Kyberisku Suomeen vaarantaa kansalaisten terveystiedot Helena Immosen uutuustrillerissä

Operaatio Aavikkokettu on ajankohtainen, realistinen ja ennen kaikkea hyytävä trilleri maailmanpoliittisesta tilanteesta, suomalaisten turvallisuudesta ja häikäilemättömästä suurvaltapelistä.

Helena Immosen Operaatio Aavikkokettu julkaistaan 31.8. Kuva: Mikko Rasila

Eletään viimeisiä kuukausia ennen länsijoukkojen vetäytymistä Afganistanista. Suomalainen kriisinhallintajoukko joutuu yllättäen Yhdysvaltojen ohjusiskun sijaiskärsijäksi. Iskun seurauksena kaksi suomalaisrauhanturvaajaa ajautuu eroon ryhmästään ja tulee sotketuksi mukaan CIA:n salaiseen tehtävään.

Samaan aikaan suomalainen upseeri salamurhataan pahamaineisella novitšok-hermomyrkyllä. Puolustusvoimien Tiedustelulaitos alkaa tutkia murhaa. Ilmenee, että Venäjän sotilastiedustelun agentit ovat sotkeutuneet tapaukseen. Tilanne kriisiytyy entisestään, kun kyberiskun seurauksena kansalaisten terveystiedot varastetaan ja ne päätyvät verkon pimeille kauppapaikoille.

Helena Immonen (s. 1986) on turvallisuuspolitiikkaan perehtynyt journalismin ja viestinnän ammattilainen, sissiradisti ja reserviupseeri.

Vuonna 2020 ilmestynyt Helena Immosen esikoisteos Operaatio Punainen kettu nousi arvostelu- ja myyntimenestykseksi. Trilleriä on myyty jo yli 20 000 kappaletta. Kirja kertoo Venäjän reaktioista Ruotsin Nato-hakemukseen ja siitä, kuinka Suomi vedetään mukaan vauhdilla eskaloituvaan kriisiin.

Helena Immonen: Operaatio Aavikkokettu (Docendo 2022), sidottu, 416 sivua.

Mediavedokset

Helena Immosen Operaatio Aavikkokettu julkaistaan 31.8. Kuva: Mikko Rasila