Finanssiala ry

Kymmenen kysymystä pankkisektorin turbulenssista

Jaa
Finanssiala ry:n johtava lakimies Olli Salmi, johtaja Veli-Matti Mattila ja asiantuntija Jussi Kettunen ovat laatineet kymmenen kohdan paketin kysymyksiä, joita pankkisektorin viime päivien turbulenssi herättää. Asiantuntijamme ovat perehtyneet pankkisääntelyyn sekä pankkien vakavaraisuuteen ja kriisinratkaisuun ja ovat mielellään käytettävissä haastatteluihin ja asiantuntija-analyyseihin. Yhteystiedot tiedotteen lopussa.

Yhdysvaltain pankkikriisin sekä sveitsiläispankki Credit Suissen ongelmat ja niiden vaikutukset suomalaiseen finanssialaan ja pankkisektoriin herättävät runsaasti kysymyksiä. Olemme laatineet vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin, joita vallitseva tilanne herättää pankkiasioissa ja vastaamme myös yleisesti finanssimarkkinoita koskeviin kysymyksiin.

1. Mikä oli Silicon Valley Bank – millaista pankin liiketoiminta oli?

Kalifornialainen Silicon Valley Bank (SVB) oli Yhdysvaltain 16. suurin pankki.Pankki oli keskittynyt palvelemaan Piilaakson teknologiasektorin startup-yrityksiä, jotka nostivat koronapandemian aikana nähdyssä sijoitusbuumissa merkittäviä summia rahaa sijoittajilta. Tämän seurauksena SVB:n talletuskanta nousi vuoden 2019 lopun noin 50 miljardin tasosta noin 190 miljardiin dollariin vuoden 2021 loppuun mennessä. Vuoden 2022 talletusten taso oli laskenut noin 173 miljardiin dollariin.

Pankin oli ymmärrettävästi vaikeaa myöntää luottoja samalla tahdilla kuin talletukset kasvoivat. Näin ollen se sijoitti osan talletuksista muun muassa Yhdysvaltain valtionvelkakirjoihin, joiden arvo sijoitushetkellä oli todennäköisesti melko vakaa.

Vaikka valtionvelkakirjojen markkinahinta heiluu jatkuvasti, on tällainen toimenpide pankille käytännössä lähtökohtaisesti riskitön, sillä pankki osti velkakirjoja pitääkseen ne erääntymiseen saakka. Tällöin pankki siis saa markkinaheilunnasta huolimatta kiinteän vuotuisen koron ja velkakirjan erääntyessä pääoman takaisin. SVB:n kohdalla tilanteen kuitenkin sotki odottamattomalla tavalla kahden asian yhdistelmä: poikkeuksellisen voimakas korkojen nousu ja talletusten kääntyminen voimakkaaseen laskuun.

2. Mistä Silicon Valley Bankin kaatumisessa on kyse?

Pääomamarkkinoiden rahoitusolosuhteiden kiristyttyä viimeisen vuoden aikana eivät startup- ja kasvuyhtiöt saaneet nostettua uutta pääomaa korvaamaan pääomien kulutustaan. Näin ne kuluttivat pankkitileille talletettuja kassavarojaan, mikä puolestaan johti SVB:n tyyppisellä toimijalla voimakkaasti supistuviin talletuksiin. Sisään tulevan talletusvirran tyrehtyessä pankilla tuli eteen tilanne, jossa sen täytyi alkaa realisoida velkakirjasijoituksiaan maksaakseen tallettajille heidän rahojaan.

Velkakirjasijoitusten realisointi kesken niiden juoksuajan puolestaan muodostui ongelmaksi siksi, että korkojen noustua niiden markkina-arvot olivat huomattavasti ostohintoja alhaisemmat. Kävi ilmi, että realisoitumattomat tappiot näissä velkakirjoissa teoriassa söisivät pankin pääomituksen kokonaan. Lisäksi näyttää siltä, että SVB:n riskienhallintapolitiikat eivät olleet ottaneet tätä skenaariota huomioon, kun huomioidaan pankin keskittynyt liiketoimintamalli. On mahdollista, että pankki olisi selvinnyt, ellei tallettajakunnassa olisi syntynyt paniikkia nostaa talletuksia pankista (talletuspako). Ainakaan romahdus ei olisi ollut niin äkkinäinen.

3. Millaisia vaikutuksia Yhdysvaltain pankkikriisillä on Eurooppaan?

Euroalueen pankit ovat vakavaraisia ja kykenevät hyvin selviytymään maksutarpeistaan. Euroopan Keskuspankin pääjohtaja Christine Lagarde vakuutti 17.3.2023, että EKP pystyy tarvittaessa tarjoamaan euroalueen rahoitusjärjestelmälle likviditeettiä ja huolehtimaan siitä, että rahapolitiikan vaikutus välittyy talouteen toivotusti.

Lisäksi on hyvä muistaa, että globaalilla tasolla sovittu pankkien Basel-sääntely koskee jo nyt EU-maissa kaikkia pankkeja, kun taas Yhdysvalloissa se on rajattu vain suurempiin toimijoihin. Sääntely ja valvonta ovat siten tältä osin Euroopassa Yhdysvaltoja paremmassa tilassa.

Yhdysvaltain pankkikriisin laineet löivät epäsuorasti Eurooppaan, kun Sveitsiläinen Credit Suisse kaatui perjantaina 17.3.2023. Sen toiminta uudelleen järjestettiin sopimalla pankin fuusiosta kilpailijansa UBS:n kanssa. Samassa yhteydessä sovittiin sijoittanvastuun toteuttamisesta kirjaamalla ensisijaisen lisäpääoman eli AT1 instrumenttien noin 15 miljardin alaskirjaamisesta kokonaisuudessaan ja antamalla Credit Suissen osakkeen omistajille vaatimaton sulautumisvastike. Sulautumisvastikkeen määrä oli UBS:n osakkeita kolmen miljardin arvosta, mikä on pieni summa taseessa olevaan 35 miljardin osakkeenomistajille kuuluvan ydinpääoman arvoon.

On tärkeää huomata kuitenkin, että Credit Suissen ongelmat olivat pankkikohtaisia. Credit Suisse oli kärsinyt useista vakavista mainetta vahingoittavista skandaaleista. Credit Suissen ongelmat olivatkin eskaloituneet jo paljon ennen Yhdysvaltain tapahtumia. SVB:lla oli kuitenkin ehkä epäsuoraa vaikutusta sillä tavoin, että epäluottamus kasvoi entisestään ja täysmittaista talletuspakoa pelättiin.

4. Voisiko sama toistua Suomessa?

Suomalaispankkien velkakirjaomistukset ovat varsin maltilliset (noin 11 % taseesta). Velkakirjojen arvonmuutokset näkyvät lähtökohtaisesti suoraan tuloksessa tai vakavaraisuudessa, ja arvonmuutoksilta on myös suojauduttu.

SVB:n kaatumiseen johtaneita erityispiirteitä ei ole nähtävissä kotimaisilla pankeilla. Niitä on avattu alla olevassa kuvauksessa. SVB:n tapauksessa ongelmiin johti ensisijaisesti puutteellinen korkoriskin hallinta.

Suomessa korkoriskiä valvotaan pankeissa päivittäin osana rahoitustaseen korkoriskin ja likviditeettiriskin hallintaa. Rahoitustaseen korko- ja luottomarginaaliriskin hallintaa koskee myös laaja sääntely.

Suomalaisten pankkien sääntely on kokonaisuudessaan tiukempaa ja liiketoimintamallit, saamiset ja rahoitusrakenne ovat paremmin hajautettuja kuin Yhdysvalloissa kriisiin joutuneilla pankeilla. Finanssikriisin jälkeen EU:ssa tehtiin mittavia sääntely- ja valvontauudistuksia, kuten uudet pääoma- ja likviditeettivaatimukset ja säännölliset stressitestit. Niiden ansiosta suomalaispankeilla on vahvat pääoma- ja likviditeettipuskurit rahoitusmarkkinoiden häiriötilanteiden varalta.

Tämän lisäksi pankkien sisäiset riskienhallinnan limiitit ovat sääntelyä tiukemmat. Rahoitusolojen muutoksiin on pankeissa siten varauduttu kattavasti ja pankkien riskienhallinnassa tähän kiinnitetään erityistä huomiota. Pankkien korkoriskejä säädellään ja valvotaan tarkemmin ja kattavammin kuin Yhdysvaltain vastaavan kokoisissa pankeissa.

EU:ssa sääntely myös velvoittaa tilintarkastajan ja valvovan viranomaisen keskustelemaan keskenään. Valvoja tai tilintarkastaja, kumpi asian olisi ensin havainnut, olisi todennäköisesti nostanut ongelmat toisen osapuolen tietoon. Stressitestien ja tilintarkastajien kautta pankin heikkoudet olisivat todennäköisesti tulleet ennalta tietoon, jolloin ongelmat eivät olisi yllättäneet.

Suomen pankkisektori on viranomaisten teettämien stressitestien mukaan hyvässä kunnossa, ja se kykenee ottamaan vastaan vaikeamman taloudellisen toimintaympäristön.

5. Kuinka pankkien valvonta on järjestetty Suomessa?

 Finanssivalvonnan (Fiva) pankkivalvonta vastaa Suomen luottolaitossektorin vakavaraisuusvalvonnasta yhteistyössä Euroopan Keskuspankin (EKP) kanssa. Nordean, OP:n ja Kuntarahoituksen valvonnasta vastaa EKP, muun kotimaisen pankkisektorin valvonnasta vastaa Fiva. Sekä EKP:n valvonnassa olevia että Finanssivalvonnan valvonnassa olevia pankkeja stressitestataan säännöllisesti. Tämän lisäksi niiden taloudellista tilannetta seurataan tiiviisti säännöllisen raportoinnin kautta sekä toteuttamalla erilaisia teema-arvioita.

Fiva ja EKP valvovat luottolaitosten luotettavuutta, riskienhallinnan menettelyjä ja riskinottoa. Fiva käsittelee myös toimilupa- ja rekisteröintihakemukset sekä osallistuu sääntelyn kehittämiseen.

6. Mikä on pankkien maksuvalmius- ja varainhankintasääntelyn sekä vakavaraisuussääntelyn tarkoitus? Poikkeaako Yhdysvaltain sääntely EU-sääntelystä?

Globaalilla tasolla sovittu pankkien Basel-sääntely koskee EU-maissa kaikkia pankkeja, kun taas Yhdysvalloissa se on rajattu vain suurempiin toimijoihin. Tämä pätee myös alla mainittuihin maksuvalmius- ja varainhankinnan vaateisiin. SVB:tä ei siten koskenut maksuvalmiutta ja varainhankintaa koskeva sääntely. Sääntelyn tarkoitus on luoda ennustettavuutta ja läpinäkyvyyttä rahoitusmarkkinoille sekä parantaa pankkien häiriönsietokykyä.

Muutamia keskeisiä sääntelyvaateita, jotka parantavat kotimaisen pankkisektorin häiriönsietokykyä.

Sitova maksuvalmiusvaade (Liquidity Coverage Ratio, LCR):

Maksuvalmiusvaatimuksen tarkoitus on taata, että luottolaitoksella on riittävästi maksuvalmiuspuskuriin sisällytettäviä korkealaatuisia likvidejä varoja likviditeetin nettoulosvirtausten kattamiseen 30 päivän aikana. Tämän ns. stressikauden aikana luottolaitoksen olisi voitava muuntaa likvidit varansa nopeasti käteiseksi joutumatta turvautumaan keskuspankin tarjoamaan likviditeettiin tai julkisiin varoihin.

Voimassa olevan sitovan maksuvalmiusvaatimuksen (myötä pankkien riippuvuutta lyhytaikaisesta markkinarahoituksesta ja keskuspankkien tarjoamasta likviditeetistä on vähennetty. Samalla on parannettu niiden kykyä toipua äkillisistä maksuvalmiushäiriöistä.

Pysyvän varainhankinnan vaade (Net Stable Funding Ratio, NSFR):     

Vaatimuksella rajoitetaan pankkien varainhankinnan ja saamisten (mm. luotonannon) keskimääräisen pituuden (maturiteetin) eroa ja siihen liittyvää likviditeettiriskiä. Näin pienennetään todennäköisyyttä sille, että vakavarainen pankki ajautuisi vaikeuksiin maksuvalmiuden heikentymisen takia.

Vakavaraisuusvaade:

Vakavaraisuusvaatimuksen on tarkoitus suojata pankkia arvonalentumisilta ja luottotappioilta.

7. Mikä on suomalaisten pankkien maksuvalmiuden tilanne?

Suomalaisten pankkien maksuvalmius on säilynyt hyvänä koronapandemian ja Venäjän hyökkäyssodan ajan. Finanssivalvonnan maaliskuussa julkaiseman analyysin mukaan suomalaispankkien maksuvalmius on vahva.

Suomen pankkisektorin LCR-vaatimuksen täyttämiseen kelpaavien likvidien varojen laatu on hyvä. 97 prosenttia LCR-reserveistä koostuu edelleen kaikkein likvideimmistä varoista.

Pankeilla on siten riittävästi likvidejä varoja kattamaan tilanne, jossa asiakkaiden tarve nostaa käteistä sekä myönnettyjä nostamattomia luottoja kasvaa voimakkaasti.

8. Millainen on suomalaispankkien luottokannan laatu?

Luottojen laatu on kotimaisella pankkisektorilla erinomainen ja todetut luottotappiot ovat olleet erittäin pienet. Vuoden 2022 lopussa suomalaispankkien järjestämättömien luottojen osuus oli kotitaloussektorilla 1,4 prosenttia (12/2021: 1,4 %) ja yrityssektorilla 1,3 prosenttia (12/2021: 2,1 %).

9. Miten talletussuoja toimii?

Talletuksia suojaa lakisääteinen talletussuojajärjestelmä, josta Suomessa vastaa Rahoitusvakausvirasto. Talletussuoja turvaa tallettajan tilillä olevia varoja, jos talletuspankki ajautuu pysyvästi maksukyvyttömäksi.

Talletussuojakorvaus on enintään 100 000 euroa tallettajan yhdessä talletuspankissa tai pankkiryhmässä olevista talletuksista. Jos tallettajalla on tilejä useissa pankeissa, jokaisessa pankissa tai pankkiryhmässä olevilla talletuksilla on oma 100 000 euron maksimikorvausrajansa.

10. Mitä seurauksia nousseilla koroilla on pankkien toimintaan?

Viitekorkojen nousu on heijastunut mm. suomalaisten pankkien laina- ja talletuskorkoihin. Lähtökohtaisesti nousevat korot ovat pankkien näkökulmasta positiivinen asia, sillä se parantaa pankkien keskeisintä tulonmuodostuskanavaa eli korkokatetta.

Talouden kehityksen kannalta korkojen vakaus on tavoitetila. Euroopan keskuspankki EKP on asettanut tavoitteeksi 2 prosentin inflaation keskipitkällä aikavälillä. Inflaatiotavoite on symmetrinen, eli sekä tavoitetta nopeampaa että sitä hitaampaa inflaatiota pidetään yhtä haitallisina. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI

020 793 4240http://www.finanssiala.fi

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.

Finanssiala - Uudistuvan alan ääni

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry

Kriisit eivät horjuttaneet pankkisektoria vuonna 2023, vakuutusyhtiöillä hyvä vuosi – tutustu pankki- ja vakuutussektorien vuosikatsauksiin22.4.2024 11:42:24 EEST | Tiedote

Finanssiala ry on julkaissut katsaukset sekä pankkien että vakuutusyhtiöiden vuoteen 2023. Kummallakin sektorilla oli hyvä vuosi: tuotot, tulokset ja vakavaraisuudet pysyivät hyvällä tasolla. Vakuutusyhtiöiden tuloksia paransivat erityisesti osakkeiden ja joukkovelkakirjojen hyvät tuotot. Pankkien häiriönsietokykyä paransivat kertyneet voittovarat, ylimääräiset pääomapuskurit sekä hyvä likviditeettiasema.

Luottolaitosten sääntely kaipaa ajantasaistamista – lisävelvoitteille ja kansalliselle lisäsääntelylle ei ole tarvetta18.4.2024 10:35:20 EEST | Tiedote

Peruspankkipalveluihin liittyvää sääntelyä ei ole tarpeen lisätä, toteaa Finanssiala ry lausunnossaan. Lausunto liittyy valtiovarainministeriön peruspankkipalveluja ja luottolaitoslainsäädäntöä koskevaan arvomuistioon. FA huomauttaa, että arvomuistion kattama selvitys ei ole mukana hallitusohjelmassa ja sen sisältö on osin ristiriidassa kansallisen lisäsääntelyn välttämistä koskevan hallitusohjelman tavoitteen kanssa. Ehdotetut palveluaikavelvoitteet olisivat poikkeuksellisia suomalaisessa sääntelyssä, ja pankkipalveluiden saavutettavuuden kriittisyyttä on muistiossa yliarvioitu.

Hallitus löi viimeisen naulan vapaaehtoisen eläkesäästämisen arkkuun – miksi Suomi kulkee eurooppalaiseen vastavirtaan, Petteri Orpo ja Riikka Purra?17.4.2024 15:07:17 EEST | Tiedote

Hallitus esitti kehysriihessään vapaaehtoisen eläkesäästämisen verokannusteen poistamista vuoden 2027 alusta alkaen. EU:ssa puolestaan suuntaus on aivan päinvastainen ja vapaaehtoinen eläkesäästäminen nähdään tärkeänä osana EU:n pääomamarkkinaunionin tulevaisuutta, joka on esillä EU:n huippukokouksessa 17.-18.4.2024. Puoli miljoonaa tavallista suomalaista ovat edelleen säästäneet vapaaehtoisiin eläkevakuutuksiin. Pitkäjänteiseen, erityisesti tiettyyn ikään sidottuun eläkesäästämiseen on vaikea sitoutua ilman kannusteita, jotka hallitus nyt esittää poistettavaksi.

Poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden kansallisesta rekisteristä hyötyisivät niin asiakkaat kuin finanssialakin17.4.2024 10:40:11 EEST | Tiedote

Rahanpesulaki luokittelee merkittävissä julkisissa tehtävissä toimivat henkilöt ja heidän lähipiirinsä poliittisesti vaikutusvaltaisiksi eli ns. PEP-henkilöiksi (Politically Exposed Persons), joiden taustoja ja asiointia tulee selvittää ja seurata erityisen huolellisesti. Ilmoitusvelvollisten tarve ajantasaisille PEP-tiedoille on lisääntynyt compliance-velvoitteiden sekä kansallisen ja kansainvälisen toiminta- ja turvallisuusympäristön kiristymisen myötä. Nykyisellään PEP-tietoja hankitaan ja ylläpidetään erilaisista lähteistä, mikä heikentää tietojen luotettavuutta ja ylläpitoa. PEP-tietojen kokoaminen keskitettyyn rekisteriin parantaisi tietojen kattavuutta, oikeellisuutta, ajantasaisuutta ja myös henkilötietojen suojaa. Valtiovarainministeriö on laatinut arvomuistion keskitetyn kansallisen PEP-rekisterin perustamisesta. Finanssiala ry tukee ehdotusta voimakkaasti. Tanskassa rekisteri on ollut käytössä jo vuosia ja kokemukset ovat olleet hyviä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye