yli 30 prosenttia tukikaudella pandemian vuoksi.  

Kolmannella tukikierroksella myös uudet 1.1.2020 tai sen jälkeen perustetut yritykset voivat saada tukea toimialan keskimääräisen liikevaihdon muutoksen perusteella. Harkinnanvarainen tuen myöntäminen ei kuitenkaan ole mahdollista uusille yrityksille, koska yrityksen oman liikevaihdon muutosta aiempaan ei voida osoittaa.   

Laskuri auttaa tukimäärän arvioinnissa ja vertailukauden selvittämisessä 

Kustannustuki perustuu liikevaihdon muutokseen. Vertailussa huomioidaan sekä ALV-ilmoituksilla ilmoitettava arvonlisäverollinen myynti että arvonlisäveroton myynti. Tuen saamisen edellytyksenä on, että yrityksen liikevaihdon täytyy olla laskenut yli 30 prosenttia vertailuajankohtaan nähden.  

Valtiokonttorin verkkosivuilla julkaistaan pian laskuri, jonka avulla voi arvioida, onko yritys oikeutettu tukeen. Laskuri on suuntaa antava, eikä sen ilmoittama tulos ole virallinen päätös kustannustuesta, vaan tukea pitää hakea erikseen sähköisessä asiointikanavassa. 

Kustannustuen kolmannella hakukierroksella vertailukausia on useampia, ja yrityksen vertailukausi riippuu sen ALV-ilmoituskaudesta sekä perustamisajankohdasta. Valtiokonttorin verkkosivujen laskuri auttaa myös selvittämään yrityksen oikean vertailukauden.  

Päätökset julkaistaan Valtiokonttorin verkkosivuilla 

Kustannustukihakemukset ja -päätökset julkaistaan Valtiokonttorin verkkosivulla. Sivulta voit seurata esimerkiksi hakemuksesi käsittelyvaihetta tai raportointitietoa hakemuksista ja niiden käsittelystä. Ensimmäiset tilastot hausta julkaistaan pian haun avaamisen jälkeen. 

Kuntien yritysneuvojat auttavat tuen hakemisessa 

Tuen kolmannella kierroksella Valtiokonttori tekee yhteistyötä Alueesi korona-apu yrittäjälle -verkoston yritysneuvojien kanssa. Verkosto kokoaa yhteen noin 750 kuntien, kehitysyhtiöiden ja Uusyrityskeskusten yritysneuvojaa.  

Yritysneuvojien tarjoama apu on luottamuksellista ja yrittäjälle maksutonta. 

Yritysneuvojien yhteystiedot löytyvät Valtiokonttorin verkkosivuilta 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jyri Tapper, toimialajohtaja, puh. +358 295 502 950

Kuvat

Kuka voi hakea kustannustukea.
Kuka voi hakea kustannustukea.
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Valtiokonttori
Valtiokonttori
PL 14
00054 VALTIOKONTTORI

https://www.valtiokonttori.fi

Valtiokonttori on valtiovarainministeriön hallinnonalalla toimiva virasto, joka on perustettu vuonna 1876. Palvelemme valtionhallintoa, kansalaisia, kuntasektoria, yhteisöjä ja yrityksiä.

Valtiokonttori vastaa valtion lainanotosta ja valtionvelan riskienhallinnasta. Hallinnoimme valtion myöntämiä lainoja, korkotukia ja valtiontakauksia. Valtiokonttori vastaa kustannustukien ja sulkemiskorvausten käsittelystä ja maksatuksista koronapandemian vuoksi kärsineille yrityksille. 

Valtiokonttorin tehtäviä ovat lisäksi valtion konsernilaskenta ja taloushallinnon sekä maksuliikkeen ohjaaminen. Tuemme valtion organisaatioita työelämän murroksessa ja edistämme tiedolla johtamista. Kansalaisille myönnämme muun muassa sotilasvamma- ja rikosvahinkokorvauksia. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Valtiokonttori

Valtiokonttorin Yritysten kustannustuki –hanke uudistaa valtionhallintoa – raportti hankkeesta nyt julkaistu5.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Valtiokonttorin Yritysten kustannustuki -hanke toteutettiin kiireessä ja pakon sanelemana tarkoituksena auttaa yrityksiä selviämään koronakriisin aiheuttamista taloudellisista vaikeuksista. Hanke hyödynsi monia Valtiokonttorin kyvykkyyksiä toimien suunnannäyttäjänä muillekin valtionhallinnon organisaatioille. Hankkeen onnistumisista on nyt koostettu raportti, joka julkaistaan tänään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme