Valtiokonttori

Kustannustuen viides kierros käynnistyy 21.12. klo 9.00

Jaa

Valtiokonttori avaa yritysten määräaikaisen kustannustuen sähköisen hakupalvelun tiistaina 21.12 kello 9.00. Hakuaika päättyy 18.2.2021.

Kustannustuen viides kierros on aiempaa rajatumpi, ja se on suunnattu erityisesti majoitus-, ravintola- ja tapahtuma-aloille. Tuen piiriin kuuluvat toimialat on määritelty kustannustukilaissa ja niitä on tällä kierroksella 41. Myös muiden toimialojen yrityksille voidaan kuitenkin myöntää tukea, jos niiden toimintaan on kohdistunut koronapandemian hallinaan liittyvä viranomaisen asettama rajoitus tukikaudella 1.6.-30.9.2021. Pelkkä viranomaisen suositus ei kuitenkaan riitä perusteeksi tuen myöntämiselle toimialarajauksen ulkopuolelle.

Tuen hakeminen edellyttää, että yrityksellä on Y-tunnus. Vaatimuksena on myös, että yrityksellä on tukikaudella hyväksyttäviä kustannuksia vähintään 2000 euroa. Tukea myönnetään yrityksen liikevaihdon laskun ja toteutuneiden kustannusten mukaan.

Laskuri auttaa tukimäärän arvioinnissa ja vertailukauden selvittämisessä

Kustannustuki perustuu liikevaihdon muutokseen. Vertailussa huomioidaan sekä ALV-ilmoituksilla ilmoitettava arvonlisäverollinen myynti että arvonlisäveroton myynti. Tuen saamisen edellytyksenä on, että yrityksen liikevaihdon täytyy olla laskenut yli 30 prosenttia vertailuajankohtaan nähden.

Valtiokonttorin verkkosivuilla on saatavilla laskuri, jonka avulla voi arvioida, onko yritys oikeutettu tukeen. Laskuri on suuntaa antava, eikä sen ilmoittama tulos ole virallinen päätös kustannustuesta, vaan tukea pitää hakea erikseen sähköisessä asiointikanavassa.

Kustannustuen viidennellä hakukierroksella vertailukausia on useampia, ja yrityksen vertailukausi riippuu sen ALV-ilmoituskaudesta sekä perustamisajankohdasta. Valtiokonttorin verkkosivujen laskuri auttaa myös selvittämään yrityksen oikean vertailukauden.

Hakuohjeet ja tilastot kustannustuen verkkosivuilta

Valtiokonttori järjestää webinaarin kustannustuen hakemisesta 20.12. klo 12.00. Kaikille avoimessa ja maksuttomassa webinaarissa käydään läpi kustannustuen hakemista sekä sähköisen asiointipalvelun käyttämistä. Tietoa tuen hakemisesta on saatavilla kattavasti myös kustannustuen verkkosivuilla osoitteessa haekustannustukea.fi.

Kustannustukihakemukset ja -päätökset julkaistaan kustannustuen tilastosivullla. Sivulta voit seurata esimerkiksi hakemusten käsittelyvaihetta ja raportointitietoa hakemuksista. Ensimmäiset tilastot hausta julkaistaan pian haun avaamisen jälkeen.

Valtiokonttori on maksanut tähän mennessä kustannustukea yhteensä noin 760 miljoonaa euroa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Valtiokonttori
Valtiokonttori
PL 14
00054 VALTIOKONTTORI

https://www.valtiokonttori.fi

Valtiokonttori on valtiovarainministeriön hallinnonalalla toimiva virasto, joka on perustettu vuonna 1876. Palvelemme valtionhallintoa, kansalaisia, kuntasektoria, yhteisöjä ja yrityksiä.

Valtiokonttori vastaa valtion lainanotosta ja valtionvelan riskienhallinnasta. Hallinnoimme valtion myöntämiä lainoja, korkotukia ja valtiontakauksia. Valtiokonttori vastaa kustannustukien ja sulkemiskorvausten käsittelystä ja maksatuksista koronapandemian vuoksi kärsineille yrityksille. 

Valtiokonttorin tehtäviä ovat lisäksi valtion konsernilaskenta ja taloushallinnon sekä maksuliikkeen ohjaaminen. Tuemme valtion organisaatioita työelämän murroksessa ja edistämme tiedolla johtamista. Kansalaisille myönnämme muun muassa sotilasvamma- ja rikosvahinkokorvauksia. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Valtiokonttori

Det blir Statskontorets uppgift att administrera och övervaka verkställandet av Finlands plan för återhämtning och resiliens10.1.2022 12:20:00 EET | Tiedote

Finansministeriet har ålagt Statskontoret att som ny uppgift bereda och administrera verkställandet samt bereda övervakningen av Finlands plan för återhämtning och resiliens, dvs. RRP (Recovery and Resilience Plan). Statskontoret ansvarar för den datasystemhelhet som kommer att användas av de ministerier och ämbetsverk som kanaliserar EU-finansieringen. Statskontorets uppgift är även att styra över och övervaka dessa ministerier och ämbetsverk samt att rapportera till finansministeriet.

Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelman toimeenpanon hallinnointi ja valvonta Valtiokonttorin tehtäväksi10.1.2022 12:20:00 EET | Tiedote

Valtiovarainministeriö on määrännyt Valtiokonttorin uudeksi tehtäväksi Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelman eli RRP:n (Recovery and Resilience Plan) toimeenpanon hallinnoinnin ja valvonnan valmistelun. Valtiokonttori vastaa EU:n rahoitusta kanavoivien ministeriöiden ja virastojen käyttöön tulevasta tietojärjestelmäkokonaisuudesta, ohjaa ja valvoo ministeriöitä ja virastoja sekä raportoi valtiovarainministeriölle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme