Kysely kertoo: kotihoidon asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä saamaansa palveluun
– Olemme tehneet pitkäjänteisesti työtä kotihoidon kehittämiseksi. Olemme viime vuosina muun muassa palkanneet kotihoitoon yli 100 uutta työntekijää. Aina on varaa parantaa ja kehittämistyö jatkuu, mutta voimme olla tyytyväisiä tähän tulokseen, kotihoidon kehittämisestä vastaava palvelualueen johtaja Soili Partanen kertoo.
– On myös hienoa, että kaikilla kotihoidon palvelualueilla asiakastyytyväisyys on samalla tasolla. Tavoitteenamme on turvata yhdenvertaiset palvelut kaikille ja olemme siinä oikealla tiellä, Partanen jatkaa.
Korkeimman arvosanan (8,43) sai lääkejakelu, johon asiakkaat ovat perinteisesti olleet hyvin tyytyväisiä. Heikoimmin pärjäsi etähoito, jonka arvosana oli 7,86.
Hoitajat saavat kiitosta erityisesti ystävällisyydestä
95 prosenttia vastaajista kokee, että kotihoidon työntekijät kohtelevat heitä ystävällisesti. 79 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että hoitajilla on aina tai usein aikaa hoitaa sovitut tehtävät ilman kiirettä.
Suurin osa asiakkaiden käynneistä on hoitotoimenpiteiden tekemistä (67 %), avustamista lääkkeiden otossa (46 %) sekä peseytymisessä (46 %). Eniten lisää apua kaivataan ulkoiluun (20 %).
– Vastaajista 66 prosenttia kertoo saavansa arkeensa apua kotihoidon lisäksi myös lapsiltaan ja muilta läheisiltään. Omaisten ja läheisten rooli asiakkaan arjen pärjäämisessä ja esimerkiksi arkiliikkumisen tukemisessa on merkittävä, Partanen sanoo.
Vuoropuhelua omaisten ja asiakkaiden kanssa kehitettävä
Kyselyyn vastanneista asiakkaista 40 prosenttia ei tiennyt kuka on heidän vastuuhoitajansa. Lähes joka viidennelle puolestaan oli epäselvää, onko heille tehty palvelu- ja hoitosuunnitelma.
– Koronapandemian aikana emme ole voineet järjestää omaisten ja asiakkaiden kysely- ja keskusteluiltoja, mutta jatkamme tätä heti kun mahdollista. Meille on tärkeää käydä keskustelua asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa kotihoidon tarkoituksesta, saatavilla olevista palveluista ja saada palautetta työstämme, Partanen kertoo.
Yksi kehityskohteista on myös asiakkaiden arkiliikunnan tukeminen. Kyselyyn vastanneista asiakkaista vain joka neljäs kertoi tehneensä liikkumisharjoitteita.
– Kotihoidossa on käytössä liikkumissopimus, joka on osa palvelu- ja hoitosuunnitelmaa. Siihen kirjataan asiakkaan kanssa sovitut liikkumisen tavoitteet, jotka tukevat hänen hyvinvointiaan ja arjessa pärjäämistään. Tavoitteena voi olla esimerkiksi postilaatikolla käyminen. Sopimuksen käyttöä laajennetaan kokoa ajan ja se on osa kaupungin liikkumisohjelmaa, Partanen kertoo
Asiakaskysely toteutettiin lokakuussa 2020. Kyselyyn vastasi 2153 asiakasta ja vastausprosentti oli 33. Asiakaskysely on tehty säännöllisesti vuodesta 2006 alkaen ja se tehdään noin joka toinen vuosi. Kyselyssä vastaajat vastasivat heille esitettyihin väittämiin. He saivat antaa myös avointa palautetta.
Kotihoidolla tarkoitetaan kotisairaanhoitoa ja kotipalvelua. Kotihoito vastaa myös tukipalvelujen kuten kauppa-avun, peseytymisen, ateria- tai siivouspalvelujen järjestämisestä. Osa käynneistä voidaan toteuttaa etäkäynteinä.
Helsingissä on tällä hetkellä säännöllisen kotihoidon asiakkaita noin 7 000. Vuosittain käyntejä tehdään yli 3 miljoonaa.
Lisätietoja antaa
Soili Partanen, palvelualueen johtaja, p. 050 527 1010
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240
Tero Manninen
yksikön päällikkö
tero.manninen@hel.fi
p. 09 310 28885
Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sotepe
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Stadin sote ja brankkari 3/25 on ilmestynyt19.6.2025 12:12:08 EEST | Tiedote
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen uutiskirje on jälleen täynnä mielenkiintoisia aiheita Helsingin sote- ja pelastuspalveluista.
Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelut juhannuksena 202518.6.2025 08:41:22 EEST | Tiedote
Helsinkiläiset saavat tarvitsemansa sosiaali- ja terveyspalvelut myös juhannuksena.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 17.6. kokouksen päätöstiedote17.6.2025 18:21:59 EEST | Tiedote
Helsingin uusi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kokoontui ensimmäistä kertaa apulaispormestari Maarit Vierusen johdolla tiistaina 17. toukokuuta. Kokouksen päätöstiedote on kaupungin verkkosivuilla. Lautakunta kokoontuu seuraavan kerran 12. elokuuta klo 16.15. Uuden lautakunnan kokoonpano Lautakunnan syyskauden kokousajat
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 17.6. kokouksen ennakkotiedote13.6.2025 14:57:25 EEST | Tiedote
Helsingin uusi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kokoontuu ensimmäistä kertaa tiistaina 17. toukokuuta klo 16.15. Kyseessä on ensimmäinen kokous apulaispormestari Maarit Vierusen johdolla. Uuden lautakunnan kokoonpano löytyy verkkosivuiltamme. Linkit Kokouksen esityslista sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan verkkosivuilla Lautakunnan sivulla julkaistaan kokouksen päätöstiedote kokouksen jälkeen
Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelut helatorstaina 202528.5.2025 09:15:08 EEST | Tiedote
Helsinkiläiset saavat tarvitsemansa sosiaali- ja terveyspalvelut myös helatorstaina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme