Kuukausimaksujen kipuraja paljastui: Näin paljon suomalaiset suostuvat maksamaan suoratoistopalveluista – yksi ikäryhmä valmis laittamaan selvästi enemmän euroja

Lähes puolet suomalaisista on valmis maksamaan kuukaudessa suoratoistopalveluista 10–19 euroa ja noin viidennes tätä enemmän, selviää teleoperaattori DNA:n teettämästä tutkimuksesta. Kolmanneksella kotitalouksista on käytössään yksi maksullinen palvelu ja 40 prosentilla vähintään kaksi tai useampi. Viidesosa suomalaisista ei ole kuitenkaan valmis maksamaan suoratoistopalveluista vielä yhtään mitään.

Suurimmat erot ostokäyttäytymisessä löytyy eri ikäryhmien välillä. Kaikkein eniten tilaushalukkuutta löytyy nuorimmasta, 18–24-vuotiaiden vastaajaryhmästä. Heistä vain viisi prosenttia ei ole halukas maksamaan suoratoistopalvelusta lainkaan ja 57 prosenttia on valmis käyttämään tilauksiin kuukaudessa 10–19 euroa tai enemmän. Kyselyn vanhinta ikäpolvea edustaneissa 65–75-vuotiaissa vastaavasti taas 40 prosenttia oli sitä mieltä, ettei halua maksaa käyttöoikeuksista mitään.

Kuukausitasolla eniten rahaa näyttäisivät käyttävän 35–44-vuotiaat, sillä heistä joka viides on valmis maksamaan suoratoistopalvelusta 20–39 euroa ja melkein kymmenesosa (8 %) yli 40 euroa kuukaudessa. Lähes samoihin euroihin päätyvät 25–34-vuotiaat.

– Vaikka 25–44-vuotiaat ovat valmiita kuluttamaan enemmän rahaa suoratoistopalveluihin, niin heillä on palveluita kuitenkin käytössään vähemmän kuin 18–25-vuotiailla vastaajilla. Tämä todennäköisesti johtuu siitä, että useammalla on tuossa vaiheessa elämää taloudessa lapsia ja aikaa kuluttaa sisältöjä on vähemmän. Yleensä silloin tilataan perheeseen paremmin sopivia hieman kalliimpia paketteja, kuten urheilu- ja Netflixin perhepakettia, sanoo DNA:n viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus.

Yllättävän usealla epäselvää paljonko palveluihin kuluu rahaa

Joka viidennellä suomalaisella on käytössään vähintään kolme maksullista suoratoistopalvelua ja 40 prosentilla kaksi palvelua. Nuorilla palveluita on aktiivisena selkeästi enemmän kuin vanhemmilla vastaajilla, sillä 36 prosenttia alle 24-vuotiasta täysi-ikäisistä kertoo tilaavansa vähintään kolmea palvelua. Vanhimmassa 65-75-vuotiaiden vastaajaryhmässä näin montaa suoratatoistopalvelua tilaa vain kahdeksan prosenttia.

Tilausten määrän kääntöpuolena yllättävän usealla vastaajalla on epäselvyys siitä, kuinka paljon rahaa kuukaudessa eri palveluihin kuluu. Tutkimuksen mukaan 15 prosenttia suomalaisista ei tiedä paljonko rahaa suoratoistopalveluihin kuukaudessa kuluu. Lisäksi 39 prosenttia kokee maksavansa palveluista osin turhaan, kun aikaa eri palveluiden katsomiselle ei ole tarpeeksi.

– Kun palveluita on rinnakkain useita, voi varmasti välillä ihan puhtaasti unohtaakin jonkin tilauksen, tai tietyn palvelun katselu jää vähiin samalla, kun laskutus pyörii automaattisesti. Me olemme tarttuneet tähän DNA TV Hubi -palvelun käyttöliittymässä, jossa nyt pystyy tilaamaan ja peruuttamaan suoratoistotilaukset yhdestä paikasta. Lisäksi me kehitämme mallia, jossa kaikki aktiiviset palvelut näkyvät selkeästi kuukausittain yhdellä laskulla, Saarentaus kertoo.

Erilliset tunnukset ja vaikeus löytää katsottavaa eri palveluista ärsyttää

Kolme eniten suomalaisia ärsyttävää asiaa suoratoistopalveluissa on erilliset tunnukset eri palveluissa, maksaminen suoratoistosta, jota ei koe juuri käyttävänsä, ja tietyn sisällön löytäminen palveluiden välillä.

– Tutkimus on vahvistanut näkemystämme siitä, että olemme kehittäneet DNA TV Hubi -palvelua oikeaan suuntaan, sillä hieman kärjistäen meitä suomalaisia tuntuu ärsyttävän liian suuri valikoima sekä palveluissa että niiden sisällöissä. Tämän lisäksi haastavaksi koetaan usein uuden sisällön löytäminen. Olemme ratkoneet tätä mahdollisuudella hakea ohjelmia useasta palvelusta yhdellä haulla ja kehittämällä suositteluominaisuutta kattamaan suosituimmat sisällöt eri suoratoistopalveluista, Saarentaus kertoo.

Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.¬–13.4.2021. Kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat suomalaiset, ja tutkimuksen otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.

Viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus, puh. 044 549 0374, mikko.saarentaus@dna.fi

DNA TV Hubi -palvelu sisältää avoimen ekosysteemin Android TV -laitteen, joka yhdistää kaikki television katselemisen, sovellukset, pelit ja musiikin helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi. Palvelun kautta pystyy katsomaan sekä perinteistä televisiota että maksullisia suoratoistopalveluita. Laite tukee 4K-kuvanlaatua, ja siihen pystyy lataamaan erilaisia sovelluksia, kuten pelejä tai musiikkipalveluita. Lisäksi sen kautta voi vuokrata elokuvia ja tallentaa maksuttomien kanavien sisältöä.

Viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.