Kymenlaakson Sähköverkko parantaa sähkön toimitusvarmuutta Orimattilan alueella yli kahden miljoonan euron investoinnilla

Kuvituskuva vuoden 2021 maakaapelointikohteesta. Kuva: KSOY

Heinämaan alueella maanrakennustyöt ovat käynnissä, vaikka runsasluminen talvi siirsikin hieman aloitusta, kertoo Esa Niemelä. Teiden alitusporauksia on tehty ja kaapeliojien kaivuu on käynnistynyt. Kokonaisuudessaan maakaapelointia toteutetaan noin 19 kilometriä. Uusia puistomuuntamoita nousee 15 kappaletta.

Kuivannon alueella päästään aloittamaan kaivuutyöt näillä näkymin kesäkuussa. Sähkötekniset suunnitelmat ovat valmiina ja maastonsuunnittelu käynnissä. Parhaillaan tehdään maankäyttösopimuksia paikallisten maanomistajien kanssa. Kuivannon alueella maakaapeloidaan sähköverkkoa noin 17 kilometriä ja rakennetaan uusia puistomuuntamoita 14 kappaletta.

Verkonrakennustöiden arvioidaan valmistuvan lokakuun loppuun mennessä. Vanhojen linjojen purkaminen sekä viimeistelytyöt toteutetaan loppuvuoden 2022 ja kevään 2023 aikana. Molempia kohteita rakentaa yhteistyökumppanimme Netel Oy. Pahoittelemme kohteiden rakentamisesta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Kuvituskuva vuoden 2021 maakaapelointikohteesta. Kuva: KSOY