Kuudetta kertaa järjestetty Dekkarifestivaali moninkertaisti yleisömääränsä verkkototeutuksena

Vuosi vuodelta kävijämääräänsä kasvattanut kirjallisuustapahtuma toteutettiin tänä vuonna koronarajoitusten vuoksi verkossa. Lauantain ohjelma tavoitti kaikissa kanavissa yli 5 000 katsojaa, mikä on tapahtuman uusi ennätys.

Kale Puonti ja Niko Rantsi keskustelivat tapahtumassa esikoisdekkareistaan. Kaksikkoa haastatteli Tammen kustannustoimittaja Antti Berg.

Lauantaina 19. syyskuuta verkkotapahtumana järjestetty Dekkarifestivaali keräsi neljän tunnin lähetyksen aikana yli 5 200 katsojaa kaikissa kanavissa.

Lähetystä oli mahdollista seurata Dekkarifestivaalin verkkosivuilta sekä tapahtuman sosiaalisen median kanavissa Facebookissa ja Youtubessa. Dekkarifestivaali.fi -sivulla lähetystä seurasi kaikkiaan 1600 katsojaa, ja sosiaalisessa mediassa live-lähetys tavoitti noin 3600 ihmistä.

Vuonna 2019 Dekkarifestivaalilla Helsingin Paasitornissa vieraili lähes 500 kävijää, joten verkkotapahtuman osallistujamäärä oli yli kymmenkertainen aiempaan nähden.

Tapahtuman suojelija, kirjailija Leena Lehtolainen huomioi päätössanoissaan, että Dekkarifestivaali oli uudenlaisena toteutuksena entistä helpommin tavoitettavissa ihmisille eri puolilla Suomea ja ulkomailla asti.

”Tänä vuonna festivaalimme oli hyvin erilainen kuin aiemmin. Emme päässeet kokoontumaan yhteen samaan saliin, vaan istuimme kukin oman ruutumme ääressä ja osa esityksistä oli nauhoitettu jo etukäteen. Toisaalta tämä on varmaan ollut alueellisesti tasa-arvoistava kokemus. Yleisö on voinut osallistua niin Maarianhaminasta, Kuopiosta kuin Äkäslompolosta. Silti kohtasimme tälläkin festivaalilla mielenkiintoisia kirjailijoita ja saimme aikaan eläviä keskusteluja" Lehtolainen sanoo.

Dekkarifestivaalilla 2020 esiintyivät dekkaristit Patricia G. Bertényi, Eva Frantz, Marko Hautala, Anna Jansson, Matti Laine, Leena Lehtolainen, Seppo Mustaluoto, Håkan Nesser, Kale Puonti, Niko Rantsi, Christian Rönnbacka, Mirva Saukkola, Max Seeck, Jarkko Sipilä, Pauliina Susi ja Arttu Tuominen.

Festivaalin järjestää Tammi, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Tapahtuman ohjelmajohtajana toimii Tammen kustannusjohtaja Outi Mäkinen. Koko tämän vuoden ohjelma on katsottavissa verkossa tapahtuman jälkeen.

Dekkarifestivaalin ohjelmajohtaja Outi Mäkinen
outi.makinen@tammi.fi | 040 8344 404

Tiedote: Timo Parvelan ja Pasi Pitkäsen Varjot-trilogialle poikkeuksellinen vastaanotto – oikeudet myyty jo useisiin maihin24.11.2021 10:07:44 EET | Tiedote

Kirjailija Timo Parvelan ja kuvittaja Pasi Pitkäsen lastenromaanisarja Varjot herättää kansainvälisesti poikkeuksellisen suurta kiinnostusta. Trilogia on myyty kustantajien välisen tarjouskilpailun tai korkean ennakkotarjouksen (pre-empt) jälkeen jo Saksaan, Hollantiin, Tanskaan, Venäjälle ja Viroon. Sarjan ensimmäinen osa Varjot 1. Helähdys julkaistiin Suomessa syyskuussa.

Tammen kevään 2022 kirjat on julkistettu16.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Tammen keväässä Mikko Leppilampi pohtii avoimesti valintojaan vaiherikkaassa elämässään, R. M. Rosenberg kuljettaa Hakoisten Anna -romaanissa lukijansa 1700-luvulle ja keskelle erästä rakkaustarinaa, maineikkaan National Geographicin kirjojen julkaiseminen Suomessa alkaa monipuolisilla lasten tieto- ja kaunokirjoilla, ja Keltaisessa kirjastossa ilmestyy huhtikuussa tuoreen kirjallisuuden nobelistin Abdulrazak Gurnahin romaani Loppuelämät.

Tammi alkaa kustantaa arvostettuja National Geographic -kirjoja Suomessa15.11.2021 11:00:00 EET | Tiedote

Tammi alkaa julkaista yhden maailman tunnetuimman brändin, National Geographicin, kirjoja. Vuodesta 1888 lähtien vaikuttaneen National Geographicin ydintehtävä on ollut maailman ja sen ilmiöiden tuntemuksen edistäminen sekä luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen tuleville sukupolville. Tätä työtä on tehty parhaiden asiantuntijoiden ja tutkijoiden kanssa. Tammen kustannuslistalta julkaistavat kirjat on suunnattu kaikenikäisille tiedonhaluisille lukijoille.