Kuudella prosentilla yrityksistä ilmeni maksuviiveitä vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on kasvanut 1,28 prosenttiyksikköä ensimmäisellä vuosineljänneksellä vuodentakaiseen verrattuna, selviää Intrumin kvartaaleittain toteutettavasta yritysten maksuviiveraportista.

Intrumin tutkimusaineisto kattoi yhteensä 319 150 yritystä. Näistä noin kuudella prosentilla eli 19 410 yrityksellä ilmeni maksuviiveitä. Tulos oli korkein kahteen aiempaan vuoteen verrattuna.

–Tämä on selkeä merkki siitä, että ajat ovat muuttuneet Suomessa epävarmemmiksi. Signaaleja talouden heikkenemisestä on nähtävissä myös Intrumin tuoreesta Eurooppalaisesta maksutapatutkimuksesta, jonka mukaan 46 % suomalaisista yrityksistä arvioi Suomen talouden ajautuvan taantumaan viimeistään seuraavan kahden vuoden kuluessa. 8 prosenttia suomalaisista yrityksistä arvioi maan jo olevan taantumassa, ja 13 prosenttia yrityksistä arvioi taantuman olevan käsillä jo vuoden sisällä, Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala toteaa.

Maakuntien väliset erot pieniä

Yritysten maksuviiveraportin maakuntakohtainen vertailu näyttää, että erot maakuntien välillä ovat hyvin pieniä. Satakunnassa maksuviiveitä näyttäisi olevan yli 7 prosentilla yrityksistä, kun taas Pohjanmaalla yritysten maksuviiveet jäivät alle viiden prosentin tuntumaan. Muissa maakunnissa maksuviiveellisten yritysten määrät ovat 5-6 prosentin luokkaa. Ahvenanmaalla ilmenee perinteisesti vähiten maksuviiveitä, tässä otannassa tosin viiveiden määrät ovat nousseet 2,43 prosentista 3,34 prosenttiin.

Majoitus- ja ravintola-alalla runsaasti maksuviiveitä

Toimialakohtaisessa vertailussa huomataan, että majoitus- ja ravintola-alan yritysten maksuviiveet ovat nousseet erittäin korkealle, 13,2 prosenttiin vuodentakaisesta 11,2 prosentista. Toiseksi eniten maksuviiveitä ilmenee vesi- ja jätehuollon yritysten keskuudessa, jossa maksuviiveitä esiintyy 8,6 prosentilla yrityksiä (7,1 %). Vähiten viiveitä ilmeni sähkö-kaasu, lämpö- ja jäähdytysliiketoiminnassa.

Tulosgraaafit

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
Puh: +358 50 370 6333, juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
Puh: +358 50 376 1124, leena.rindell@intrum.com

Suomalaiset yritykset torjuvat maksuviiveitä perinnän ja luottotietojen tarkistamisen avulla25.6.2019 07:00:00 EESTTiedote

52 % suomalaisista yrityksistä kertoo käyttävänsä perintätoimistoa suojautuakseen maksuviiveiltä, selviää Intrumin Euroopan laajuisesta maksutaparaportista. Perinnän lisäksi 38 % suomalaisista yrityksistä kertoo käyttävänsä luottotietojen tarkistusta maksuviiveiden ehkäisyssä. Suomalaiset yritykset toivovat myös lainsäädännöstä apua pitkien maksuehtojen kuriin saamisessa.

Joka neljäs suomalainen yritys arvioi luottoriskinsä kasvavan vuonna 201913.6.2019 07:00:00 EESTTiedote

Yritykset ympäri Euroopan näkevät uhkakuvia maksuviiveisiin ja luottotappioihin liittyen, selviää Intrumin tuoreesta Maksutaparaportista. Tutkimuksen mukaan suomalaiset yritykset kirjaavat keskimäärin 1,0 % myyntisaatavistaan luottotappioiksi, kun vastaava luku Euroopassa on 2,3 %. Suomalaiset yritykset suhtautuvat eurooppalaisia yrityksiä pessimistisemmin luottoriskien kehitykseen. Jopa joka neljäs vastaajista arvioi luottoriskien kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana. Vastaava luku Euroopassa on 16 %.