Kuudetta kertaa järjestetty Dekkarifestivaali moninkertaisti yleisömääränsä verkkototeutuksena

Vuosi vuodelta kävijämääräänsä kasvattanut kirjallisuustapahtuma toteutettiin tänä vuonna koronarajoitusten vuoksi verkossa. Lauantain ohjelma tavoitti kaikissa kanavissa yli 5 000 katsojaa, mikä on tapahtuman uusi ennätys.

Kale Puonti ja Niko Rantsi keskustelivat tapahtumassa esikoisdekkareistaan. Kaksikkoa haastatteli Tammen kustannustoimittaja Antti Berg.

Lauantaina 19. syyskuuta verkkotapahtumana järjestetty Dekkarifestivaali keräsi neljän tunnin lähetyksen aikana yli 5 200 katsojaa kaikissa kanavissa.

Lähetystä oli mahdollista seurata Dekkarifestivaalin verkkosivuilta sekä tapahtuman sosiaalisen median kanavissa Facebookissa ja Youtubessa. Dekkarifestivaali.fi -sivulla lähetystä seurasi kaikkiaan 1600 katsojaa, ja sosiaalisessa mediassa live-lähetys tavoitti noin 3600 ihmistä.

Vuonna 2019 Dekkarifestivaalilla Helsingin Paasitornissa vieraili lähes 500 kävijää, joten verkkotapahtuman osallistujamäärä oli yli kymmenkertainen aiempaan nähden.

Tapahtuman suojelija, kirjailija Leena Lehtolainen huomioi päätössanoissaan, että Dekkarifestivaali oli uudenlaisena toteutuksena entistä helpommin tavoitettavissa ihmisille eri puolilla Suomea ja ulkomailla asti.

”Tänä vuonna festivaalimme oli hyvin erilainen kuin aiemmin. Emme päässeet kokoontumaan yhteen samaan saliin, vaan istuimme kukin oman ruutumme ääressä ja osa esityksistä oli nauhoitettu jo etukäteen. Toisaalta tämä on varmaan ollut alueellisesti tasa-arvoistava kokemus. Yleisö on voinut osallistua niin Maarianhaminasta, Kuopiosta kuin Äkäslompolosta. Silti kohtasimme tälläkin festivaalilla mielenkiintoisia kirjailijoita ja saimme aikaan eläviä keskusteluja" Lehtolainen sanoo.

Dekkarifestivaalilla 2020 esiintyivät dekkaristit Patricia G. Bertényi, Eva Frantz, Marko Hautala, Anna Jansson, Matti Laine, Leena Lehtolainen, Seppo Mustaluoto, Håkan Nesser, Kale Puonti, Niko Rantsi, Christian Rönnbacka, Mirva Saukkola, Max Seeck, Jarkko Sipilä, Pauliina Susi ja Arttu Tuominen.

Festivaalin järjestää Tammi, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Tapahtuman ohjelmajohtajana toimii Tammen kustannusjohtaja Outi Mäkinen. Koko tämän vuoden ohjelma on katsottavissa verkossa tapahtuman jälkeen.

Dekkarifestivaalin ohjelmajohtaja Outi Mäkinen
outi.makinen@tammi.fi | 040 8344 404

Tammi julkaisee kirjan ja levyllisen uutta lastenmusiikkia – Muumiperhe laulaa, OHOI! on tuleva klassikko, joka vie merellisiin tunnelmiin10.5.2021 13:54:36 EEST | Tiedote

Tammi julkaisee kirjana ja digiäänitteenä uutta, odotettua lastenmusiikkia. Maanantaina 10.5.2021 ilmestyvä Muumiperhe laulaa, OHOI! on Hannele Huovin sanoittama ja Soili Perkiön säveltämä 17 uuden muumilaulun kokonaisuus, joka julkaistaan huippuartistien esittämänä kaikilla keskeisimmillä jakelualustoilla. Kirja sisältää laulujen sanat, nuotit ja laululeikkivinkkejä. Kirjan kuvituksen ovat luoneet Riina ja Sami Kaarla.

Tammen syksyn 2021 kirjat on julkistettu13.4.2021 12:52:25 EEST | Tiedote

Suomalaisen kirjallisuuden maailmantähden Max Seeckin syyskuussa ilmestyvä romaani Kauna on trilleri yritysjohtajan murhasta. Leena Lehtolaisen Ilvesvaara on viides romaani henkivartija Hilja Ilveskerosta kertovassa sarjassa. Timo Parvela ja Pasi Pitkänen aloittavat lokakuussa maailmanvalloituksen uudella Varjot-sarjalla. Renny Harlin kertoo elämäkerrassaan ainutlaatuisen tarinansa Hollywoodin parrasvaloissa ja showbisneksen karuissa kulisseissa. Kansainvälisiä huippuja listalla edustavat nobelisti Kazuo Ishiguro odotetulla romaanillaan Klara ja aurinko sekä nuori yhdysvaltalaisrunoilija Amanda Gorman.

Spoken word runouden -taitajat yhdistävät voimansa Amanda Gormanin suomennoksissa9.4.2021 12:15:11 EEST | Tiedote

Amanda Gormanin teokset kääntää suomeksi työpari Laura Eklund Nhaga ja Aura Nurmi. Äänikirjoiksi ne tulkitsee artistinimellä Yeboyah tunnettu Rebekka Kuukka. Kaikkiaan Gormanilta suomennetaan tänä vuonna kaksi teosta, toukokuussa lahjakirja Vuori jota nousemme ja syyskuussa Loren Longin kuvittama lastenkirja Muutos nousee ja soi. Gormanin runojen laajempi kokoelma ilmestyy vuonna 2022.

Eeva-Liisa Mannerin syntymästä 100 vuotta – juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee elämäkerran ja kootut teokset15.3.2021 15:03:26 EET | Tiedote

Eeva-Liisa Manner (1921–1995) on yksi merkittävimmistä sodanjälkeisistä kirjailijoistamme: monipuolinen runoilija, prosaisti, näytelmäkirjailija, esseisti, suomentaja ja kriitikko. Tänä vuonna hänen syntymästään tulee kuluneeksi sata vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee uuden, Marja-Leena Tuurnan kirjoittaman Manner-elämäkerran sekä uusintapainoksen Mannerin kootuista runoista. Juhlavuoteen sisältyy myös seminaari ja Suomen Kirjailijaliiton jakama runouspalkinto.