Kysely: Kodin sähköistystä halutaan parantaa

Tilastokeskuksen kuluttajien luottamusindikaattorin* mukaan kuluttajilla oli helmikuussa asunnon ostosuunnitelmia enemmän kuin koskaan aiemmin mittaushistoriassa. Moni harkitsi myös kotinsa peruskorjaamista seuraavan vuoden aikana.

Sähköistyksen kunto on hyvä tarkistuttaa ammattilaisen tekemällä kuntokartoituksella. Kuva Anne Yrjänä

Myös kodin sähköistyksen tasoa halutaan kohottaa. Löydä sähkömies -palvelun teettämä verkkokysely antaa kuvan, millaisia sähköistysratkaisuja nyt halutaan ja mitkä asiat kaipaavat korjausta. Viikoilla 6 ja 7 toteutettuun kyselyyn vastasi 493 Rakentaja.fi- ja Puutarha.net -verkkosivustojen kävijää.

Aurinkopaneelit kiinnostavat

Niin uusrakentajan kuin peruskorjaajankin suurin kiinnostus kohdistui selkeästi aurinkopaneeleihin oman sähkön tuottamiseksi. Sen valitsi kolmen tärkeimmän joukkoon 25 % vastaajista.

Aurinkosähkön tuottaminen on jatkossa entistäkin kannattavampaa, sillä valtioneuvosto hyväksyi asetuksen tuntinetotuksesta ja hyvityslaskennasta. Muutokset tulevat voimaan viimeistään vuoden 2023 alussa, mutta asetuksen tuomiin uusiin etuihin voi päästä kiinni jo tätä aiemmin, omasta sähköverkkoyhtiöstä riippuen.

Seuraaville sijoille kiinnostuksen tasossa pääsivät varsin tasaisina pihan kulkureittien ja julkisivun valaistus (13 %) sekä kosteus- ja vuotovahdit vesivahinkojen välttämiseksi (11 %). Nämä edustavat omilla tavoillaan sähköistyksen tuomaa turvallisuutta, jota suomalaiset kuluttajatutkimusten mukaan asumisessa arvostavat.

Pistorasioissa ja valopisteissä puutteita

Nykyisen kodin sähköistyksessä suurimmat puutteet koettiin pistorasioiden ja valopisteiden määrässä ja paikoissa. Näissä olevat viat kuten tummuminen ja särinä ovat nekin herättäneet epäilyksiä.

Huolestuttavaa sähköturvallisuuden kannalta ovat vastaajien mielestä maallikon tekemät asennukset ja sulakkeiden palaminen. Näissä tapauksissa on suositeltavaa pyytää kotiin sähköurakoitsija tekemään sähköistyksen kuntokartoitus.

Sähköistyksen kuntokartoitus on helppo tapa saada tieto kiinteistön tai huoneiston kiinteiden sähköasennusten tilasta. Sen tekee oikeudet omaava sähköurakoitsija tietyn mallin mukaan yhdellä käynnillä. Näin selviää, onko kodin sähköistyksessä vaaraa aiheuttavia vikoja tai puutteita. Samalla häneltä voi saada uusia ideoita sähköistyksen tason parantamiseksi.

Sähkötyöt monen suunnitelmissa

Kuinka moni sitten aikoo oikeasti teettää sähköistyksen korjauksia tai parantaa sen tasoa? Valtaosa vastaajista (65 %) on päättänyt tehdä niin. Vain yhdellä kymmenestä ei ole tarvetta sähköurakoitsijalle ja lähes kolmannes jättää tarpeelliset sähkötyöt sikseen muista syistä.

Jotkut kokevat hinnan suurimmaksi esteeksi (11 %). Tähän tuo helpotusta ymmärrys siitä, että sähköurakointi on jatkuvaa koulutusta vaativaa luvanvaraista ammattityötä eikä poikkea hinnoittelultaan verrokeistaan. Lisäksi sähköasennustyö kuuluu kotitalousvähennyksen piiriin.

Kahdelta prosentilta vastaajista työt jäävät teettämättä ensisijaisesti siksi, että sähköasentaja koetaan hankalaksi löytää. Yhteydenottoa helpottaa alan järjestöjen ylläpitämä Löydä sähkömies -palvelu, joka näyttää lähialueen sähköurakoitsijat. He ovat kaikki Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n jäseniä, ja heillä on Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin myöntämät sähköasennusoikeudet.

*Tilastokeskus 25.2.2021

- Lisätietoa Löydä sähkömies -palvelumallista: Paula Ihamäki, STUL, puh. 041 451 5482, paula.ihamaki(at)stul.fi

Kodin toimivuutta ja turvallisuutta voi parantaa sähköistyksen keinoin. Ammattilaiselta saa vinkkejä ratkaisuista. Kuva Anne Yrjänä
Pistorasioita kannattaa asennuttaa lisää niin, että päästään eroon jatkojohdoista. Kuva Anne Yrjänä
Löydä sähkömies -palvelun lokakuussa 2020 toteuttaman kyselyn  mukaan suuri osa kansaa harkitsee kaupungista maaseudulle  muuttamista. Syitä muuttamiseen ovat mm. etätyön mahdollisuus, luonnon läheisyys ja pienemmät asumiskustannukset. Kuva Shutterstock
Löydä sähkömies -palvelun lokakuussa 2020 toteuttaman kyselyn mukaan suuri osa kansaa harkitsee kaupungista maaseudulle muuttamista. Syitä muuttamiseen ovat mm. etätyön mahdollisuus, luonnon läheisyys ja pienemmät asumiskustannukset. Kuva Shutterstock

www.löydäsähkömies.fi  on sähköistysalan yhteinen verkkopalvelu, joka auttaa löytämään ammattitaitoisen sähköasentajan omalta paikkakunnalta. Tavoitteena on parantaa sähköturvallisuutta, energiatehokkuutta ja asumismukavuutta.