Kyläkauppapäivä 13.6. muistuttaa laajan palveluverkoston merkityksestä

Kesäkuun toisena lauantaina vietetään jälleen kahta valtakunnallista tapahtumapäivää: Kyläkauppapäivää ja Avoimet kylät -päivää. Tapahtumat muistuttavat kylien monista mahdollisuuksista ja niissä tarjottavien lähipalveluiden merkityksestä. Tänä vuonna päivät järjestetään turvallisesti verkossa.

Yhteisöään monipuolisesti palvelevilla kyläkaupoilla on tärkeä asema, kun haetaan ratkaisuja lähipalveluiden takaamiseksi koko maassa. Kattavan myymäläverkoston merkitys päivittäistavarahuollon ja koko maan asuttavuuden turvaajana on korvaamaton. Kesällä kyläkaupat takaavat myös matkailijoiden ja mökkiläisten palvelut.

- Kyläkauppojen määrä on pitkään vähentynyt parilla kymmenellä vuosittain. Kymmenessä vuodessa kauppojen määrä on pudonnut alle puoleen. Viime vuonna kyläkauppoja oli 213 ja kauppojen sulkeminen näyttäisi hieman hidastuneen. Kyläkauppoja tarvitaan, joten maaseudulla vielä jäljellä olevista kaupoista kannattaa pitää huolta ennen kaikkea käymällä niissä ostoksilla, sanoo johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä.

Kyläkauppojen merkitys on korostunut myös koronan aiheuttaman poikkeustilanteen aikana. Maaseudun vanhusten ja muiden riskiryhmiin kuuluvien ruokahuolto on ollut pitkälti aktiivisten kyläkauppojen ja naapurihengen varassa. Osana kansalaistoimintaa kyläkaupat ovat ottaneet järjestääkseen esimerkiksi kauppakassipalveluita.

Pidetään kylät elävinä, käytetään paikallisia palveluita

Korona vaikutti keväällä monen kyläkaupan liiketoimintaan, kun matkailua rajoitettiin ja mökkikäynnit harvenivat. Tänä kesänä mökkeilyn suosio näyttäisi olevan kasvussa ja mökkikauppakin vilkastunut. Kyläkaupat toivottavat tervetulleiksi sekä uudet että vanhat mökkiläiset ja kotimaan matkailijat. Kaupoissa kiinnitetään koronatilanteen aikana erityistä huomiota turvalliseen asiointiin. Henkilökuntaa ja asiakkaita ohjeistetaan huolehtimaan hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta sekä pitämään aina riittävät turvavälit. Kauppa toimii vastuullisesti myös koronan aikaan.

Kesän lomakausi on monelle kyläkaupalle vuoden tärkein sesonki. Kyläkaupat ovat valmiita kehittämään palveluitaan ja toimintaansa vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin. Tänä vuonna kyläkauppojen toimintaa turvaamassa on myös valtiovallan kokeiluna myöntämä tuki.

- Harvaan asutun maaseudun kyläkaupoille viime syksynä haettavaksi tullut kyläkauppatuki on antanut kaupoille toivotun piristysruiskeen. Toivomme, että saatujen hyvien kokemusten perusteella tuki voidaan vakinaistaa kuten Ruotsissa on tehty ja laajentaa se koskemaan muitakin kuin harvaan asutun maaseudun kyläkauppoja, Ilkka Nieminen sanoo.

Päivittäistavarakauppa ry toteuttaa lähipalveluiden merkityksestä muistuttavan Kyläkauppapäivän yhteistyössä Suomen Kylät ry:n Avoimet Kylät -tapahtuman kanssa. Vaikka tapahtumat tänä vuonna toteutetaan virtuaalisesti netissä, ovat kyläkaupat valmiina palvelemaan asiakkaita taas koko kesän. Tervetuloa kaupoille!

Linkkejä ja lisätietoja

Kurkista kyläkaupan arkeen. Avoimet kylät -tapahtuman Facebook-sivulla julkaistaan 13.6. myös kauppojen tekemiä videoita.

Kylät ja kaupat löytyvät 13.6. tapahtumakartalta

Kyläkauppatilasto 2019 (Lähde: Nielsen Päivittäistavaramyymälärekisteri)

Olemme koonneet toimittajille valmiiksi yhteystietoja kaupoista, jotka vastaavat mielellään kyläkauppa-aiheisiin kysymyksiin. Tervetuloa jututtamaan.

Lisätietoja Kyläkauppapäivästä:
Johtaja Ilkka Nieminen, Päivittäistavarakauppa ry
p. 0500 422 216, ilkka.nieminen@pty.fi
www.pty.fi/kyläkauppapäivä

Lisätietoja Avoimet Kylät -tapahtumasta:
Puheenjohtaja Petri Rinne, Suomen Kylät ry
p. 040 555 3232, petri.rinne@suomenkylat.fi
www.avoimetkylat.fi

Päivittäistavarakauppa ry, johtaja Ilkka Nieminen, p. 0500 422 216, ilkka.nieminen@pty.fi

Päivittäistavarakauppa ry (PTY) on päivittäistavara- ja tavaratalokaupan sekä foodservice-tukkukaupan edunvalvoja elinkeinopoliittisessa päätöksenteossa. Päivittäistavarakaupan, tavaratalokaupan ja foodservice-tukkukaupan yritykset työllistävät suoraan ja välillisesti yli 80 000 henkilöä ja investoivat Suomeen vuosittain satoja miljoonia euroja. Vuonna 2019 päivittäistavaroiden myynti oli 18,6 miljardia euroa.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenet ovat Heinon Tukku Oy, Kesko Oyj, K-kauppiasliitto ry, Lidl Suomi Ky, Minimani Yhtiöt Oy, M Itsenäiset Kauppiaat Oy, R-kioski Oy, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Suomen Palvelutukkurit Oy, Tokmanni-konserni ja Wihuri Oy.