Kustantaja Anna-Riikka Carlsonille Suomi-palkinto

WSOY:n kotimaisen kaunokirjallisuuden kustantajalle Anna-Riikka Carlsonille on tänään myönnetty Suomi-palkinto ensimmäisenä kustantajana koko Suomi-palkinnon historian aikana.

Anna-Riikka Carlson

Palkintoperustelut ovat:

Kustantaja Anna-Riikka Carlson

Anna-Riikka Carlson on keskusteluun ja kohtaamisiin uskova kirja-alan vaikuttaja, jonka avarakatseisuus ulottuu yli yksittäisten kustantamojen ja erilaisten kuppikuntien rajojen. Hänen sydämensä sykkii kirjallisuudelle - uudelle ja vanhalle, perinteelle ja tulevaisuudelle. Hän on dynaamisen kiinnostunut kirjallisuuden uusista muodoista, digitaalisuudesta ja äänikirjoista. Carlson on elänyt kirjoille vuosikymmeniä, ensin perustamansa kustantamo Avaimen heittäytyvänä luotsina, sittemmin WSOY:n kustantajana.

Carlson on rohkea, kekseliäs ja herkästi uusista ideoista innostuva kirjankustantaja, joka uskoo kirjan ja kirjallisuuden voimaan.

Anna-Riikka Carlson on työskennellyt kirja-alalla yli 20 vuotta. Hän aloitti kustannustoimittajana WSOY Yritysjulkaisut -yksikössä, josta hän siirtyi kustannustoimittajaksi Art House -kustantamoon. Vuonna 2003 hän oli mukana perustamassa Kustannusosakeyhtiö Avainta, josta hän vastasi monta vuotta yksin. Toukokuussa 2012 Carlson aloitti WSOY:llä vastuualueenaan kotimainen kaunokirjallisuus.

Carlson toimii kustannusalalla monissa luottamustehtävissä. Hän on Suomen Kirjasäätiön hallituksen puheenjohtaja, WSOY:n kirjallisuussäätiön hallituksen jäsen, Suomen Kulttuurirahaston hallintoneuvoston jäsen ja Väinö Linnan seuran hallituksen jäsen.

Erityisen rakkaita Carlsonille ovat erilaiset tapahtumat, joissa kirjallisuus kohtaa yleisönsä. Hän on ollut järjestämässä monia tilaisuuksia kirjallisista treffeistä runousaamiaisiin ja haluaa olla mukana etsimässä keinoja tuoda lukijoita ja kirjoja yhteen.

WSOY kustantaa monipuolisesti kotimaista ja suomennettua kauno- ja tietokirjallisuutta sekä lasten- ja nuortenkirjoja. Vuonna 1878 perustettu WSOY on menneiden ja tulevien klassikkokirjojen kustantamo. WSOY toimii kirjallisuuden suunnannäyttäjänä ja kustantaa tulevaisuuden klassikot.

Haastattelupyynnöt:
Viestintäpäällikkö Tuuli Leppänen, puh. 040 5646 734, tuuli.leppanen@wsoy.fi

Anna-Riikka Carlsonin palkinnonsaajien edustajana pitämä juhlapuhe:

Arvoisat Opetus- ja kulttuuriministeriön edustajat, Suomi-palkinnon saajat ja juhlavieraat

Kiitän sydämestäni omasta ja kaikkien palkittujen puolesta saamastamme tunnustuksesta. Tunnustuksen saaminen omasta työstä, omista valinnoista, saa onnelliseksi. Se antaa uskoa ja rohkeutta jatkaa tavalla, jonka on kokenut oikeaksi ja omaksi. Samalla se sysää minut miettimään, mikä mahdollistaa sen työn, josta nyt saan kiitosta.

Tiedän olevani onnekas. Saan tehdä työtä, josta nautin ja joka on monella tavalla palkitsevaa. Moni lähelläni haluaa tietää joka päivä uusista kirjoista ja kirjailijoiden kuulumisista. Ja yhtä paljon heitä kiinnostaa, mitä minulle oikeasti kuuluu ja miten jaksan. Tällainen välittäminen kannattelee.

Näinä aikoina aidot kohtaamiset tuntuvat radikaaleilta. En tiedä, minkälaista työni jälki olisi, jos joutuisin tekemään sitä lannistavassa ilmapiirissä tai muuten kohtuuttomissa olosuhteissa, jos suorituksiani verrattaisiin jatkuvasti muihin, jos en pystyisi mitenkään vaikuttamaan omaan työhöni tai jos minua kohdeltaisiin näkymättömänä tai vähäteltäisiin. En ehkä jaksaisi jatkaa lainkaan.

Uskon vilpittömyyteen. Vilpittömyyteen omassa työssäni, vilpittömyyteen kirjailijoidemme teoksissa. Vahva usko oman tekemisen merkitykseen ja tinkimätön työskentely oman näkemyksen esiin tuomiseksi vakuuttavat ja inspiroivat yhä uudelleen.

Poikkeusvuosi on korostanut, mistä kaikesta jäämme paitsi, kun taide joutuu ahtaalle. Se on myös korostanut, ettei taide ole muusta yhteiskunnasta irrallinen saareke. Elinvoimainen taide on osa hyvinvointia, osa ihmisten jaettua kokemusta. Sen väheksyminen on yhtä lyhytnäköistä kuin olisi taiteen eristäminen siitä, minkä ihmiset kokevat jokapäiväisessä elämässään merkitykselliseksi. Koen etuoikeudeksi työskennellä taiteen edistämiseksi, sillä taiteen avulla muistamme, että näkyvien vastakkaisuuksien ja ristiriitojen alla meillä on paljon yhteistä. Taide voi tarjota lohtua, sovitusta, rohkaisua, kädenojennuksen lajitoverille.

Haluan saamani tunnustuksen myötä nostaa keskiöön jokaisen työpanosta arvostavat työyhteisöt, ihmiset, jotka mahdollistavat muiden onnistumisen omassa työssään, jotka kysyvät ohi kulkiessaan, mitä kuuluu, miten jaksat. Minulla on tällaisia ihmisiä ympärilläni ja toivon, että osaan itse olla sellainen. Kannatella sitä, mikä työssä on yhteistä. Vaikuttaa siihen, että ihmiset voisivat tehdä työtään ja taidettaan arvostavassa ilmapiirissä. Että jokainen saisi loistaa omalla tavallaan. Ja että kaiken ytimessä olisi aito kohtaaminen.

Turvallisella ja luotettavalla työyhteisöllä on mittaamattoman suuri rooli omassa työssäni. Työyhteisön suoma vapaus ja tuki oman näkemykseni toteuttamiseen on korvaamatonta, ja se innoittaa ja ilahduttaa joka ikinen päivä. Kiitos WSOY. Kiitos kirjailijat. Kiitos koko kirjallinen kenttä.

Haluan kiittää Opetus- ja kulttuuriministeriötä ja palkintoraatia siitä huomiosta, jota kulttuurimme monipuolisuus saa tänään osakseen. Koen tällaisten tunnustusten korostavan kulttuurin ja taiteen merkitystä sen hahmottamisessa, mitä on olla ihminen 2020-luvulla, miten olla ihmisiksi ja miten elää niin, että varmistamme hyvän elämän edellytykset myös tuleville sukupolville.

Lopuksi kiitän läheisiäni, joihin alussa viittasin. Heitä, joiden tuella olen saanut upota työhöni ja jotka ovat omalla huomaavaisuudellaan, välittämisellään ja kyvyllään ilahduttaa tehneet tavallisista päivistäni erityisiä. Ilman heitä en voisi työtäni tehdä.

Onnittelen lämpimästi muita Suomi-palkinnon saaneita ja toivon teille riemullista juhlapäivää ja kaikkea hyvää tulevissa töissänne. Kiitos.

Anna-Riikka Carlson

Mariana Enriquezin Mitä liekit meiltä veivät -teokselle ja sen kääntäjälle Sari Selanderille Jarl Hellemann -palkinto23.4.2022 14:15:00 EEST | Uutinen

Jarl Hellemann -palkintoraati on valinnut vuoden 2021 parhaaksi käännöskirjaksi Mariana Enriquezin teoksen Mitä liekit meiltä veivät (WSOY 2021). Suomentaja Sari Selanderille myönnettävän palkinnon suuruus on 5000 euroa ja sen jakaa Suomen Kirjasäätiö. Raati kuvaa teosta ja sen suomennosta näin: Argentiinalaisen Mariana Enriquezin Mitä liekit meiltä veivät on monivivahteinen novellikokoelma, joka muokkaa novellia lajina: novellit päättyvät yhtäkkiä, näennäisesti kesken, mikä pitää lukijan valppaana. Voi vaikuttaa siltä, että liekit veivät kertojilta kyvyn sommitella kokonaisia kertomuksia, mutta vaikutelma kumoutuu, kun havahtuu siihen, miten taidokkaasti ne on rakennettu. Auki jäävät novellit kaikuvat ja elävät lukijan mielessä. Kokoelma ammentaa gotiikan, kauhun ja maagisen realismin perinteistä. Henkilöinä on levottomia nuoria, rikollisia, korruptoituneita poliiseja, noitia. Kokoelma vie lukijan keskelle argentiinalaisten naisten väkivaltaista elämää, joka saa yllättäviä ja

Tiedote: WSOY:n syksyn 2022 kirjat on julkistettu12.4.2022 14:00:00 EEST | Tiedote

Kotimainen kaunokirjallisuus Hanna Brotheruksen Henkeni edestä on rohkea ja rehellinen kuvaus naisen ikääntymisestä. Romaani tarkastelee itsenäisyyden olemusta ja kehollisuutta sekä pelkoa elämän rajallisuudesta. Vera Valan Italialainen peli on Milanoon sijoittuvan psykologisen Salla Kotka -dekkarisarjan avausosa. Arttu Tuomisen Häväistyt on suositun Delta-sarjan itsenäinen neljäs osa, jossa pohditaan, miten pahuuden voi tunnistaa. Ilkka Remeksen trillerien ajankohtaisuus ja osumatarkkuus häkellyttävät kerta toisensa jälkeen: romaanissa Tornado Eurooppa on sodan kynnyksellä. Pimeät kuut on Tommi Kinnusen jäänkirkasta valoa hohtava romaani naisopettajasta, joka luuli tietävänsä kuka on. Tuomas Kyrön Mielensäpahoittajan rakkaustarina on syvältänaurattava romaani, joka kuljettaa lukijaa suuresta surusta suureen iloon. Kadonnut aika on Suvi Vaarlan terävästi nähty ajankuva ja vangitseva romaani hankalista perhesuhteista, julkisuudesta ja teknologiasta, jolla on ennakoimattomia seurauksia.

Tiedote: Antti Heikkinen kirjoittaa Dannyn auktorisoidun elämäkerran taiteilijan juhlavuoden kunniaksi30.3.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

WSOY julkaisee 80-vuotisjuhlavuottaan viettävän Dannyn elämäkerran syksyllä 2022. Elämäkerran kirjoittaa palkittu kirjailija Antti Heikkinen, joka kertoo Dannyn elämän ensimmäiset 80 vuotta huikealla elämäkerturin vaistollaan. Elämäkerta kuvaa Dannyn pitkän uran sellaisena kuin Danny on sen kokenut. Heikkinen on päässyt käymään läpi Ilkka Lipsasen mittavaa artikkeli- ja kuva-arkistoa ja kokoaa sen pohjalta ennennäkemättömän tarkan kuvan siitä, kuinka viihdetaiteilija Dannystä tuli juuri se kaikkien tuntema ”iso D”. ”Ihmisenä Danny on asioita analyyttisesti ajatteleva muistihirmu. Hyvän muistin lisäksi hänellä on myös tavattoman laajat arkistot, joihin tutustuminen on ollut etuoikeus – kuten myös tutustuminen Dannyyn. Tulossa on hieno tarina, koko tähänastinen show yksissä kansissa”, kirjailija Antti Heikkinen kuvailee. Danny itse kertoo, että hän haluaa kiittää kirjalla niitä, joille kunnia pitkän uran ajalta kuuluu: ”Olen nöyrästi kiitollinen niin monelle taitavalle ja lahjakkaalle ih