Kvarnström (SDP): Trafikpolitiken blir mer strategisk och långsiktig

Kvarnström poängterar att de stora högaktuella frågorna konkretiserar regeringsprogrammets löften om hur politiken ska förnyas.
- Löften om en ny typ av dialog, om en långsiktig politik med stark parlamentarism och om en faktabaserad politik förverkligas fint i de stora trafikfrågorna som nu ska behandlas, säger Johan Kvarnström som är medlem i både kommunikations- och miljöutskottet.
Rapporten från arbetsgruppen för Färdplanen för fossilfria transporter ger ett unikt omfattande underlag för vidare beslutsfattande. Kommunikationsministeriet har tack vare ett brett samarbete en historiskt starkt grund att utgå ifrån då det politiska förslaget till färdplanen nu ska göras.
-Det står redan klart att vi kommer att behöva en bred palett av åtgärder och ett teknologineutralt förhållningssätt. Det går inte att lägga alla ägg i samma korg, till exempel en viss typ av drivmedel eller biltyp. Att den teknologiska utvecklingen är snabb ger oss också en positiv utmaning och det är viktigt att våra politiska beslut tydligt signalerar att utsläppen ska minska kraftigt, att framtiden är fossilfri och att övergången ska ske på ett sätt som är hållbart även socialt och regionalt, säger Kvarnström.
Utkastet till den riksomfattande trafiksystemplanen är också väldigt gediget, ett parlamentariskt förankrat dokument med klara strategiska visioner, fakta om nuläget och tydliga mål framåt.
- Redan i utkastskedet står det klart att planen har stark potential att skapa kontinuitet och förutsägbarhet, dels strategiska val som gör att Finland bättre kan få EU-finansiering. Planen visar också en väg framåt för hur väg- och järnvägsnätets saneringsskuld ska åtgärdas. Även om varje framtida regering kommer att sätta sin egen prägel på trafikbudgeten kommer vi få en tydligare linje i och med dessa planer och en klar konsensus om att finansieringsnivåerna måste höjas både vad gäller basunderhållet och utvecklingsinvsteringar.
År 2021 kommer att bli händelserikt och avgörande för Finlands trafikpolitik de kommande åren. Principbeslut om Färdplanen för fossilfria transporter ska tas under början av 2021. Under våren 2021 ska Statsrådet överlämna den första riksomfattande trafiksystemplanen till riksdagen i form av en redogörelse. Därtill ska Finansministeriets arbetsgrupp för frågan om en skatte- och avgiftsreform ge sina rekommendationer i maj 2021.
Kontakter
Johan KvarnströmKansanedustaja - Riksdagsledamot
Tel:050 514 4080Bilder

Om
Följ SDP EDUSKUNTA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SDP EDUSKUNTA
Kim Berg vald till vicepresident för Nordiska rådet30.10.2025 15:31:53 EET | Pressmeddelande
Nordiska rådet har valt riksdagsledamot Kim Berg (SDP) till rådets vicepresident. Till president valdes Ville Väyrynen (Saml). Berg fungerar som vicepresident under år 2026, då Finland och Åland är ordförandeland i Nordiska rådet.
Kim Berg Pohjoismaiden neuvoston varapresidentiksi30.10.2025 15:31:53 EET | Tiedote
Pohjoismaiden neuvosto on valinnut kansanedustaja Kim Bergin (SDP) neuvoston varapresidentiksi. Neuvoston presidentiksi valittiin Ville Väyrynen (Kok.). Berg toimii varapresidenttinä vuonna 2026, jolloin Suomi ja Ahvenanmaa ovat Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajamaa.
SDP:n Aki Lindén: Miten soterahoituksen kriisi ratkaistaan30.10.2025 12:45:24 EET | Tiedote
Keskustelu soterahoituksen riittävyydestä ja eräiden hyvinvointialueiden suoranaisesta kriisistä on käynyt viime päivinä kuumana. Tämä ei ole ihme, sillä yt-neuvotteluja käydään jo 16 alueella 22:sta, ja joillakin niistä on uhattuna satoja työpaikkoja. Irtisanomiset johtaisivat palveluiden rajuun heikentymiseen. Myös poliittinen keskustelu on kiivasta. Hyvinvointialueiden valtionrahoitus muodostaa 30 % valtion vuoden 2026 talousarviosta. Merkittävin yksittäinen syy tilanteeseen on hyvinvointialueiden aloitusvuoden 2023 korkea inflaatio ja muu voimakas kustannustason nousu, joita ei vuonna 2021 säädetyssä hyvinvointialueiden rahoituslaissa voitu ennakoida. Vuoden 2023 kustannukset ylittivät 5 % (1,4 miljardia euroa) alueiden rahoituksen. Tämä toistui lievempänä (1,1 miljardia euroa) vuonna 2024. Tätä ei alueiden enemmistö pysty kuromaan umpeen vuoteen 2026 mennessä, vaikka taloustilanne vuosina 2025 ja 2026 on parempi. Nykyisen hallituksen olisi pitänyt reagoida tähän jo vuonna 2024 pid
Sofia Virta ja Lotta Hamari peräänkuuluttavat pikaista ryhtiliikettä vauvaperheiden tukemiseksi – hyvinvoivat perheet ovat Suomen tulevaisuuden perusta29.10.2025 15:54:00 EET | Tiedote
Eduskunnan turvallisen odotus- ja vauva-ajan edistämisryhmän puheenjohtajat Sofia Virta ja Lotta Hamari muistuttavat, että vauvaperheiden hyvinvointi on yhteiskunnan kestävyyden ja tulevaisuuden kannalta kriittinen kysymys. Hyvinvoivat vauvat ja perheet eivät ole vain yksilön asia vaan kansanterveyden- ja talouden, syntyvyyden ja yhteiskunnan elinvoiman kulmakivi.
Pinja Perholehto (SDP): Sannfinländarna vill ersätta utbildningens och forskningens frihet med identitetspolitik28.10.2025 12:56:00 EET | Pressmeddelande
Nordiska rådet samlas i Stockholm den här veckan. Enligt rådets medlem Pinja Perholehto fortsätter Sannfinländarna där på samma linje som de redan slagit in på i Finland: att montera ned utbildningens och forskningens frihet och ersätta den med identitetspolitiskt nonsens.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
