Kuukausimaksujen kipuraja paljastui: Näin paljon suomalaiset suostuvat maksamaan suoratoistopalveluista – yksi ikäryhmä valmis laittamaan selvästi enemmän euroja

Suurimmat erot ostokäyttäytymisessä löytyy eri ikäryhmien välillä. Kaikkein eniten tilaushalukkuutta löytyy nuorimmasta, 18–24-vuotiaiden vastaajaryhmästä. Heistä vain viisi prosenttia ei ole halukas maksamaan suoratoistopalvelusta lainkaan ja 57 prosenttia on valmis käyttämään tilauksiin kuukaudessa 10–19 euroa tai enemmän. Kyselyn vanhinta ikäpolvea edustaneissa 65–75-vuotiaissa vastaavasti taas 40 prosenttia oli sitä mieltä, ettei halua maksaa käyttöoikeuksista mitään.
Kuukausitasolla eniten rahaa näyttäisivät käyttävän 35–44-vuotiaat, sillä heistä joka viides on valmis maksamaan suoratoistopalvelusta 20–39 euroa ja melkein kymmenesosa (8 %) yli 40 euroa kuukaudessa. Lähes samoihin euroihin päätyvät 25–34-vuotiaat.
– Vaikka 25–44-vuotiaat ovat valmiita kuluttamaan enemmän rahaa suoratoistopalveluihin, niin heillä on palveluita kuitenkin käytössään vähemmän kuin 18–25-vuotiailla vastaajilla. Tämä todennäköisesti johtuu siitä, että useammalla on tuossa vaiheessa elämää taloudessa lapsia ja aikaa kuluttaa sisältöjä on vähemmän. Yleensä silloin tilataan perheeseen paremmin sopivia hieman kalliimpia paketteja, kuten urheilu- ja Netflixin perhepakettia, sanoo DNA:n viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus.
Yllättävän usealla epäselvää paljonko palveluihin kuluu rahaa
Joka viidennellä suomalaisella on käytössään vähintään kolme maksullista suoratoistopalvelua ja 40 prosentilla kaksi palvelua. Nuorilla palveluita on aktiivisena selkeästi enemmän kuin vanhemmilla vastaajilla, sillä 36 prosenttia alle 24-vuotiasta täysi-ikäisistä kertoo tilaavansa vähintään kolmea palvelua. Vanhimmassa 65-75-vuotiaiden vastaajaryhmässä näin montaa suoratatoistopalvelua tilaa vain kahdeksan prosenttia.
Tilausten määrän kääntöpuolena yllättävän usealla vastaajalla on epäselvyys siitä, kuinka paljon rahaa kuukaudessa eri palveluihin kuluu. Tutkimuksen mukaan 15 prosenttia suomalaisista ei tiedä paljonko rahaa suoratoistopalveluihin kuukaudessa kuluu. Lisäksi 39 prosenttia kokee maksavansa palveluista osin turhaan, kun aikaa eri palveluiden katsomiselle ei ole tarpeeksi.
– Kun palveluita on rinnakkain useita, voi varmasti välillä ihan puhtaasti unohtaakin jonkin tilauksen, tai tietyn palvelun katselu jää vähiin samalla, kun laskutus pyörii automaattisesti. Me olemme tarttuneet tähän DNA TV Hubi -palvelun käyttöliittymässä, jossa nyt pystyy tilaamaan ja peruuttamaan suoratoistotilaukset yhdestä paikasta. Lisäksi me kehitämme mallia, jossa kaikki aktiiviset palvelut näkyvät selkeästi kuukausittain yhdellä laskulla, Saarentaus kertoo.
Erilliset tunnukset ja vaikeus löytää katsottavaa eri palveluista ärsyttää
Kolme eniten suomalaisia ärsyttävää asiaa suoratoistopalveluissa on erilliset tunnukset eri palveluissa, maksaminen suoratoistosta, jota ei koe juuri käyttävänsä, ja tietyn sisällön löytäminen palveluiden välillä.
– Tutkimus on vahvistanut näkemystämme siitä, että olemme kehittäneet DNA TV Hubi -palvelua oikeaan suuntaan, sillä hieman kärjistäen meitä suomalaisia tuntuu ärsyttävän liian suuri valikoima sekä palveluissa että niiden sisällöissä. Tämän lisäksi haastavaksi koetaan usein uuden sisällön löytäminen. Olemme ratkoneet tätä mahdollisuudella hakea ohjelmia useasta palvelusta yhdellä haulla ja kehittämällä suositteluominaisuutta kattamaan suosituimmat sisällöt eri suoratoistopalveluista, Saarentaus kertoo.
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.¬–13.4.2021. Kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat suomalaiset, ja tutkimuksen otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.
Lisätietoja medialle:
Viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus, puh. 044 549 0374, mikko.saarentaus@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
DNA TV Hubi -palvelu sisältää avoimen ekosysteemin Android TV -laitteen, joka yhdistää kaikki television katselemisen, sovellukset, pelit ja musiikin helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi. Palvelun kautta pystyy katsomaan sekä perinteistä televisiota että maksullisia suoratoistopalveluita. Laite tukee 4K-kuvanlaatua, ja siihen pystyy lataamaan erilaisia sovelluksia, kuten pelejä tai musiikkipalveluita. Lisäksi sen kautta voi vuokrata elokuvia ja tallentaa maksuttomien kanavien sisältöä.
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:lla tyytyväisimmät ja uskollisimmat laajakaistaliittymien asiakkaat EPSI Rating -toimialatutkimuksessa20.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
EPSI Rating 2025* -tutkimuksen tulokset osoittavat, että DNA:lla on jälleen toimialan tyytyväisimmät ja uskollisimmat laajakaista-asiakkaat. DNA saavutti korkeimmat kokonaispisteet sekä kuluttaja- että yrityslaajakaistapalvelujen asiakastyytyväisyydessä. Kuluttaja-asiakkaiden tyytyväisyyden taustalla ovat esimerkiksi tuotelaatu, luotettavuus ja rahalle saatava vastine, joista DNA sai jälleen parhaat arvosanat.
DNA has the most satisfied and loyal broadband customers in the EPSI Rating industry survey20.10.2025 08:00:00 EEST | Press release
The results of the EPSI Rating 2025 survey show that DNA once again has the most satisfied and loyal broadband customers in the industry. DNA achieved the highest overall scores in customer satisfaction for both consumer and business broadband services. Among consumer customers, satisfaction is driven by factors such as product quality, reliability, and value for money - areas in which DNA again received the highest ratings.
Jopa 61 prosenttia suomalaisista on huolissaan tekoälystä – asiantuntija antaa seitsemän ajankohtaista ohjetta tekoälyn käyttäjälle17.10.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Tekoäly on tullut jäädäkseen osaksi digitaalista elämäämme niin hyvässä kuin pahassa, ja tekoälyä käytettäessä on huomioitava myös sen luomat tietoturvauhkat. DNA:n vuosittaisen Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan tekoälyn rooli tietoturvauhkissa huolestuttaakin peräti 61 prosenttia suomalaisista. Asiantuntija antaa vinkit miten omasta tekoälyn käytöstä saa tietoturvallisempaa.
Up to 61 percent of Finns are concerned about artificial intelligence – Expert shares seven tips for AI users17.10.2025 09:00:00 EEST | Press release
Artificial intelligence (AI) has become a permanent part of our digital lives, and its use also brings cybersecurity threats that must be considered. According to DNA’s annual Digital Life survey, as many as 61 percent of Finns are concerned about AI’s role in cybersecurity risks. An expert offers tips on how to make your use of AI more secure.
Koulujen kännykkäkielto näkyy mobiiliverkossa: Datamäärät laskeneet paikoin merkittävästi, mutta koulukohtainen vaihtelu on suurta14.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Suomessa on elokuusta 2025 alkaen ollut voimassa lakiin perustuva kännykkäkielto peruskoulun oppitunneilla. Oppilaiden mobiililaitteiden käyttö on kielletty oppituntien aikana ilman opettajan lupaa, ja tällöinkin lähinnä opetukseen tai terveydenhoitoon liittyvissä asioissa. DNA:n tekemä vertailu kouluja palvelevien mobiilitukiasemien kautta kulkevan datan määrässä osoittaa, että kännykän käyttö kouluissa vaikuttaa pääosin vähentyneen –, joidenkin koulujen alueilla jopa merkittävästi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme