Kymmenen tuhatta euroa edistämään intoa energia-alaan

Vaasan Sähkö jakaa tänä keväänä stipendejä yhteensä 10 000 euron arvosta oppilaille ja opiskelijoille, jotka ovat innostuneet energia-alasta. Summasta 2 000 euroa jaetaan yhteensä 17:lle Vaasan seudun yläkoululle ja lukiolle, ja 8 000 euroa kahdeksalle muulle oppilaitokselle.

Vaasan Sähkö haluaa stipendeillään löytää ne oppilaat ja opiskelijat, jotka ovat osoittaneet laajaa kiinnostusta energia-alaan tai suoriutuneet hyvin teknisen alan tai sähköalan opinnoissa. Koska hyvät yhteistyötaidot ovat tärkeä ominaisuus tulevaisuuden ammattilaisissa, ovat nekin osa jakoperusteita. Rahallisella kannustimella yhtiö haluaa rohkaista nuoria hakeutumaan energia-alalle.

Seuraavat yläkoulut ja lukiot saavat jaettavaksi 100–200 euroa yhdelle tai useammalle oppilaalle:

Vaasan lyseon lukio
Vasa gymnasium
Vasa övningsskolas gymnasium
Vasa svenska aftonläroverk
Merenkurkun koulu
Savilahden yhtenäiskoulu
Variskan koulu
Korsholms gymnasium
Porvarinkadun koulu
Mustasaaren keskuskoulu
Korsholms högstadium
Laihian lukio
Laihian keskuskoulu
Gymnasiet i Petalax
Högstadiet i Petalax
Vöyrin yhteislukio
Tegengrenin koulu

Seuraavat oppilaitokset ja korkeakoulut saavat jaettavaksi 1 000 euroa kahdelle opiskelijalle:

Vamia (tekniikka)
Vaasan ammattikorkeakoulu (tekniikka ja liikenne)
Yrkeshögskolan Novia (sektorn för teknik)
Yrkesakademin i Österbotten (utbildningsområdet teknik och kommunikation)
Vaasan yliopistosäätiö (Smart Energy)
Åbo Akademi (energiteknik)
Helsingin yliopisto (Vaasan oikeustieteellinen koulutus)
Hanken

Oppilaitokset valitsevat itse henkilöt, joille stipendit myönnetään Vaasan Sähkön stipendinjakoperusteiden mukaan.

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 140 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2018 oli noin 146 milj. euroa.