Kuva-aarre sadan vuoden takaa: kyläkuvaaja Hanna Heinilän pelastuneet valokuvat

Sata vuotta sitten Luvialla elänyt kyläkuvaaja Hanna Heinilä (1890–1981) oli itseoppinut varhainen harrastajakuvaaja. Hän aloitti valokuvaamisen 16-vuotiaana vuonna 1906 ja kuvasi maisemia ja ihmisiä ainutlaatuisella, taiteellisella otteella. Sattumalta löytyneissä ja täpärästi hävitykseltä pelastuneissa hämmästyttävissä valokuvissa näkyy koko elämän kirjo lapsuudesta kuolemaan ja kylän ensimmäisistä traktoreista purjealuksiin.

Hanna Heinilän kuvista välittyy mennyt kulttuurimaisema, perhesuhteiden merkityksellisyys, juhlat ja tavallinen arki puutarhoineen ja naisten töineen. Parhaimmillaan Heinilä otti ajalleen epätyypillistä lämpöä huokuvia ja henkeäsalpaavan kauniita valokuvia, joiden sommittelu on kekseliästä ja joiden asetelmissa on leikkisyyttä ja huumoria. Kuvat ovat säilyneet sukualbumeissa ja kyläyhdistys Luvia Seor ry:n arkistossa sata vuotta.

Kirja on toteutettu yhteistyössä Rauman taidemuseon ja Luvia Seor ry:n kanssa. Siihen liittyvä valokuvanäyttely Hanna Heinilän kuvista on esillä Rauman taidemuseossa 16.10.2021–30.1.2022. Näyttelyn kuraattorina toimii Rauman taidemuseon museointendentti Heta Kaisto, joka on myös kirjan toimittaja ja yksi kirjoittajista.

”Kuvista välittyy Hanna Heinilän rakkaus hänen kotipaikkaansa Luviaan ja valokuvaan mediana. Vaatimaton valokuvaaja kuvasi neljällä vuosikymmenellä todennäköisesti samaa kameraa käyttäen. On ilmeistä, että harrastajakuvaajana toiminut Hanna Heinilä valokuvasi ilosta. Näyttelyssä ja sen yhteydessä julkaistavassa kirjassa olenkin halunnut nostaa esiin erityisesti kuvien dokumentaarista arvoa, joka välittyy tunteina ajassa. Rakkautta perheen jäseniin ja ystäviin, mutta myös Heinilän kunnioitusta yhteisöä kohtaan, joka ulottuu lapsiin ja kyläläisiin mutta myös eläimiin, puihin ja rantakiviin. Hän katsoi kauniisti ja hymyillen elämää ja ympäristöään”, Heta Kaisto kertoo.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Heta Kaisto, museointendentti, Rauman taidemuseo, p. 044 022 4154, heta.kaisto(at)rauma.fi

Arvostelukappaleet ja kuva-aineisto medialle:
Hanna Karppanen, kustantaja, Kustannusosakeyhtiö Parvs, p. 040 684 9188, hanna.karppanen(at)parvs.fi

Omalla maallaan – Kyläkuvaaja Hanna Heinilä
Johanna Frigård, Johanna Jakomaa, Heta Kaisto, Leena Koivisto, Katri Lassila, Matti Luotola, Anja Portin
ISBN 978-952-7441-01-5
Parvs ja Rauman taidemuseo, 2021

Hanna Heinilä: Omakuva pappilassa, 1910-luvun alkupuoli
Hanna Heinilä: Omakuva peilissä, 1910-luku
Hanna Heinilä: Laitakarin satamanäkymä, 1909. Kuvassa Ester, Elias ja Antero Hermonen sekä tuntematon lapsi. Taustalla kuunari Ihana
Hanna Heinilä: Uimamaisteri, 1910-luvun alkupuoli
Hanna Heinilä: Kaktusasetelma, 1910-luku
Hanna Heinilä: Hääseurue Luvian kirkon ulkopuolella Akseli Marttilan ja Selma Löytyn häissä 10.9.1913. Kuvan auto lienee vuosi­mallil­taan vanhin Luvialle ostetuista autoista. Mukana ovat myös morsiamen vanhemmat Löytyn pappa ja mamma.

Jaakko Heikkilän uutuuskirja on intiimi kurkistus varakkaiden suomalaisten maailmaan4.8.2022 10:35:29 EEST | Tiedote

Palkittu valokuvataiteilija Jaakko Heikkilä on kuvannut uuteen kirjaansa varakkaita suomalaisia heille omimmissa ja läheisimmissä ympäristöissä. Tuloksena on sarja hätkähdyttävän intiimejä muotokuvia, jotka henkivät Heikkilälle ominaista inhimillistä lämpöä ja koskettavaa runollisuutta. Samalla teos avaa poikkeuksellisen näkymän tavallisesti kätkettyyn varakkaiden ihmisten maailmaan.

Niclas Wariuksen valokuvateos Vanitas on vuoden 2021 paras taidekirja13.6.2022 12:57:01 EEST | Tiedote

Iittalan XXV Valtakunnalliset Taidekirjapäivät palkitsivat valokuvataiteilija Niclas Wariuksen Vanitas-kirjan vuoden 2021 parhaana taidekirjana. Kirjalle myönnettiin Eliel Aspelin -palkinto, joka on Harri Koskisen suunnittelema lasiveistos. Voittaja julkistettiin lauantaina 11.6.2022 Hämeenlinnan pääkirjastossa, ja kilpailun järjestäjänä toimi Hämeenlinnan kaupunginkirjasto. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 35 vuonna 2021 julkaistua teosta.

Ensimmäinen kattava teos irlantilaistaiteilija Trish Morrisseyn tuotannosta8.6.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Autofiktiot-kirja on ensimmäinen mittava katsaus irlantilaisen valokuvataiteilijan Trish Morrisseyn (s. 1967) tuotantoon 2000-luvun alusta nykypäivään. Morrissey esiintyy yleensä itse kaikissa teoksissaan, sekä valokuvissa että elokuvissa, ja saattaa esittää useampaa kuin yhtä roolia. Varhaisemmissa, uraauurtavissa valokuvissaan hän kartoittaa perhealbumin visuaalisia koodeja, uudemmissa hän paneutuu historiassa vähälle huomiolle jääneiden naisten elämään.