DNA Oyj

Kuukausimaksujen kipuraja paljastui: Näin paljon suomalaiset suostuvat maksamaan suoratoistopalveluista – yksi ikäryhmä valmis laittamaan selvästi enemmän euroja

Jaa

Lähes puolet suomalaisista on valmis maksamaan kuukaudessa suoratoistopalveluista 10–19 euroa ja noin viidennes tätä enemmän, selviää teleoperaattori DNA:n teettämästä tutkimuksesta. Kolmanneksella kotitalouksista on käytössään yksi maksullinen palvelu ja 40 prosentilla vähintään kaksi tai useampi. Viidesosa suomalaisista ei ole kuitenkaan valmis maksamaan suoratoistopalveluista vielä yhtään mitään.

Suurimmat erot ostokäyttäytymisessä löytyy eri ikäryhmien välillä. Kaikkein eniten tilaushalukkuutta löytyy nuorimmasta, 18–24-vuotiaiden vastaajaryhmästä. Heistä vain viisi prosenttia ei ole halukas maksamaan suoratoistopalvelusta lainkaan ja 57 prosenttia on valmis käyttämään tilauksiin kuukaudessa 10–19 euroa tai enemmän. Kyselyn vanhinta ikäpolvea edustaneissa 65–75-vuotiaissa vastaavasti taas 40 prosenttia oli sitä mieltä, ettei halua maksaa käyttöoikeuksista mitään.

Kuukausitasolla eniten rahaa näyttäisivät käyttävän 35–44-vuotiaat, sillä heistä joka viides on valmis maksamaan suoratoistopalvelusta 20–39 euroa ja melkein kymmenesosa (8 %) yli 40 euroa kuukaudessa. Lähes samoihin euroihin päätyvät 25–34-vuotiaat.

– Vaikka 25–44-vuotiaat ovat valmiita kuluttamaan enemmän rahaa suoratoistopalveluihin, niin heillä on palveluita kuitenkin käytössään vähemmän kuin 18–25-vuotiailla vastaajilla. Tämä todennäköisesti johtuu siitä, että useammalla on tuossa vaiheessa elämää taloudessa lapsia ja aikaa kuluttaa sisältöjä on vähemmän. Yleensä silloin tilataan perheeseen paremmin sopivia hieman kalliimpia paketteja, kuten urheilu- ja Netflixin perhepakettia, sanoo DNA:n viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus.

Yllättävän usealla epäselvää paljonko palveluihin kuluu rahaa

Joka viidennellä suomalaisella on käytössään vähintään kolme maksullista suoratoistopalvelua ja 40 prosentilla kaksi palvelua. Nuorilla palveluita on aktiivisena selkeästi enemmän kuin vanhemmilla vastaajilla, sillä 36 prosenttia alle 24-vuotiasta täysi-ikäisistä kertoo tilaavansa vähintään kolmea palvelua. Vanhimmassa 65-75-vuotiaiden vastaajaryhmässä näin montaa suoratatoistopalvelua tilaa vain kahdeksan prosenttia.

Tilausten määrän kääntöpuolena yllättävän usealla vastaajalla on epäselvyys siitä, kuinka paljon rahaa kuukaudessa eri palveluihin kuluu. Tutkimuksen mukaan 15 prosenttia suomalaisista ei tiedä paljonko rahaa suoratoistopalveluihin kuukaudessa kuluu. Lisäksi 39 prosenttia kokee maksavansa palveluista osin turhaan, kun aikaa eri palveluiden katsomiselle ei ole tarpeeksi.

– Kun palveluita on rinnakkain useita, voi varmasti välillä ihan puhtaasti unohtaakin jonkin tilauksen, tai tietyn palvelun katselu jää vähiin samalla, kun laskutus pyörii automaattisesti. Me olemme tarttuneet tähän DNA TV Hubi -palvelun käyttöliittymässä, jossa nyt pystyy tilaamaan ja peruuttamaan suoratoistotilaukset yhdestä paikasta. Lisäksi me kehitämme mallia, jossa kaikki aktiiviset palvelut näkyvät selkeästi kuukausittain yhdellä laskulla, Saarentaus kertoo.

Erilliset tunnukset ja vaikeus löytää katsottavaa eri palveluista ärsyttää

Kolme eniten suomalaisia ärsyttävää asiaa suoratoistopalveluissa on erilliset tunnukset eri palveluissa, maksaminen suoratoistosta, jota ei koe juuri käyttävänsä, ja tietyn sisällön löytäminen palveluiden välillä.

– Tutkimus on vahvistanut näkemystämme siitä, että olemme kehittäneet DNA TV Hubi -palvelua oikeaan suuntaan, sillä hieman kärjistäen meitä suomalaisia tuntuu ärsyttävän liian suuri valikoima sekä palveluissa että niiden sisällöissä. Tämän lisäksi haastavaksi koetaan usein uuden sisällön löytäminen. Olemme ratkoneet tätä mahdollisuudella hakea ohjelmia useasta palvelusta yhdellä haulla ja kehittämällä suositteluominaisuutta kattamaan suosituimmat sisällöt eri suoratoistopalveluista, Saarentaus kertoo.

Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.¬–13.4.2021. Kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat suomalaiset, ja tutkimuksen otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.

Lisätietoja medialle:

Viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus, puh. 044 549 0374, mikko.saarentaus@dna.fi 
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi 

DNA TV Hubi -palvelu sisältää avoimen ekosysteemin Android TV -laitteen, joka yhdistää kaikki television katselemisen, sovellukset, pelit ja musiikin helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi. Palvelun kautta pystyy katsomaan sekä perinteistä televisiota että maksullisia suoratoistopalveluita. Laite tukee 4K-kuvanlaatua, ja siihen pystyy lataamaan erilaisia sovelluksia, kuten pelejä tai musiikkipalveluita. Lisäksi sen kautta voi vuokrata elokuvia ja tallentaa maksuttomien kanavien sisältöä.

Kuvat

Lataa
Viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus
Viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

What is work like in the digital world? DNA will start cooperation with Plan to promote digital inclusion for immigrant youth29.11.2021 09:00:00 EET | Press release

DNA and the children's rights organisation Plan International Finland will start promoting digital inclusion and diversity in their new joint project. DNA’s main objectives for the cooperation include increasing diversity in its own operations and providing young people with an immigrant background the opportunity to explore the ICT sector as a workplace.

Millaista on työ digimaailmassa? DNA aloittaa yhteistyön Planin kanssa maahanmuuttajanuorten digitaalisen yhdenvertaisuuden edistämiseksi29.11.2021 09:00:00 EET | Tiedote

DNA ja lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi lähtevät edistämään digitaalista yhdenvertaisuutta ja monimuotoisuutta uudessa yhteisessä hankkeessaan. DNA:n päätavoitteina alkavassa yhteistyössä on lisätä monimuotoisuutta omassa toiminnassaan sekä tarjota maahanmuuttajataustaisille nuorille mahdollisuutta tutustua ICT-alaan työpaikkana.

Do you keep your Wi-Fi modem inside your switchboard? DNA’s specialist evaluates 10 common internet myths23.11.2021 10:00:00 EET | Press release

Over the years, we have all surely dealt with a slow or malfunctioning internet connection and tried various tricks to improve the coverage and speed of our internet connection. DNA has compiled some general claims about the functioning of your internet connection and how to improve it. The company’s Director of Radio Networks Jarkko Laari will now assess whether or not they are true.

Ethän säilytä WiFi-modeemiasi sähkökaapissa? DNA:n asiantuntija arvioi 10 yleistä nettimyyttiä23.11.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Jokainen meistä on vuosien varrella ollut tekemisissä pätkivän tai huonosti toimivan nettiyhteyden kanssa, ja monet ovat kokeilleet useita erilaisia kikkoja kuuluvuuden ja hitaan nettiyhteyden parantamiseksi. DNA kokosi yhteen yleisiä väittämiä netin toiminnasta sekä yhteyden parantamisesta ja yhtiön radioverkkojohtaja Jarkko Laari arvioi nyt, pitävätkö ne paikkansa.

All DNA 5G base stations are now connected to a standalone 5G core network — the new technology increases speed and reduces latency18.11.2021 09:45:00 EET | Press release

All of the 5G base stations in DNA’s own network are now connected to a core network that supports standalone 5G architecture. Customers will be able to start using services of the standalone network gradually during 2022, once all quality assurance has been completed in the production network. Until now, 5G technology has relied on the 4G core network.

Kaikki DNA:n 5G-tukiasemat on nyt liitetty itsenäiseen 5G-ydinverkkoon – uusi teknologia lisää nopeutta ja vähentää viivettä18.11.2021 09:45:00 EET | Tiedote

Kaikki DNA:n oman verkon 5G-tukiasemat on nyt liitetty itsenäistä 5G-arkkitehtuuria tukevaan ydinverkkoon. Asiakkaille itsenäisen verkon palveluiden käyttöönotto tulee mahdolliseksi vaiheittain vuoden 2022 aikana, kunhan kaikki laadunvarmistukset on tuotantoverkossa saatu tehdyksi. Tähän asti 5G-tekniikka on tukeutunut 4G-ydinverkkoon.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme