Kuulutko tähän joukkoon? Viidesosa suomalaisista katsonut lempisarjansa vuoden aikana enemmän kuin kerran

Suoratoistopalveluissa sarjoja, elokuvia ja urheilua julkaistaan lähes niin rajattomasti, että uutta katsottavaa löytyisi aina. Tästä huolimatta lähes viidesosa 18–65-vuotiaista suomalaisista on kuitenkin katsonut viimeisen vuoden aikana suosikkisarjansa useammin kuin kerran. Alle 25-vuotiaista näin tekee lähes puolet.

Teleoperaattori DNA tutki keväällä, miten lisääntynyt kotona vietetty aika on vaikuttanut suomalaisten television katselemisen tottumuksiin.

Noin 40 prosenttia vastaajista kertoi katsoneensa suoratoistopalveluita aikaisempaa enemmän. Vastaajien nuorimmassa ikäryhmässä (18–24-vuotiaat) näytön äärellä vietetty aika oli kasvanut useimmin, sillä puolet kertoi katsoneensa sarjoja ja elokuvia aikaisempaa enemmän. Kaikista vastaajista erityisesti myös naiset kokivat katselunsa lisääntyneen aikaisemmasta, sillä heistä lähes puolet (46 %) kertoi suoratoistopalveluidenparissa käytetyn ajan kasvaneen. Miehistä taas noin kolmasosa (32 %) kertoi katselunsa lisääntyneen viimeisen vuoden aikana.

Katsomismääräänsä eniten kasvattaneet vaikuttavat myös kiintyneen johonkin tiettyyn ohjelmaan, sillä alle 25-vuotiaista reilusti yli kolmasosa (39 %) kertoo katsoneensa suosikkisarjansa viimeisen vuoden aikana useammin kuin kerran. Uusia sarjoja eniten taas kuluttivat 45–54-vuotiaat, sillä heistä 20 prosenttia katsoi viime vuonna yli 12 sarjaa.

DNA:n laajakaista ja TV -liiketoiminnan johtaja Jarno Haikosen mukaan suomalaisille tärkeintä palveluissa on mahdollisimman laaja valikoima sisältöjä, hinta sekä kuvan ja äänen korkea laatu.

”TV:n rooli muuttuu jatkuvasti, sillä nyt tehdyn tutkimuksen mukaan alle 35-vuotiaista yli 70 prosenttia kertoi katsovansa useimmiten sarjoja tai elokuvia suoratoistopalveluista. Kun suosikit ja uutuudet ovat koko ajan saatavilla, on varmasti välillä helppoa valita oma lempisarja katseluun uudelleen. Nyt tehdystä tutkimuksesta voikin vetää johtopäätöksen, että hyvä sisältö ei vanhene ja vaikka uutta mielenkiintoista sisältöä tuotetaan tänä päivänä ennätysmäärät, niin silti useat etenkin nuorista aikuisista valitsevat sen oman suosikkinsa katselun uudestaan”, Haikonen pohtii.

Tutkimuksessa kysyttiin myös suomalaisten suosikkisarjoja viime vuodelta. Kymmenen suosituimman sarjan joukosta viisi oli Netflixin, joka oli myös kokonaisuudessaan suosituin suoratoistopalvelu. TOP 5:ssä suomalaiset tuotannot pärjäsivät hyvin, vaikka vain kolmannes (32 %) suomalaisista piti tärkeänä, että suoratoistopalvelussa on kotimaista sisältöä.

Ykkössijalle nousi Netflixin L. M. Montgomeryn klassikkokirjaan perustuva Anna, a lopussa -sarja.

Anna, a lopussa
Salatut elämät
Syke
Ivalo
The Crown

Tutkimuksen mukaan eniten uusia tuotantokausia odotetaan myös Netflixin sarjoille:

Syke
The Crown
Rahapaja
Lucifer
Handmaid’s Tale

Suomalaiset aktiivisia vaihtamaan palveluiden välillä

Nuoret ovat myös aktiivisimpia palveluiden tilaajia ja niiden välillä vaihtajia, sillä heistä 75 prosenttia vaihtaa palvelua useammin kuin kerran puolessa vuodessa. Kaikista suomalaista näin usein palvelua vaihtaa 60 prosenttia.

”Tutkimuksen mukaan joka kymmenes suomalainen on viimeisen vuoden aikana tilannut nykyisen suoratoistopalvelun rinnalle vielä toisen tai kolmannen palvelun. Uusia laadukkaita palveluita lanseerataan koko ajan ja niiden määrä talouksissa vaikuttaa muutenkin kasvavan, sillä joka palvelulla on oma hittisarjansa tai klassikon katseluoikeudet. Koska laatusarjoja ja elokuvia on valtavasti, on meidän tavoitteemme tarjota kuluttajille niitä mahdollisimman helposti yhdestä paikasta avoimia ekosysteemejä hyödyntämällä. Näin jokainen voi valita haluamansa sisällöt samasta paikasta helposti”, Haikonen kertoo.

Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.-13.4.2021. Kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat suomalaiset, ja tutkimuksen otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.

Jarno Haikonen, laajakaista ja TV-liiketoiminnan johtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 2058, jarno.haikonen@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:s 5G utvidgades till Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad – befolkningstäckningen överskred 43 procent av finländarna9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

De senaste orterna som anslutits till DNA:s 5G-nät är Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad. Över 43 procent av finländarna bor redan i 5G-nätets område, dvs. nästan 2,4 miljoner människor, på totalt 108 olika orter. Till följd av att 5G blivit allmännare i regionerna har även dess popularitet ökat markant. I juni var två av tre nya smarttelefoner som såldes av DNA redan 5G-telefoner.

DNA's 5G expanded to Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki – population coverage exceeded 43% of Finns9.7.2021 09:55:00 EEST | Press release

The most recent locations connected to DNA's 5G network are Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki. More than 43% of Finns already live in the network area, i.e. nearly 2.4 million people, in a total of 108 locations. With the regional spread of 5G, its popularity has also clearly increased. Of the new smartphones sold by DNA in June, two out of three were already 5G-capable.

DNA:n 5G laajeni Asikkalaan, Merikarvialle, Raaseporiin ja Uuteenkaupunkiin – väestöpeitto ylitti 43 % suomalaisista9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

Tuoreimmat DNA:n 5G-verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Asikkala, Merikarvia, Raasepori ja Uusikaupunki. Verkon alueella asuu jo yli 43 % suomalaisista, eli lähes 2,4 miljoonaa ihmistä, yhteensä 108 eri paikkakunnalla. 5G:n alueellisen yleistymisen myötä myös sen suosio on selvästi kasvanut. Kesäkuussa DNA:n myymistä uusista älypuhelimista jo kaksi kolmesta oli 5G-kykyisiä.