DNA Oyj

Kuulutko tähän joukkoon? Viidesosa suomalaisista katsonut lempisarjansa vuoden aikana enemmän kuin kerran

Jaa
Suoratoistopalveluissa sarjoja, elokuvia ja urheilua julkaistaan lähes niin rajattomasti, että uutta katsottavaa löytyisi aina. Tästä huolimatta lähes viidesosa 18–65-vuotiaista suomalaisista on kuitenkin katsonut viimeisen vuoden aikana suosikkisarjansa useammin kuin kerran. Alle 25-vuotiaista näin tekee lähes puolet.

Teleoperaattori DNA tutki keväällä, miten lisääntynyt kotona vietetty aika on vaikuttanut suomalaisten television katselemisen tottumuksiin.

Noin 40 prosenttia vastaajista kertoi katsoneensa suoratoistopalveluita aikaisempaa enemmän. Vastaajien nuorimmassa ikäryhmässä (18–24-vuotiaat) näytön äärellä vietetty aika oli kasvanut useimmin, sillä puolet kertoi katsoneensa sarjoja ja elokuvia aikaisempaa enemmän. Kaikista vastaajista erityisesti myös naiset kokivat katselunsa lisääntyneen aikaisemmasta, sillä heistä lähes puolet (46 %) kertoi suoratoistopalveluidenparissa käytetyn ajan kasvaneen. Miehistä taas noin kolmasosa (32 %) kertoi katselunsa lisääntyneen viimeisen vuoden aikana.

Katsomismääräänsä eniten kasvattaneet vaikuttavat myös kiintyneen johonkin tiettyyn ohjelmaan, sillä alle 25-vuotiaista reilusti yli kolmasosa (39 %) kertoo katsoneensa suosikkisarjansa viimeisen vuoden aikana useammin kuin kerran. Uusia sarjoja eniten taas kuluttivat 45–54-vuotiaat, sillä heistä 20 prosenttia katsoi viime vuonna yli 12 sarjaa.

DNA:n laajakaista ja TV -liiketoiminnan johtaja Jarno Haikosen mukaan suomalaisille tärkeintä palveluissa on mahdollisimman laaja valikoima sisältöjä, hinta sekä kuvan ja äänen korkea laatu.

”TV:n rooli muuttuu jatkuvasti, sillä nyt tehdyn tutkimuksen mukaan alle 35-vuotiaista yli 70 prosenttia kertoi katsovansa useimmiten sarjoja tai elokuvia suoratoistopalveluista. Kun suosikit ja uutuudet ovat koko ajan saatavilla, on varmasti välillä helppoa valita oma lempisarja katseluun uudelleen. Nyt tehdystä tutkimuksesta voikin vetää johtopäätöksen, että hyvä sisältö ei vanhene ja vaikka uutta mielenkiintoista sisältöä tuotetaan tänä päivänä ennätysmäärät, niin silti useat etenkin nuorista aikuisista valitsevat sen oman suosikkinsa katselun uudestaan”, Haikonen pohtii.

Tutkimuksessa kysyttiin myös suomalaisten suosikkisarjoja viime vuodelta. Kymmenen suosituimman sarjan joukosta viisi oli Netflixin, joka oli myös kokonaisuudessaan suosituin suoratoistopalvelu. TOP 5:ssä suomalaiset tuotannot pärjäsivät hyvin, vaikka vain kolmannes (32 %) suomalaisista piti tärkeänä, että suoratoistopalvelussa on kotimaista sisältöä.

Ykkössijalle nousi Netflixin L. M. Montgomeryn klassikkokirjaan perustuva Anna, a lopussa -sarja.

Anna, a lopussa
Salatut elämät
Syke
Ivalo
The Crown

Tutkimuksen mukaan eniten uusia tuotantokausia odotetaan myös Netflixin sarjoille:

Syke
The Crown
Rahapaja
Lucifer
Handmaid’s Tale

Suomalaiset aktiivisia vaihtamaan palveluiden välillä

Nuoret ovat myös aktiivisimpia palveluiden tilaajia ja niiden välillä vaihtajia, sillä heistä 75 prosenttia vaihtaa palvelua useammin kuin kerran puolessa vuodessa. Kaikista suomalaista näin usein palvelua vaihtaa 60 prosenttia.

”Tutkimuksen mukaan joka kymmenes suomalainen on viimeisen vuoden aikana tilannut nykyisen suoratoistopalvelun rinnalle vielä toisen tai kolmannen palvelun. Uusia laadukkaita palveluita lanseerataan koko ajan ja niiden määrä talouksissa vaikuttaa muutenkin kasvavan, sillä joka palvelulla on oma hittisarjansa tai klassikon katseluoikeudet. Koska laatusarjoja ja elokuvia on valtavasti, on meidän tavoitteemme tarjota kuluttajille niitä mahdollisimman helposti yhdestä paikasta avoimia ekosysteemejä hyödyntämällä. Näin jokainen voi valita haluamansa sisällöt samasta paikasta helposti”, Haikonen kertoo.

Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.-13.4.2021. Kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat suomalaiset, ja tutkimuksen otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.

Lisätietoja medialle:

Jarno Haikonen, laajakaista ja TV-liiketoiminnan johtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 2058, jarno.haikonen@dna.fi 
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi 

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Tutkimus: Moni pitää älylaitteiden omaa tietoturvaa riittävänä, vaikka se ei tarjoakaan riittävää suojaa2.7.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset kokevat tietoturvan entistä tärkeämmäksi ja kaikkia koskettavaksi asiaksi. Samalla yhä useampi jättää älylaitteensa suojaamatta tietoturvauhilta ja kokee tietoturvaratkaisut kalliiksi, selviää DNA:n teettämästä Digitaalinen elämä -kyselytutkimuksesta. Noin kolmasosa (35 %) suomalaisista luottaa siihen, että laitteiden oma tietoturva on riittävä. Asiantuntija pitää tätä huolestuttavana, sillä älylaitteiden tietoturva ei itsessään ole tarpeeksi kattava.

Survey: Many consider their smart devices' security sufficient, even though it does not provide adequate protection2.7.2025 08:30:00 EEST | Press release

Finns view cybersecurity as a topic that is increasingly important and universal. However, more individuals leave their smart devices unprotected against security threats, feeling that security solutions are too expensive, according to DNA’s Digital Life 2025 survey. Approximately one-third (35%) of Finns trust that their devices' built-in security is sufficient. This is concerning, as the security of smart devices alone is not comprehensive enough.

DNA:n kesäkuun 2025 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet1.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan. Applen iPhone 13 5G säilytti puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Kesäkuun myydyimpien älykellojen kärkisijat menivät lasten kellopuhelimille. Myydyimpien tuotteiden kärkeen kiilasi Xplora XGO2 -kellopuhelin, ja listan toiselle sijalle nousi ZTE K1 Pro -kellopuhelin. Toisen kvartaalin myydyimmän tietokoneen paikan otti Applen MacBook Air 13" M2.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye