Kuukausimaksujen kipuraja paljastui: Näin paljon suomalaiset suostuvat maksamaan suoratoistopalveluista – yksi ikäryhmä valmis laittamaan selvästi enemmän euroja
Suurimmat erot ostokäyttäytymisessä löytyy eri ikäryhmien välillä. Kaikkein eniten tilaushalukkuutta löytyy nuorimmasta, 18–24-vuotiaiden vastaajaryhmästä. Heistä vain viisi prosenttia ei ole halukas maksamaan suoratoistopalvelusta lainkaan ja 57 prosenttia on valmis käyttämään tilauksiin kuukaudessa 10–19 euroa tai enemmän. Kyselyn vanhinta ikäpolvea edustaneissa 65–75-vuotiaissa vastaavasti taas 40 prosenttia oli sitä mieltä, ettei halua maksaa käyttöoikeuksista mitään.
Kuukausitasolla eniten rahaa näyttäisivät käyttävän 35–44-vuotiaat, sillä heistä joka viides on valmis maksamaan suoratoistopalvelusta 20–39 euroa ja melkein kymmenesosa (8 %) yli 40 euroa kuukaudessa. Lähes samoihin euroihin päätyvät 25–34-vuotiaat.
– Vaikka 25–44-vuotiaat ovat valmiita kuluttamaan enemmän rahaa suoratoistopalveluihin, niin heillä on palveluita kuitenkin käytössään vähemmän kuin 18–25-vuotiailla vastaajilla. Tämä todennäköisesti johtuu siitä, että useammalla on tuossa vaiheessa elämää taloudessa lapsia ja aikaa kuluttaa sisältöjä on vähemmän. Yleensä silloin tilataan perheeseen paremmin sopivia hieman kalliimpia paketteja, kuten urheilu- ja Netflixin perhepakettia, sanoo DNA:n viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus.
Yllättävän usealla epäselvää paljonko palveluihin kuluu rahaa
Joka viidennellä suomalaisella on käytössään vähintään kolme maksullista suoratoistopalvelua ja 40 prosentilla kaksi palvelua. Nuorilla palveluita on aktiivisena selkeästi enemmän kuin vanhemmilla vastaajilla, sillä 36 prosenttia alle 24-vuotiasta täysi-ikäisistä kertoo tilaavansa vähintään kolmea palvelua. Vanhimmassa 65-75-vuotiaiden vastaajaryhmässä näin montaa suoratatoistopalvelua tilaa vain kahdeksan prosenttia.
Tilausten määrän kääntöpuolena yllättävän usealla vastaajalla on epäselvyys siitä, kuinka paljon rahaa kuukaudessa eri palveluihin kuluu. Tutkimuksen mukaan 15 prosenttia suomalaisista ei tiedä paljonko rahaa suoratoistopalveluihin kuukaudessa kuluu. Lisäksi 39 prosenttia kokee maksavansa palveluista osin turhaan, kun aikaa eri palveluiden katsomiselle ei ole tarpeeksi.
– Kun palveluita on rinnakkain useita, voi varmasti välillä ihan puhtaasti unohtaakin jonkin tilauksen, tai tietyn palvelun katselu jää vähiin samalla, kun laskutus pyörii automaattisesti. Me olemme tarttuneet tähän DNA TV Hubi -palvelun käyttöliittymässä, jossa nyt pystyy tilaamaan ja peruuttamaan suoratoistotilaukset yhdestä paikasta. Lisäksi me kehitämme mallia, jossa kaikki aktiiviset palvelut näkyvät selkeästi kuukausittain yhdellä laskulla, Saarentaus kertoo.
Erilliset tunnukset ja vaikeus löytää katsottavaa eri palveluista ärsyttää
Kolme eniten suomalaisia ärsyttävää asiaa suoratoistopalveluissa on erilliset tunnukset eri palveluissa, maksaminen suoratoistosta, jota ei koe juuri käyttävänsä, ja tietyn sisällön löytäminen palveluiden välillä.
– Tutkimus on vahvistanut näkemystämme siitä, että olemme kehittäneet DNA TV Hubi -palvelua oikeaan suuntaan, sillä hieman kärjistäen meitä suomalaisia tuntuu ärsyttävän liian suuri valikoima sekä palveluissa että niiden sisällöissä. Tämän lisäksi haastavaksi koetaan usein uuden sisällön löytäminen. Olemme ratkoneet tätä mahdollisuudella hakea ohjelmia useasta palvelusta yhdellä haulla ja kehittämällä suositteluominaisuutta kattamaan suosituimmat sisällöt eri suoratoistopalveluista, Saarentaus kertoo.
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.¬–13.4.2021. Kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat suomalaiset, ja tutkimuksen otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.
Lisätietoja medialle:
Viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus, puh. 044 549 0374, mikko.saarentaus@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
DNA TV Hubi -palvelu sisältää avoimen ekosysteemin Android TV -laitteen, joka yhdistää kaikki television katselemisen, sovellukset, pelit ja musiikin helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi. Palvelun kautta pystyy katsomaan sekä perinteistä televisiota että maksullisia suoratoistopalveluita. Laite tukee 4K-kuvanlaatua, ja siihen pystyy lataamaan erilaisia sovelluksia, kuten pelejä tai musiikkipalveluita. Lisäksi sen kautta voi vuokrata elokuvia ja tallentaa maksuttomien kanavien sisältöä.
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
3G:n alasajo alkaa Suomen Yhteisverkon alueella 9. toukokuuta – täydentää DNA:n ja Telian 3G-verkon sammutuksen24.4.2024 09:24:23 EEST | Tiedote
DNA:n ja Telian yhteisesti omistaman Suomen Yhteisverkon (SYV) 3G-palvelut päättyvät toukokuusta alkaen alueittain. 3G-verkon alasajo vapauttaa vanhan tekniikan käytössä olleet taajuudet ja resurssit turvallisemmille ja energiatehokkaammille 4G- ja 5G-verkkoteknologioille, jotka tarjoavat asiakkaille paremman käyttökokemuksen.
Tutkimus: Vanhempien huoli lapsen puhelimen käytöstä kasvanut merkittävästi vuodessa – seurauksena tiettyjen palvelujen nopea yleistyminen19.4.2024 12:51:11 EEST | Tiedote
Suomalaisvanhempien huoli lastensa puhelimen käytöstä on nyt korkeampi kuin kertaakaan tällä vuosikymmenellä, kertoo DNA:n yli tuhannen vastaajan Koululaistutkimus 2024. Huolenaiheista yleisimpiä ovat digilaitesisältöjen koukuttavuus, niin sanottu grooming-ilmiö sekä erilaiset tietoturvauhat.
Survey: Parental concerns about children’s phone use increased significantly in a year – rapid increase in certain services as a result19.4.2024 12:51:11 EEST | Press release
The worry of Finnish parents about their children's phone use is now higher than ever in this decade, says the 2024 School Survey of over 1,000 respondents by DNA. The most common concerns are the addictiveness of digital device content, the ‘grooming phenomenon’ and the various security threats.
DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote
DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.
DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release
DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme