Kuunneltavalle kirjallisuudelle uuden ajan kustantamo Audiomaa

Kirjallisuuden ja sisällön ammattilaiset Tuomas Kyrö, Aki Linnanahde ja Lippo Luukkonen perustivat kustannusyhtiön vastaamaan uuden ajan kirjallisuuden tarpeisiin. Audiomaa on riippumaton kirjallisuusalan toimija, joka erikoistuu kuunneltavaan kirjallisuuteen ja muuhun laajaa yleisöä kiinnostavaan ajankohtaiseen audiosisältöön. Uuden kustannusyhtiön julkaisemien sisältöjen pääjakelukanavina toimivat ensisijaisesti äänikirjojen tilauspalvelut. Audiomaan tarkoituksena on tuoda suomalaiseen kirjallisuuteen uudenlaista lisäarvoa paitsi laadukkaista sisällöistä nauttivalle yleisölle, myös kirjailijoille ja muille tarinankertojille.

Aki Linnanahteen, Lippo Luukkosen ja Tuomas Kyrön perustama Audiomaa on uuden ajan kirjakustantamo,  joka erikoistuu kuunneltavaan kirjallisuuteen.
Aki Linnanahteen, Lippo Luukkosen ja Tuomas Kyrön perustama Audiomaa on uuden ajan kirjakustantamo, joka erikoistuu kuunneltavaan kirjallisuuteen.

Uusi suomalainen, kuunneltavan kirjallisuuden kustannusyhtiö Audiomaa yhdistää perinteisen kustannustoiminnan ja modernissa mediakentässä toimivan tuotantoyhtiön ripeät toimintatavat. Kuunneltavien sisältöjen tuottajina toimivat kirjailijat, käsikirjoittajat, podcastien tekijät ja muut laadukkaan ja koukuttavan tarinan kertojat.

"Ajattelimme kirjan uusiksi", kertoo Audiomaan tietokirjallisuudesta vastaava Aki Linnanahde: "Aiemmin se rajautui kansiin, mutta tänä päivänä liikutaan vapaasti perinteisen kirjan, äänikirjan, kuunnelman ja keskustelujen välissä ja yli. Kuunneltavat kirjat mahdollistavat tarinan jatkamisen ja syventämisen kansien ulkopuolelle. Ääni on myös erittäin intiimi kanava, mikä tuo tarinan ja sen kertojan lähelle kuluttajaa. Audiosisältöjen suosio on ennennäkemättömässä kasvussa. Uskon, että meiltä tekstin ja äänen ammattilaisina löytyy kyky tunnistaa kuulijoita kiinnostavat ja koukuttavat tarinat.”

Kirjailija Tuomas Kyrö ja kustannusalan juristi ja kirjailija-agentti Lippo Luukkonen ovat jo vuosia tehneet menestyksekästä yhteistyötä kirjallisen sisällön tuottajina ja kaupallistajina. He kokevat, että Audiomaan kaltaiselle uudenlaiselle kustannuspalvelulle on selkeä tarve paitsi suomalaisessa, myös kansainvälisessä kirjallisuudessa.

"Koska lukijoista on tullut yhä enemmän myös kuulijoita, se on järkevää huomioida myös sisällöissä ihan alusta saakka", Audiomaan fiktiosta vastaava Tuomas Kyrö sanoo: "Kuunneltava kirjallisuus on iso mahdollisuus kaikille fiktion tekijöille. Mielensäpahoittaja on vienyt minut läpi tämän tutkintalinjan: kuunnelma muokkautui kirjaksi, kirjasta teatteriin, siitä elokuvaksi, tv-sarjaksi ja takaisin ääneksi. Sama ydinsisältö, vaihtuvat kanavat. Audiomaa etsii suuren yleisön tarinoita, jotka kestävät aikaa ja taipuvat useisiin julkaisumuotoihin."

”Haluamme yhdistää populaarin ja kulttuurin", Audiomaan toimitusjohtajana työskentelevä Lippo Luukkonen sanoo: "Toimimme ketterästi sekä tekijöiden että lukijoiden suuntaan. Haluamme viedä kirjallisuutta sinne, missä sitä ei ole aiemmin kuultu. Sisältöjen immateriaalioikeuksien suojaaminen on meille tärkeää. Tuemme tekijöitämme heidän luovan työnsä hyödyntämisessä kaikki formaateissa ja monikanavaisesti."

Yhtiön ensimmäiset julkaisut ovat Tuomas Kyrön Urheilukirja, hänen itsensä lukemana, Nanna Karalahden Armoa arkeen -audioteos, Henriikka Rönkkösen ja Harri Moision yhteinen Vaginadialogi sekä Pääskysaari ja Suomen parhaat - Jenni Pääskysaaren keskusteluja rakastetuimpien kirjailijoidemme kanssa.

Audiomaan uudet julkaisut ovat kuunneltavissa Bookbeat, Storytel, Nextory ja Suomalainen Plus -tilauspalveluista.

Lippo Luukkonen, toimitusjohtaja, Audiomaa Oy
+358 40 772 0864, lippo@audiomaa.fi

Tuomas Kyrö
Lippo Luukkonen
Aki Linnanahde

Kirjailijat antavat teoksilleen äänensä radiossa2.3.2021 12:26:08 EETTiedote

Suomalaisen nykykirjallisuuden suosituimpiin tähtiin kuuluvat Max Seeck, Henriikka Rönkkönen ja Kale Puonti tuovat teoksensa suuren yleisön kuultavaksi suorissa radiolähetyksissä maaliskuussa. Myös Samu Haber osallistuu Suplan lukuhetkeen lukemalla ääneen omaa elämäkertaansa. Lukuhetkien tarkoitus on kannustaa kuluttajia kirjallisuuden pariin ja ne lähetetään Radio Rockin, Radio Suomipopin ja Me Naiset Radion taajuuksilla maaliskuun jokaisena lauantaina.

Tuottajalle kiitos -stipendit ovat taas haettavissa viljelyn kehittämiseen ja tiedon jakamiseen2.3.2021 10:37:17 EETTiedote

Kolmannen kerran avautuva Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian Tuottajalle kiitos -stipendihaku antaa kaikille maanviljelijöille mahdollisuuden hakea stipendiä viljelyyn tai jatkojalostukseen liittyvien innovaatioiden kehittämiseen, testaamiseen sekä uuden tiedon jakamiseen. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos viljelyn kehittämisestä sekä vastuullisuudesta läpi koko arvoketjun. Pitkällä aikavälillä kaikki viljelijät hyötyvät kehittämistyöstä ja niiden tuloksista.

16-vuotias suomalainen Luka Nurmi rata-autojen merkkiluokkaan Ferrarilla23.2.2021 09:50:00 EETTiedote

Suomalainen Luka Nurmi on solminut Ferrarin kanssa kahden vuoden sopimuksen ajaa tehdastallin autolla Ferrari Challenge -merkkiluokan Euroopan mestaruussarjaa. Tanskalaista Formula Racing -tiimiä edustava Nurmi saa kisakäyttöönsä Ferrari 488 Challenge -auton sekä Ferrarin tehdastallin AF Corsen varikko- ja huoltopalvelut. Sarja sisältää seitsemän osakilpailua, joihin Nurmi osallistuu tehdastallin kalustolla. Luka Nurmi on Ferrari Challenge -sarjan historian nuorin kuljettaja ja AF Corse -tallin toinen suomalainen kuski. Toni Vilander voitti tallille FIA WEC-sarjan maailmanmestaruuden kaudella 2014.

Pyöräilyn kansainvälinen suurtapahtuma Saimaalle17.2.2021 09:40:25 EETTiedote

Imatralta heinäkuussa starttaava Saimaa Cycle Tour tähtää yhdeksi maailman arvostetuimmista pyöräilytapahtumista. Ensi kesänä ensimmäistä kertaa järjestettävään pyöräilyyn on ilmoittautunut jo yli 1000 osallistujaa ennen kuin tapahtuman koti- ja kansainvälinen markkinointi on edes alkanut. Yöttömän yön, maailman kauneimpien järvimaisemien, tasaisen maaston ja Suomen turvallisen maineen avulla Saimaa Cycle Tour on tarkoitus kasvattaa Ruotsissa vuosittain ajettavan Vätternrundan kaltaiseksi pyöräilyn suurtapahtumaksi.

Suomalaiset ulkoilubrändit jälleen Pohjoismaiden parhaita15.2.2021 10:48:16 EETTiedote

Pohjoismaisten ulkoilubrändien yhteenliittymä Scandinavian Outdoor Group SOG on nimennyt vuoden 2021 parhaat pohjoismaiset ulkoiluvaatteet, -tarvikkeet ja innovaatiot. Scandinavian Outdoor Awards järjestettiin ulkoilualan ISPO-suurmessujen yhteydessä virtuaalisena. Suomalaisen kuituteknologiayhtiö Spinnovan kehittämästä kierrätyskuidusta valmistettu Bergans of Norway -anorakki palkittiin kisan pääpalkinnolla, Reiman Muutun-takki voitti lasten- ja nuortenvaatekategorian ja Sastan Peski-takki valittiin pohjoismaiden parhaaksi ulkoiluvaatteeksi. Spinnova, Reima ja Sasta voittivat samassa kisassa kultaa myös viime vuonna.

Teemu Pukki kannustaa lapset liikkeelle ja pyytää vanhemmilta esimerkkiä1.2.2021 10:28:30 EETTiedote

Jalkapalloilija Teemu Pukki aloittaa Koulunäkin kanssa yhteistyön, jonka tarkoituksena on liikuttaa suomalaisia lapsia ja nuoria. Pukki kannustaa lapsia lisäämään fyysisesti aktiivisia hetkiä arkiliikunnan, harrastusten ja leikin muodossa sekä kutsuu vanhempia näyttämään rohkeasti esimerkkiä. Liikuttavan yhteistyön ytimessä toimii applikaatio, johon lapset ja nuoret voivat tallentaa suorituksiaan. Sovelluksen kautta Teemu Pukilta saa myös ideoita ja kannustusta liikuntaan ja Koulunäkiltä välipalavinkkejä. Teemu Pukin Dream Team -hankkeen tarkoitus on madaltaa liikunnan kynnystä ja innostaa lapsia mukaansatempaavalla tavalla.

Sami Hedberg tuo komedian suorana olohuoneisiin – uran ensimmäinen nettilive pikkujouluperjantaina 4.12.27.11.2020 14:55:26 EETTiedote

Pandemia ja sen mukanaan tuomat kokoontumisrajoitukset muuttivat esiintyvien taiteilijoiden kuluvan vuoden suunnitelmat. Myös standup-koomikko Sami Hedberg joutui siirtämään kiertueensa, mikä vei lavaesiintymiset paitsi Hedbergiltä, myös nauruntäyteiset illat tuhansilta faneilta. Tuodakseen iloa ja lohtua nykyhistorian synkimpään pikkujoulukauteen, tarjoilee Sami Hedberg uransa ensimmäisen kerran esityksensä suoraan komedianystävien olohuoneisiin perjantaina 4.12.