Kymenlaakson Sähkö Oy:n osavuosikatsaus 1–4/2022

Katsauskaudella konsernin liikevaihto oli 56,8 (47,1) miljoonaa euroa ja liikevoitto 7,1 (6,2) miljoonaa euroa. Konsernin koko vuoden tuloksen arvioidaan olevan merkittävästi vuoden 2021 tasoa korkeampi.

Sähkön markkinahintojen voimakkaan nousun myötä konsernin liikevaihto kasvoi alkuvuoden aikana yli 20 prosenttia. Energiamarkkinoiden lisääntyneestä epävarmuudesta huolimatta saavutimme tällä katsauskaudella kohtuullisen hyvän tuloksen, kertoo toimitusjohtaja Aku Pyymäki.

Konsernin tunnusluvut

2,4

1,7

0,5

Alkuvuoden lämmin sää laski sähkön kulutusta alueella

Talven sää oli edellisvuoteen verrattuna hieman lämpimämpi, minkä vuoksi sähkönkulutus laski jakelualueellamme noin 4 prosenttia. Alkuvuoteen osui muutamia lumen ja tuulen aiheuttamia paikallisia häiriöitä, mutta laajamittaisilta keskeytyksiltä vältyttiin.

Sähkön tukkumarkkinahinta Suomen hinta-alueella nousi 97 prosenttia alkuvuoteen 2021 verrattuna eli hinta käytännössä kaksinkertaistui. Vuoden 2020 vastaavaan jaksoon verrattuna hinta oli nelinkertainen. Sähkön myynti laski vajaan prosentin edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Sähköä myytiin katsauskaudella 460 (464) GWh.

Sähkön toimitusvarmuuteen investoidaan noin 15 miljoonaan euroa

Sähköverkon toimitusvarmuutta parantavat maakaapelointi- ja muut verkostoinvestoinnit ovat vuonna 2022 noin 15 miljoonaa euroa. Keskijänniteverkkoa uusitaan ilmajohdoista maakaapeliksi noin 150 kilometrin matkalla, ja kaapelointiaste nousee noin 31 prosenttiin. Ensimmäisellä vuosikolmanneksella suunnittelu- ja rakentamistyöt ovat käynnistyneet pääosin aikataulussa.

Verkkopalveluhinnat ovat jo viidettä vuotta samalla, vuoden 2018 alun tasolla.

Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 135 miljoonaa euroa, ja konsernissa työskentelee noin 60 asiantuntijaa. Olemme alueemme merkittävin energiayhtiö asiakasmäärällä mitattuna. Palvelemme yli 100 000 asiakasta pääasiassa neljän maakunnan alueella — Kymenlaakson lisäksi Etelä-Karjalassa, Uudellamaalla sekä Päijät-Hämeessä. Toimipaikkamme sijaitsevat Kouvolan Elimäellä ja Kotkassa.

Meddelande till medierna 3.3.2022, Kymmenedalens El:s bokslut 20213.3.2022 13:46:49 EET | Tiedote

Elförbrukningen och -försäljningen ökade men resultatet blev svagare än förväntat på grund av de höga marknadspriserna i slutet av året. I Finland ökade elförbrukningen med sex procent jämfört med året innan. Inom nättjänster ökade Kymmenedalens El:s leveransmängder med tio procent och inom elförsäljning med tretton procent jämfört med året innan. Året var dock mycket svårt för elförsäljningen, berättar verkställande direktör Aku Pyymäki. Förlusterna inom elförsäljningsverksamheten i slutet av året försvagade resultatet för hela koncernen avsevärt. Spotpriset på el steg i Finland till en rekordhöjd på 72 €/MWh och var 158 procent högre än året innan.