Kymenlaakson Sähköverkko ja MM Kotkamills uusivat voimajohdon yhteisinvestoinnilla

Kyminlinnasta Kotkansaarelle kulkeva 110 kV voimajohto uusitaan vuoden 2022 aikana. Nykyinen voimajohto on rakennettu vuonna 1951, ja se on Kymenlaakson Sähköverkon ja MM Kotkamillsin yhteisomistuksessa. Yhteisinvestointina uusittava voimajohto varmentaa sekä Kotkan keskusta-alueen että MM Kotkamillsin tehtaan sähkönjakelua.

Voimajohto uusitaan sekä ikänsä että sijaintinsa vuoksi. Nykyisellä voimajohtoreitillä huoltotoimenpiteet ovat paikoitellen erittäin hankalia pehmeän maaston vuoksi, ja onkin todettu järkeväksi lähteä siirtämään johto uudelle reitille ja helpommin huollettavalle alueelle, kertoo Kymenlaakson Sähköverkon Tuomo Hakkarainen. Linjaus on suunniteltu yhteistyössä Kotkan kaupungin, MM Kotkamillsin ja Kymenlaakson Sähköverkon kanssa ja sillä on mm. ELY-keskuksen hyväksyntä. Urakoitsijana hankkeessa toimii Eltel Networks Oy.

Voimajohdon rakentaminen alkaa perustustöillä joulukuussa 2021, puuston poisto alueella on käynnistynyt jo syksyllä. Johtolinjan rakentaminen tehdään mahdollisimman valmiiksi talven aikana, ja uusi voimajohto kytketään käyttöön Kotkamillsin tehtaan huoltoseisokin aikana elo-syyskuussa 2022. Vanhojen pylväiden lopulliset purkutyöt toteutetaan viimeistään talvella 2023. Rakentamisessa huomioidaan läheinen luonnonsuojelualue, sitä koskevat säädökset ja mm. lintujen pesintäajat.

Liitteet: kuva voimajohtoreitillä käytettävästä pylväsmallista sekä voimalinjan reittikartta

Uusi tekniikka sähkönjakelussa parantaa sähkön laatua ja vähentää sähkökatkoja23.6.2022 12:36:22 EEST | Tiedote

Kymenlaakson Sähköverkko on ottanut ensimmäisten energiayhtiöiden joukossa käyttöön uutta tasasähköön perustuvaa tekniikkaa sähkönjakelussa. Asiakkaan näkökulmasta sähkön laatu paranee ja sähkökatkot vähenevät, ja verkkoyhtiön kannalta ”LVDC” (low voltage direct current) -teknologia tuo uuden mielenkiintoisen vaihtoehdon etenkin haja-asutusalueiden sähköverkkojen saneeraukseen.