Kuulutko tähän joukkoon? Viidesosa suomalaisista katsonut lempisarjansa vuoden aikana enemmän kuin kerran

Teleoperaattori DNA tutki keväällä, miten lisääntynyt kotona vietetty aika on vaikuttanut suomalaisten television katselemisen tottumuksiin.
Noin 40 prosenttia vastaajista kertoi katsoneensa suoratoistopalveluita aikaisempaa enemmän. Vastaajien nuorimmassa ikäryhmässä (18–24-vuotiaat) näytön äärellä vietetty aika oli kasvanut useimmin, sillä puolet kertoi katsoneensa sarjoja ja elokuvia aikaisempaa enemmän. Kaikista vastaajista erityisesti myös naiset kokivat katselunsa lisääntyneen aikaisemmasta, sillä heistä lähes puolet (46 %) kertoi suoratoistopalveluidenparissa käytetyn ajan kasvaneen. Miehistä taas noin kolmasosa (32 %) kertoi katselunsa lisääntyneen viimeisen vuoden aikana.
Katsomismääräänsä eniten kasvattaneet vaikuttavat myös kiintyneen johonkin tiettyyn ohjelmaan, sillä alle 25-vuotiaista reilusti yli kolmasosa (39 %) kertoo katsoneensa suosikkisarjansa viimeisen vuoden aikana useammin kuin kerran. Uusia sarjoja eniten taas kuluttivat 45–54-vuotiaat, sillä heistä 20 prosenttia katsoi viime vuonna yli 12 sarjaa.
DNA:n laajakaista ja TV -liiketoiminnan johtaja Jarno Haikosen mukaan suomalaisille tärkeintä palveluissa on mahdollisimman laaja valikoima sisältöjä, hinta sekä kuvan ja äänen korkea laatu.
”TV:n rooli muuttuu jatkuvasti, sillä nyt tehdyn tutkimuksen mukaan alle 35-vuotiaista yli 70 prosenttia kertoi katsovansa useimmiten sarjoja tai elokuvia suoratoistopalveluista. Kun suosikit ja uutuudet ovat koko ajan saatavilla, on varmasti välillä helppoa valita oma lempisarja katseluun uudelleen. Nyt tehdystä tutkimuksesta voikin vetää johtopäätöksen, että hyvä sisältö ei vanhene ja vaikka uutta mielenkiintoista sisältöä tuotetaan tänä päivänä ennätysmäärät, niin silti useat etenkin nuorista aikuisista valitsevat sen oman suosikkinsa katselun uudestaan”, Haikonen pohtii.
Tutkimuksessa kysyttiin myös suomalaisten suosikkisarjoja viime vuodelta. Kymmenen suosituimman sarjan joukosta viisi oli Netflixin, joka oli myös kokonaisuudessaan suosituin suoratoistopalvelu. TOP 5:ssä suomalaiset tuotannot pärjäsivät hyvin, vaikka vain kolmannes (32 %) suomalaisista piti tärkeänä, että suoratoistopalvelussa on kotimaista sisältöä.
Ykkössijalle nousi Netflixin L. M. Montgomeryn klassikkokirjaan perustuva Anna, a lopussa -sarja.
Anna, a lopussa
Salatut elämät
Syke
Ivalo
The Crown
Tutkimuksen mukaan eniten uusia tuotantokausia odotetaan myös Netflixin sarjoille:
Syke
The Crown
Rahapaja
Lucifer
Handmaid’s Tale
Suomalaiset aktiivisia vaihtamaan palveluiden välillä
Nuoret ovat myös aktiivisimpia palveluiden tilaajia ja niiden välillä vaihtajia, sillä heistä 75 prosenttia vaihtaa palvelua useammin kuin kerran puolessa vuodessa. Kaikista suomalaista näin usein palvelua vaihtaa 60 prosenttia.
”Tutkimuksen mukaan joka kymmenes suomalainen on viimeisen vuoden aikana tilannut nykyisen suoratoistopalvelun rinnalle vielä toisen tai kolmannen palvelun. Uusia laadukkaita palveluita lanseerataan koko ajan ja niiden määrä talouksissa vaikuttaa muutenkin kasvavan, sillä joka palvelulla on oma hittisarjansa tai klassikon katseluoikeudet. Koska laatusarjoja ja elokuvia on valtavasti, on meidän tavoitteemme tarjota kuluttajille niitä mahdollisimman helposti yhdestä paikasta avoimia ekosysteemejä hyödyntämällä. Näin jokainen voi valita haluamansa sisällöt samasta paikasta helposti”, Haikonen kertoo.
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.-13.4.2021. Kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat suomalaiset, ja tutkimuksen otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.
Lisätietoja medialle:
Jarno Haikonen, laajakaista ja TV-liiketoiminnan johtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 2058, jarno.haikonen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:n lokakuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot3.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
DNA:n lokakuun myydyimmäksi puhelimeksi nousi Applen edullisin iPhone 16e 5G. Myös Applen uutuudet säilyivät listalla, mutta tippuivat sijoituksissa jo alemmaksi. Yritysasiakkaiden puolella Samsung nousi pitkästä aikaa listan kärkeen, kun ykkössijan otti Samsung Galaxy A26 5G. Älykelloissa myydyimmät jakautuivat laajasti eri valmistajien välillä ja ensimmäisen sijan vei tällä kertaa Honor Watch 2i.
Uudet turvallisen nettiselauksen liittymät estäneet jo yli 7 miljoonaa huijausyritystä31.10.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Uuden ajan DNA Huoleton puhelin- ja laajakaistaliittymät sekä Varma -yritysliittymät ovat herättäneet paljon mielenkiintoa. Ne sisältävät turvallisen nettiselauksen, joka estää asiakkaita joutumasta haitallisille verkkosivuille. Turvallinen nettiselaus on tehokas suoja verkossa tapahtuvia huijauksia vastaan, ja ominaisuuden avulla onkin saatu estettyä edeltävän puolivuotisen eli touko-lokakuun aikana liittymien käyttäjiltä jo 7,6 miljoonaa huijausyritystä.
New subscriptions with secure internet browsing have already blocked over 7 million scam attempts31.10.2025 10:00:00 EET | Press release
The new DNA Huoleton mobile and broadband subscriptions, as well as Varma business subscriptions, have attracted significant interest. They include secure internet browsing, a feature that prevents customers from accessing harmful websites. Secure internet browsing is an effective safeguard against online scams, and during the past six months from May to October it has already blocked 7,6 million scam attempts for subscription users.
Uusi digitaalisen turvallisuuden raportti peräänkuuluttaa pohjoismaista yhteistyötä kriittisen infrastruktuurin turvaamiseksi30.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
Pohjoismaiden digitaalinen turvallisuus on uudenlaisten uhkien edessä. DNA:n omistajayhtiön, norjalaisen tietoliikenneyhtiö Telenorin tänään julkaisema Nordic Digital Security 2025 -raportti korostaa, että alueen kriittisen infrastruktuurin suojaaminen vaatii entistä tiiviimpää yhteistyötä valtioiden ja yritysten välillä.
DNA Oyj:n heinä–syyskuun 2025 liiketoimintakatsaus: Liikevaihto ja kannattavuus jatkoivat kasvua29.10.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Kuluvan vuoden kolmas neljännes oli DNA:lle taloudellisesti menestyksekäs. Heinä–syyskuussa niin liikevaihto, palveluliikevaihto, liikevoitto kuin käyttökatekin kasvoivat, kuten myös matkaviestinverkon sekä kiinteän laajakaistan liittymämäärät.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

