Kuukausista julmin on nimensä veroinen Louise Pennyn palkitun dekkarisarjan kolmannessa osassa

Kanadalaiseen Three Pinesin kylään sijoittuva menestyssarja jatkuu pääsiäiseen sijoittuvalla tarinalla, jossa rikoskomisario Armand Gamache tiimeineen pääsee jälleen ratkomaan eriskummallista tapausta. Kuukausista julmin on kolmas kirja Louise Pennyn dekkarisarjassa, joka on todellinen herkkupala kaikille cozy crime -kirjallisuuden ystäville.

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Perttu Lämsä)

Pääsiäinen on koittanut Three Pinesin kylässä. Kaikki eivät kuitenkaan ole innoissaan kevätauringon paljastavasta valosta, sillä jollakin on aikomuksena herättää kuolleiden henget.

Kun rikoskomisario Armand Gamache tiimeineen saapuu kylään, on vastassa erikoinen rikostapaus. Spiritismi­istunto vanhassa hylätyssä talossa on mennyt pahasti pieleen, ja yksi osallistujista on kirjaimellisesti säikähtänyt kuoliaaksi. Idylliseen Three Pinesiin kätkeytyy jälleen jotain kamalaa, ja Gamache joutuu kohtaamaan omatkin salaisuutensa poikkeuksellisen rikoksen selvittämiseksi. Näiden pyhien jälkeen Three Pines ei tule olemaan entisellään.

Louise Pennyn dekkarisarja sijoittuu Three Pinesin idylliseen, eriskummallisten ihmisten asuttamaan maalaiskylään. Sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet suomeksi kirjat Kuolema kiitospäivänä ja Kylmän kosketus. Gamachen tutkimukset jatkuvat sarjan neljännessä osassa Kiveen hakattu kuolema, joka ilmestyy syyskuussa.

Louise Penny (s. 1958) on kanadalainen menestyskirjailija, jonka Three Pines -dekkarisarja on käännetty yli 25 kielelle ja sitä on myyty maailmanlaajuisesti yli seitsemän miljoonaa kappaletta. Sarjan dekkarit ovat niittäneet lukuisia kirjallisuuspalkintoja ensimmäisestä osasta lähtien. Ennen kirjailijaksi ryhtymistään Penny työskenteli toimittajana radiossa eri puolilla Kanadaa. Nykyisin hän asuu pienessä kylässä Montrealin eteläpuolella.

Louise Penny:Kuukausista julmin
Alkuteos The Cruellest Month | Suomentanut Susanna Paarma
462 sivua | Saatavana painettuna kirjana, sähkökirjana ja äänikirjana

Arvostelukappaleet:
viestintäpäällikkö Minttu Nikkilä
minttu@bazarkustannus.fi

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Perttu Lämsä)
Louise Penny (kuva: Jean-François Bérubé)

Viihdyttävä tietokirja kertoo persoonallisista kissoista ja heidän tunnetuista palvelijoistaan25.5.2020 12:25:00 EESTTiedote

Kiehtovat kissat avaavat meille näkymän satumaahan, jossa kehrääminen, naukuminen, raapiminen ja laiskottelu ovat vielä arvossaan. Historian saatossa myös monet erilaisilla luovuuden aloilla menestyneet naiset ja miehet ovat hurmaantuneet kissojen maailmasta seuratessaan lemmikkinsä edesottamuksia. Uutuuskirja Kuuluisat kissat ja heidän ihmisensä kokoaa mielenkiintoisia tarinoita ja anekdootteja kuuluisien karvapalleroiden ja heidän kaksijalkaisten purkinavaajiensa elämästä.