Kuudella prosentilla yrityksistä ilmeni maksuviiveitä vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on kasvanut 1,28 prosenttiyksikköä ensimmäisellä vuosineljänneksellä vuodentakaiseen verrattuna, selviää Intrumin kvartaaleittain toteutettavasta yritysten maksuviiveraportista.

Intrumin tutkimusaineisto kattoi yhteensä 319 150 yritystä. Näistä noin kuudella prosentilla eli 19 410 yrityksellä ilmeni maksuviiveitä. Tulos oli korkein kahteen aiempaan vuoteen verrattuna.

–Tämä on selkeä merkki siitä, että ajat ovat muuttuneet Suomessa epävarmemmiksi. Signaaleja talouden heikkenemisestä on nähtävissä myös Intrumin tuoreesta Eurooppalaisesta maksutapatutkimuksesta, jonka mukaan 46 % suomalaisista yrityksistä arvioi Suomen talouden ajautuvan taantumaan viimeistään seuraavan kahden vuoden kuluessa. 8 prosenttia suomalaisista yrityksistä arvioi maan jo olevan taantumassa, ja 13 prosenttia yrityksistä arvioi taantuman olevan käsillä jo vuoden sisällä, Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala toteaa.

Maakuntien väliset erot pieniä

Yritysten maksuviiveraportin maakuntakohtainen vertailu näyttää, että erot maakuntien välillä ovat hyvin pieniä. Satakunnassa maksuviiveitä näyttäisi olevan yli 7 prosentilla yrityksistä, kun taas Pohjanmaalla yritysten maksuviiveet jäivät alle viiden prosentin tuntumaan. Muissa maakunnissa maksuviiveellisten yritysten määrät ovat 5-6 prosentin luokkaa. Ahvenanmaalla ilmenee perinteisesti vähiten maksuviiveitä, tässä otannassa tosin viiveiden määrät ovat nousseet 2,43 prosentista 3,34 prosenttiin.

Majoitus- ja ravintola-alalla runsaasti maksuviiveitä

Toimialakohtaisessa vertailussa huomataan, että majoitus- ja ravintola-alan yritysten maksuviiveet ovat nousseet erittäin korkealle, 13,2 prosenttiin vuodentakaisesta 11,2 prosentista. Toiseksi eniten maksuviiveitä ilmenee vesi- ja jätehuollon yritysten keskuudessa, jossa maksuviiveitä esiintyy 8,6 prosentilla yrityksiä (7,1 %). Vähiten viiveitä ilmeni sähkö-kaasu, lämpö- ja jäähdytysliiketoiminnassa.

Tulosgraaafit

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
Puh: +358 50 370 6333, juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
Puh: +358 50 376 1124, leena.rindell@intrum.com

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.

Intrum White Paper: koronapandemian seurauksena kulutus keskittyi tarpeellisiin hankintoihin, osa koki syntyneen säästön positiivisena24.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrumin toukokuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kertoi keskittävänsä ostokset vain pakollisiin arkipäivän hankintoihin. Niiden vastaajien keskuudessa, joiden työllisyyteen koronakriisi on vaikuttanut, ostoksensa arkipäivän hankintoihin keskittävien osuus oli vieläkin suurempi, 77 prosenttia.

White Paper: kuluttajien velkaantuminen lisääntynyt koronakriisin seurauksena, rahan lainaaminen laskujen maksuun yleistynyt16.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Intrum teetti toukokuussa kuluttajien maksukäyttäytymistä ja taloudellista hyvinvointia luotaavan kyselytutkimuksen. 29 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo koronalla olleen vaikutuksia työllisyyteensä. 37 prosenttia kertoo kotitaloutensa tulojen laskeneen ja 42 prosenttia laskujensa kasvavan tuloja nopeammin. Myös maksuajat ovat pidentyneet, kun 35 prosenttia vastaajista kertoo lykänneensä laskujen maksua voidakseen maksaa päivittäiset pakolliset hankinnat. Luku on lähes 10 prosenttia Euroopan keskiarvoa korkeampi.

Intrum White Paper: Korona on heikentänyt kuluttajien taloudellista hyvinvointia11.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

White Paperista käy ilmi, että lähes puolet (48 %) kyselyyn vastanneista eurooppalaisista kokee, että heidän taloudellinen hyvinvointinsa on laskenut kuuden kuukauden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Vain 23 % vastaajista uskoo taloudellisen tilanteensa paranevan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tulos on pessimistinen mutta odotettu ottaen huomioon, että joka neljäs vastaaja kertoo koronakriisillä olleen vaikutuksia työllisyyteensä ja joka toinen sanoo sen seurauksena kotitalouden tulojensa vähentyneen.