Kysely: itsesääntely tehokkaampaa kuin lainsäädäntö

Elintarvikeketjun kauppatapoja on hiottu kuntoon itsesääntelyn keinoin lähes neljän vuoden ajan. Alan toimijoiden keskuudessa tehty kysely vahvistaa, että itsesääntelyllä on ollut vaikutusta yritysten toimintaan. Kyselyyn vastanneista lähes 60 prosenttia katsoo alan itsesääntelyn toimivan.

Kuva: Pixhill.

Keskuskauppakamarin yhteydessä toimivan elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan tekemään kyselyyn vastasi keväällä yhteensä 58 elintarvikeketjun toimijaa. Kyselyssä selvitettiin muun muassa sitä, onko itsesääntelyllä ollut vaikutusta elintarvikeketjun kauppatapoihin.

Lähes 60 prosenttia vastaajista katsoo, että itsesääntely on ollut kohtuullisen, hyvin tai erinomaisen tehokasta. Lautakunnan juridisen osaamisen nähdään lisäävän sen uskottavuutta.

Lähes puolet vastaajista vastasi, että lautakunnan lausunnoilla ja suosituksilla on ollut vaikutusta yritysten toimintaan. Vastauksissa myös todetaan, että jo lautakunnan olemassaolo on omiaan vaikuttamaan siihen, että toimijat huomioivat aktiivisemmin hyvän kauppatavan periaatteet. Lähes 60 prosenttia katsoo alan itsesääntelyn toimivan.

“Yksi vastaajista tiivisti käsityksensä lautakunnasta toteamalla, että itsesääntely on selkeästi lainsäädäntöä tehokkaampi tapa kehittää reaalielämän kauppakäytäntöjä”, kertoo lautakunnan puheenjohtaja professori Kari Hoppu.

Lautakunnan ammattitaitoon luotetaan

Annettujen vastausten perusteella sidosryhmät ovat tyytyväisiä Keskuskauppakamarin yhteydessä toimivaan lautakuntaan. He luottavat sen asiantuntemukseen ja puolueettomuuteen. Lisäksi noin 75 prosenttia vastaajista katsoo, että lautakuntaa on helppo lähestyä.

Lähes puolet vastaajista kertoo tuntevansa lautakunnan toiminnan hyvin. Toisaalta noin 60 prosenttia vastaajista katsoo, että he eivät ole saaneet riittävästi tietoa lautakunnan toiminnasta.

Suurin osa vastaajista tietää, että lautakunnalta voi pyytää ennakkolausuntoa. Vastaajat tuntevat myös erinomaisen hyvin sen, että lautakunnalle voi sähköpostilla anonyymisti lähettää tietoa alan kauppatapoihin liittyvistä epäkohdista.

---------------------------------------------------
Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta lyhyesti

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Lautakunta edistää hyvän kauppatavan mukaisia menettelytapoja elintarvikeketjussa. Lautakunta voi antaa lausuntoja hyvän kauppatavan noudattamisesta ja se voi puuttua havaitsemiinsa epäkohtiin elintarvikeketjussa antamalla yleisiä suosituksia.

Lisäksi lautakunnalla on elintarvikemarkkinalaissa (1121/2018) säädetty rooli. Lain mukaan elintarvikemarkkinavaltuutetun on ennen suosituksensa antamista pyydettävä ensin lausuntoa elintarvikeketjun kauppatapalautakunnalta.

Lautakunnan toimintaa rahoittavat Elintarviketeollisuusliitto ry, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Päivittäistavarakauppa ry. Lautakunta toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä.

Tarkempaa tietoa kyselyn tuloksista löytyy lautakunnan verkkosivuilta: https://kauppakamari.fi/palvelut/elintarvikeketjun-kauppatapalautakunta/ajankohtaista/

Lisätietoa: Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan sihteeri Paula Paloranta,

Kuva: Pixhill.

Keskuskauppakamari: Missä viipyy hallituksen uusi periaatepäätös matkustusrajoituksista?27.10.2020 11:39:18 EETTiedote

Keskuskauppakamari kummastelee hallituksen hitautta reagoida matkailusektorin ahdinkoon. Perustuslakivaliokunta tyrmäsi hallituksen alkuperäisen testaa ja tule -mallin, eikä uutta periaatepäätöstä matkustusrajoituksista ole vieläkään tehty. Mitä kauemmin valmistelussa ja päätöksenteossa kestää, sitä todennäköisemmäksi konkurssit ja irtisanomiset tulevat matkailusektorilla.

Tullilta tunnustus kauppakamarille työstä viennin hyväksi23.10.2020 13:53:59 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin johtajalle, Kansainvälisen kauppakamarin maajohtajalle Timo Vuorelle on myönnetty Tullin ansiomitali tunnustuksena vuosien työstä Suomen ulkomaakaupan sujuvuuden eteen ja yhteistyöstä tulliasioissa. Tullin pääjohtajan Hannu Mäkisen mukaan Vuori ymmärtää laajasti Tullin merkityksen ulkomaankaupan sujuvuuden edistäjänä ja on ansiokkaasti viestinyt näistä asioista niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Vuori toimii tällä hetkellä Tullin neuvottelukunnan jäsenenä.