Kutsumme median edustajat seuraamaan MTK:n valtuuskunnan syyskokousta 23.-24.11. Espoon Hanasaaressa - asialistalla mm. MTK:n puheenjohtajan valinta

MTK:n valtuuskunta on koolla keskiviikkona 23.11. klo 10.00 – torstaina 24.11.2022 n. klo 16.00. Paikkana Hanasaaren kulttuurikeskus, Hanasaarenranta 5, Espoo. Asialistalla muuan muassa MTK:n puheenjohtajiston valinta. Erovuorossa koko puheenjohtajisto: 1. puheenjohtaja Juha Marttila, Simo, 2. puheenjohtaja Mauno Ylinen, Kauhava ja 3. puheenjohtaja Markus Eerola, Hyvinkää.

Asialistalla muun muassa:

Ensimmäinen kokouspäivä, keskiviikko 23.11. klo 10-17

• Kokouksen avaus, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen
  • Liittokokousasiakirjan hyväksyminen, toiminnanjohtaja Jyrki Wallin
  • Toimintasuunnitelma vuodelle 2023, toiminnanjohtaja Jyrki Wallin
  • Yleiskeskustelu alkaa
  • Johtokunnan puheenjohtajiksi ja jäseniksi ehdolla olevat henkilöt esittäytyvät noin klo 14.30 (muutokset mahdollisia), valinnat tehdään torstaina

Toinen kokouspäivä, torstai 24.11.2022 klo 8.30 - n. klo 16.00

• Yleiskeskustelu jatkuu
  • Puheenjohtaja Juha Marttilan ja asiantuntijoiden puheenvuorot
  • Johtokunnan puheenjohtajien valinta seuraavaksi 3-vuotiskaudeksi 2023–2025

Erovuorossa koko puheenjohtajisto:
1. puheenjohtaja Juha Marttila, Simo
2. puheenjohtaja Mauno Ylinen, Kauhava
3. puheenjohtaja Markus Eerola, Hyvinkää

• Johtokunnan jäsenten valinta seuraavaksi 3-vuotiskaudeksi 2023–2025

Erovuorossa Jaakko Halkilahti ja Kati Partanen

Talousasiat käsitellään suljetuin ovin. Asialista kokonaisuudessaan nettisivuillamme https://www.mtk.fi/-/valtuuskunta-syksy-22

Kokousta voi seurata paikan päällä Hanasaaren kulttuurikeskuksessa.

Lämpimästi tervetuloa!

MTK viestintä

Yhteydet kokouspaikalla:
Kaija Stormbom, viestinnän asiantuntija, MTK, 040 8489 559, kaija.stormbom@mtk.fi
Jussi Martikainen, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, MTK, 040 755 7829, jussi.martikainen@mtk.fi

Itsenäinen Suomi - isänmaa, joka varmistaa kansalaisten turvan, leivän ja lämmön5.12.2022 08:43:40 EET | Tiedote

Suomi täyttää huomenna 105 vuotta. Itsenäinen Suomi, paras maa meille suomalaisille, on juhlimisen, vaalimisen ja puolustamisen arvoinen. Itsenäisen Suomen satavuotinen historia on tarina siitä, mihin pieni kansa pystyy, kun pidämme yhtä. Mitä hankalammat ajat, sitä tärkeämpää on vaalia vahvuuksiamme: yhteistyötä, omavaraisuutta ja kansakunnan kykyä huolehtia jokaisesta suomalaisesta.

Maa- ja metsätalouden taksonomiakriteerit mahdottomia toteuttaa – hallituksen on vaikutettava komission tulevaan linjaukseen28.11.2022 16:35:37 EET | Tiedote

Esitykset maa- ja metsätalouden taksonomiakriteereiksi ovat MTK:n arvion mukaan mahdottomia toteuttaa. EU:n kestävän rahoituksen foorumi julkisti esityksensä komissiolle maanantaina. ”Uskoimme, että valmistelussa olisi kuultu palaute ja parannusehdotukset. Nyt komissiolle kuitenkin luovutettiin käytännössä viimevuotinen, maa- ja metsätalouden osalta laajasti arvosteltu luonnos”, johtaja Juha Ruippo MTK:sta toteaa. MTK edellyttää Suomen hallitukselta voimakasta vaikuttamista kestävän rahoituksen lopullisiin ehtoihin.

Juureksia jouluun järjellä ja tunteella28.11.2022 13:39:15 EET | Tiedote

Juurekset kuuluvat tänä vuonna joulukauteen ehkä perustellummin kuin milloinkaan. Kotien ruokavalinnoissa painottuvat nyt järkivalinnat, koska niin ruoan kuin energiankin hinnat ovat nousseet. Kun etsitään fiksuja vaihtoehtoja, nousevat juurekset, peruna, sipulit ja kaalit ihan ykköskaartiin. Nämä ovat se runko, jota sitten täydennetään muilla ruokatarvikkeilla, jotta terveellinen ja turvallinen ruokavalio toteutuu.