”Kyllä tässä syntyy rakennusvalvonnan tulevaisuus” – Vuoden Digipalvelu 2022 on Pohjois-Amerikkaa valloittavan Cloudpermit Oy:n Lupapiste

Vuoden Digipalveluksi 2022 on valittu ainutlaatuinen suomalainen menestystarina, rakennetun ympäristön lupapalveluja radikaalisti helpottava Cloudpermit Oy:n Lupapiste. ”Ratkaisuja on kehitetty ruohonjuuritasolla erinomaisessa yhteistyössä suomalaisten kuntien ja muun julkisen sektorin kanssa, ja nyt korjaamme satoa jo maailmalla”, kiittää Cloudpermitin toimitusjohtaja Jan Pawli. ”Kun suomalaisen digipalvelun voi viedä Pohjois-Amerikkaan, niin kyseessä on uniikki onnistuminen”, kuvailee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha raadin valinnan perusteita.

Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha (vasemmalla) kiittelee Vuoden Digipalveluksi 2022 valitun Lupapisteen monia ansioita.  Toimitusjohtaja Jan Pawli (oikealla) vastaanotti palkinnon. Kuva: Photomikke
Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha (vasemmalla) kiittelee Vuoden Digipalveluksi 2022 valitun Lupapisteen monia ansioita. Toimitusjohtaja Jan Pawli (oikealla) vastaanotti palkinnon. Kuva: Photomikke

Lehdistötiedote 13.10.2022 klo 18.00

Harva suomalainen yritys on millään sektorilla markkinajohtaja Pohjois-Amerikassa. Cloudpermit on – Kanadassa jo ykkönen ja kovassa kasvussa Yhdysvalloissa.

”Kyllähän tämä on aikamoinen onnistuminen. Lupapiste eli Pohjois-Amerikassa Cloudpermit on Yhdysvalloissakin kasvanut jo yli 20 osavaltioon, ja Kanadassa olemme selkeästi johtava palvelu. Pohjois-Amerikassa meillä on asiakkaina yli 200 kuntaa”, iloitsee Cloudpermitin toimitusjohtaja Jan Pawli.

”Lupapisteen ansiot ovat monipuoliset sekä omana palvelunaan että yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisijana”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Valinnan teki järjestön hallituksesta koostunut raati, jonka sihteerinä Roiha toimi. Roihan mukaan esimerkiksi rakennuslupien takkuilusta päästään Lupapisteen avulla eroon.

”Lupapisteestä voi moni ottaa mallia. Kun suomalaisen digipalvelun voi viedä Pohjois-Amerikkaan, niin kyseessä on uniikki onnistuminen. Lisäksi me puhumme tässä todella isoista yhteiskunnallisista asioista: Sujuvilla lupamenettelyillä avataan portteja suuremmille ja nopeammille investoinneille. Suomessa puhutaan helposti useista lisämiljardeista, joita Lupapisteen avulla voimme saada talouteemme hyvinvointiamme parantamaan”, analysoi Roiha.

Suomen 309 kunnasta Lupapisteen palvelun on valinnut rakennuslupia siivittämään jo 212. Pawli lähettääkin lämpimät kiitokset kuntiin ympäri maata.

”Ratkaisuja on kehitetty ruohonjuuritasolla erinomaisessa yhteistyössä suomalaisten kuntien ja muun julkisen sektorin kanssa, ja nyt korjaamme satoa jo maailmalla. Haluamme sydämellisesti kiittää kaikkia niitä lukuisia käytännön asiantuntijoita, joilta olemme saaneet ymmärryksen aina kustakin ongelmasta ja tarpeesta, johon olemme sitten kyenneet kehittämään ratkaisun. Tämä on ollut upea tie ja hieno osoitus siitä, mitä yhteistyö julkisen ja yksityisen sektorin välillä parhaimmillaan on.”

Tulevaisuutta rakentamassa – Helsinki vahvasti mukana

Yksi Lupapisteen asiakkaista Suomessa on Helsinki. Pääkaupunki johtaa myös 26 kunnan kehittämishanketta, jossa Lupapiste on vahvasti mukana ideoimassa ja luomassa sujuvamman rakentamisen tulevaisuutta.

”Kyllä tässä syntyy rakennusvalvonnan tulevaisuus, ja se on yhdellä sanalla: automaatio. Nyt olemme tilanteessa, jossa palvelumme avulla lupa-asiointiin liittyvät dokumentit ohjataan oikeisiin paikkoihin ja helpotetaan siten prosesseja monin tavoin. Tulevaisuudessa tekoäly pystyy saman tien vaikkapa arvioimaan, mahtuuko pyörätuoli kääntymään vessassa, joka löytyy tietomallipohjaisesta rakennuspiirustuksesta. Arkkitehdin mallin voi siis jatkossa hyväksyä automaattisesti tietokoneohjelmalla”, kuvailee Pawli.

Pawlin mukaan koko maailman katseet kääntyvät kehitystyössä Suomeen.

”Voimme olla hyvällä syyllä ylpeitä, että Suomi on tässä edelläkävijä. Vertailukohtaa löytyy vaikka siitä, että Yhdysvalloissa meille maksetaan usein shekeillä. Milloin itse viimeksi maksoit shekillä?”

Pawlin huumorilla höystettyyn kysymykseen vastaa Roiha koko ohjelmistoalan perspektiivistä:

”Lupapiste on osoitus suomalaisten digipalveluiden edistyksellisyydestä. Meidän ratkaisumme ovat maailman huippua.”

Jan Pawli, toimitusjohtaja, Cloudpermit, +1 216 9839728, jan.pawli@cloudpermit.com

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto ja e-business ry, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

”Verovarojen käytön on oltava tiedossa” – Ohjelmistoala vaatii: Inhouse-yhtiöt pitää saada pikimmiten julkisuuslain piiriin18.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Julkisyhteisöjen omistamat ns. inhouse-yhtiöt on saatava pikimmiten julkisuuslain piiriin, vaatii Ohjelmisto- ja e-business ry. ”Suomessa on saatava voimaan vastaava lainsäädäntö kuin Ruotsissa, jotta verovarat käytetään tehokkaasti ja läpinäkyvyys ehkäisee väärinkäytöksiä”, peräänkuuluttaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ruotsissa julkisomisteiset inhouse-yhtiöt kuuluvat julkisuuslain piiriin silloin, kun ne saavat yli 50 % tuloistaan kunnan, valtion tai muun julkisyhteisön ”omistaja-asiakkaaltaan”.

”Kansainväliseksi luotu” - Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2022 on Janne Huttunen, Suomen jo valloittaneen Nordhealthin perustaja13.10.2022 17:30:26 EEST | Tiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjäksi 2022 on valittu Janne Huttunen. Nordhealthin perustaja on jo johdattanut yrityksensä markkinajohtajan asemaan Suomessa. ”Nordhealth on uurastanut ihailtavan pitkäjänteisesti johtoaseman saavuttaakseen ja tähtää nyt päämäärätietoisesti markkinajohtajaksi jopa Yhdysvaltain kuumilla markkinoilla”, luonnehtii valintaraadin sihteerinä toiminut Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja, Rasmus Roiha. Janne Huttunen itse korostaa oikeanlaisen tiimin merkitystä.

”Päättäjien on paljastettava, mihin rahamme käytetään” – Ohjelmistoala vaatii ostolaskuja julkisiksi, keskustelu ICT-hankinnoista alkaa tänään7.10.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Vain yksi kuudesosa Suomen kunnista julkistaa tällä hetkellä ostolaskunsa. ”Tämä on kestämätön tilanne. Kansalaisten oikeustaju ja korruption torjuminen edellyttävät, että kaikki verovaroin maksetut ostolaskut saadaan julkisiksi”, vaatii Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. ”Tänään alkavat Valtiovarainministeriön koordinoimassa Hankinta-Suomessa keskustelut julkisista ICT-hankinnoista. Käytämme arvokkaan tilaisuuden ja pyrimme edistämään sekä oikeudenmukaisuutta että Suomen hyvinvointia.”

”Koodaripula voi hyydyttää miljardiloikatkin” – Monille tuntematon toimiala superkasvussa: lähes 60% yrityksistä lupaa merkittävää kasvua – jos vain osaajia riittää30.6.2022 10:01:23 EEST | Tiedote

Taloutta varjostavat taas synkät pilvet, mutta ohjelmistoalalla merkittävää kasvua odottaa peräti 40% yrityksistä. Lisäksi ohjelmistoalan sisältä löytyy vielä oma superkasvuala. ”Jos joku ei vielä SaaS-bisnestä tunne, nyt olisi korkea aika. Kun 56% yrityksistä ennakoi merkittävää kasvua, tiedossa on Suomen viennille uusi keihäänkärki”, arvioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha uunituoretta tutkimusta. Luvassa voi olla Suomen viennille uusi veturi – kunhan paheneva koodaripula ei tule esteeksi.

Ohjelmistoala tekee historiaa: ”Meillä on Juniorirekry-tapahtumassa yli 800 osallistujaa, joista ylivoimainen enemmistö on naisia!”11.5.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoalan suurin haaste on uusien osaajien löytäminen. ”Tarve on huutava ja toivomme, että Juniorirekry-tapahtumassa mahdollisimman moni koodari-junnu kohtaa tulevan työnantajansa – edellytykset ovat erinomaiset”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan tapahtuma menee varmuudella historiaan: ”Tuskin koko universumista löytyy isoa IT-rekrytapahtumaa, jossa miehet olisivat olleet pieni vähemmistö.” Yrityksiä kaivataan mukaan lisää, vaikka ”23 yritystä on mainio alku.”