Kuudetta kertaa järjestetty Dekkarifestivaali moninkertaisti yleisömääränsä verkkototeutuksena

Vuosi vuodelta kävijämääräänsä kasvattanut kirjallisuustapahtuma toteutettiin tänä vuonna koronarajoitusten vuoksi verkossa. Lauantain ohjelma tavoitti kaikissa kanavissa yli 5 000 katsojaa, mikä on tapahtuman uusi ennätys.

Kale Puonti ja Niko Rantsi keskustelivat tapahtumassa esikoisdekkareistaan. Kaksikkoa haastatteli Tammen kustannustoimittaja Antti Berg.

Lauantaina 19. syyskuuta verkkotapahtumana järjestetty Dekkarifestivaali keräsi neljän tunnin lähetyksen aikana yli 5 200 katsojaa kaikissa kanavissa.

Lähetystä oli mahdollista seurata Dekkarifestivaalin verkkosivuilta sekä tapahtuman sosiaalisen median kanavissa Facebookissa ja Youtubessa. Dekkarifestivaali.fi -sivulla lähetystä seurasi kaikkiaan 1600 katsojaa, ja sosiaalisessa mediassa live-lähetys tavoitti noin 3600 ihmistä.

Vuonna 2019 Dekkarifestivaalilla Helsingin Paasitornissa vieraili lähes 500 kävijää, joten verkkotapahtuman osallistujamäärä oli yli kymmenkertainen aiempaan nähden.

Tapahtuman suojelija, kirjailija Leena Lehtolainen huomioi päätössanoissaan, että Dekkarifestivaali oli uudenlaisena toteutuksena entistä helpommin tavoitettavissa ihmisille eri puolilla Suomea ja ulkomailla asti.

”Tänä vuonna festivaalimme oli hyvin erilainen kuin aiemmin. Emme päässeet kokoontumaan yhteen samaan saliin, vaan istuimme kukin oman ruutumme ääressä ja osa esityksistä oli nauhoitettu jo etukäteen. Toisaalta tämä on varmaan ollut alueellisesti tasa-arvoistava kokemus. Yleisö on voinut osallistua niin Maarianhaminasta, Kuopiosta kuin Äkäslompolosta. Silti kohtasimme tälläkin festivaalilla mielenkiintoisia kirjailijoita ja saimme aikaan eläviä keskusteluja" Lehtolainen sanoo.

Dekkarifestivaalilla 2020 esiintyivät dekkaristit Patricia G. Bertényi, Eva Frantz, Marko Hautala, Anna Jansson, Matti Laine, Leena Lehtolainen, Seppo Mustaluoto, Håkan Nesser, Kale Puonti, Niko Rantsi, Christian Rönnbacka, Mirva Saukkola, Max Seeck, Jarkko Sipilä, Pauliina Susi ja Arttu Tuominen.

Festivaalin järjestää Tammi, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Tapahtuman ohjelmajohtajana toimii Tammen kustannusjohtaja Outi Mäkinen. Koko tämän vuoden ohjelma on katsottavissa verkossa tapahtuman jälkeen.

Dekkarifestivaalin ohjelmajohtaja Outi Mäkinen
outi.makinen@tammi.fi | 040 8344 404

Camilla Mickwitzin kuvittama uusi, ennen julkaisematon teos ilmestyy keväällä15.10.2021 11:40:11 EEST | Tiedote

Kukapa ei muistaisi rakastetun lastenkirjailijan Camilla Mickwitzin (1937—1989) kirjojen päähenkilöitä Jasonia, Emiliaa ja Mimosaa? Huikea uutinen on se, että pian ilmestyy uusi, ennen julkaisematon Camilla Mickwitzin kuvittama teos Saariston prinsessa. Tämä kuvitusaarre on osa Lastenkirjainstituutin kuvitustaiteen kokoelmaa. Saariston prinsessan kuviin tarinan kirjoittaa Tuutikki Tolonen, ja sen julkaisee Tammi keväällä 2022. Tampereen Muumimuseossa aukeaa huomenna 16.10.2021 Mickwitzin kuvitusnäyttely.

Cristal Snow’n lukijat ja arvostelijat hurmannut saturomaani saa jatkoa ja laajenee myös musiikin puolelle4.10.2021 12:55:29 EEST | Tiedote

Monipuolinen muusikko, ohjaaja, näyttelijä ja juontaja Cristal Snow debytoi vuosi sitten lastenkirjailijana, kun hänen esikoisteoksensa Penni Pähkinäsydän ja kauhea kadotuskakku (Tammi) ilmestyi. Runeberg-ehdokkaaksi päätynyt, lukijat hurmannut teos saa nyt jatkoa, kun Penni Pähkinäsydän ja mörkökuumeen kirous ilmestyy 4.10.2021. Pennin taikamaailma laajenee myös musiikin puolelle, sillä samaan aikaan kirjan kanssa ilmestyy Snow’n ensimmäinen lastenlaulu, kuriton korvamato Jytkypolkka.

Tubettaja ZoneVD julkaisee 23.9. kirjan ja yöpyy kirjakaupan ikkunassa21.9.2021 11:36:56 EEST | Tiedote

Tubettajatähti ZoneVD eli Joona Leppälä julkaisee torstaina 23.9.2021 kirjan ZoneVD kiehtovan tiedon jäljillä. Kirjan julkaisun kunniaksi hän viettää yön Helsingin keskustan Akateemisen kirjakaupan ikkunassa. Leppälän YouTube-kanavalla on yli 240 000 seuraajaa, ja nyt nuorten fanien on mahdollista tulla tapaamaan idoliaan koronaturvallisesti lasin läpi. Kirjaan pyydettiin lapsilta ja nuorilta kysymyksiä, joihin Zone on etsinyt vastaukset. Vastalahjaksi Zone tekee kolme kouluvierailua, Ylivieskassa, Helsingissä ja Harjavallassa.