Kuukautisköyhyys on todellinen ongelma: Kuukautissuojien arvonlisävero on laskettava farmasiatuotteita vastaavaan alempaan verokantaan!

Viime aikoina mediassa on käyty vilkasta keskustelua kuukautisiin liittyvistä tabuista. Yksi merkittävimmistä kuukautisiin liittyvistä ongelmista on suojien hinta.

Kuukautissuojat ovat välttämättömiä tuotteita kaikille niille, joilla kuukautiset ovat. Ongelmana on niin kotimaassa, kuin globaalistikin kasvava kuukautisköyhyys – jos esimerkiksi pienituloisessa perheessä on useampi henkilö, jolla on kuukautiset, nousee suojiin käytetty hinta vuosittain todella korkeaksi.

”Kuukautissuojien arvonlisävero on tällä hetkellä 24 prosenttia, mikä on korkea verrattuna esimerkiksi apteekissa myytävien hygieniatuotteiden 10 prosentin arvonlisäveroon. Koska kuukautisten tuomat kustannukset ovat jo valmiiksi korkeat on perusteltua, että laskemalla niiden verotusta kustannuksia saadaan laskettua alemmas. Tällä olisi vaikutusta monien elämään,” täsmentää Demarinaisten 2. varapuheenjohtaja Sari Melkko.

Kuukautissuojien arvonlisäveron laskua on tapahtunut muualla Euroopassa, esimerkiksi Saksassa. Mikäli haluamme olla hallitusohjelmamme mukaisesti tasa-arvon kärkimaita, on Suomen oltava mukana tässä kehityksessä.

Demarinaiset ovat valmistelleet kuukautis- ja inkontinenssisuojien arvonlisäveron laskusta puoluekokousaloitteen SDP:n puoluekokoukseen 2020.

Demarinaisten hallitus 6.5.2020

Marinin hallitus puuttuu naisiin kohdistuvaan väkivaltaan entistä laajemmin25.10.2020 05:45:00 EETTiedote

Tämän viikon torstaina julkaistiin Marinin hallituksen hallitusohjelmassa sovittu naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma. Ohjelmassa painotetaan erityisesti digitaaliseen ja kunniaan liittyvään väkivaltaan puuttumista. Lisäksi keskiössä ovat väkivallan ennaltaehkäisy, viranomaisten kouluttaminen ja tietoisuuden lisääminen. Tilastojen mukaan Suomi on yksi Euroopan vaarallisimmista maista naisille, arvion mukaan joka kolmas nainen kokee lähisuhdeväkivaltaa elämänsä aikana. Seksuaalinen ja verkossa tapahtuva häirintä ovat huomattavasti yleisempää etenkin nuorilla naisilla.

Nuorten mielenterveysongelmiin on puututtava ajoissa10.10.2020 05:30:00 EESTTiedote

Mielenterveyssairaudet ovat Suomessa kasvava kansansairaus. Tällä hetkellä noin joka neljäs nuori kärsii mielenterveysongelmista. Viime vuosina tietoisuus mielenterveyden häiriöistä ja samaan aikaan hoitoon hakeutuminen ovat kasvaneet. Erikoissairaanhoidon käyntimäärät mielenterveydellisistä syistä ovat kasvaneet vuosittain ja erityisen jyrkkää kasvu on ollut 13–17-vuotiailla nuorilla. Nuorilla on aikaisempaa enemmän psyykkistä kuormitusta, joka ilmenee uniongelmina, ahdistus- ja masennusoireina. Mielenterveyshäiriöistä jopa 75 % alkaa ennen 25-ikävuotta. Tämän vuoksi on tärkeää, että ongelmiin puututaan ajoissa.

Suomen aborttilaki on päivitettävä2.10.2020 05:45:00 EESTTiedote

Nykyinen Suomen raskaudenkeskeytyslaki tuli voimaan 50 vuotta sitten. Omassa ajassaan se oli edistyksellinen ja takasi hoitoon pääsyn, mutta nykyisin se on yksi Euroopan tiukimpia. Voimassa oleva laki ei kunnioita raskaana olevan kehollista itsemääräämisoikeutta, tai oikeutta turvalliseen ja vapaaseen raskaudenkeskeytykseen. On todella tärkeää, että Suomi pysyy muiden eurooppalaisten maiden linjassa lainsäädännössä.