Qvik Oy

Kysely: Korona on saanut suomalaiset tukiostoksille verkossa, vaikka rahasta tekee tiukkaa

Jaa

Koronaepidemia näkyy verkkokauppojen asiakkaiden uskollisuudessa. Lähes puolet suomalaisista haluaa nyt tukea lempikauppaansa, -brändiään tai -harrastustaan verkko-ostosten kautta. Isänmaallisuus ei kuitenkaan näy verkko-ostoksilla, sillä vain 15 prosenttia kertoo arvostavansa verkkokaupan kotimaisuutta. Tiedot selviävät teknologiayritys Qvikin huhtikuun puolivälissä teettämästä valtakunnallisesta kyselystä.

Koronaepidemia on saanut kuluttajat auttamaan myös verkko-ostoksilla. Miltei joka toinen (49 prosenttia) haluaa nyt tukea lempikauppaansa, -brändiään tai -harrastustaan verkko-ostosten kautta, paljastaa teknologiayhtiö Qvikin teettämä tuore kysely.

– Haastava taloustilanne näkyy teettämämme kyselyn tuloksissa. Kun vastaajilta tiedusteltiin, mitä he arvostavat verkkokaupassa, ilmaiset toimituskulut ja tarjoukset olivat suosiossa. Merkittävää on, että tiukasta taloudesta huolimatta auttamishalu on nyt korkealla. Niillä rahoilla, joita on käytettävissä, halutaan tukea itselle tärkeää toimijaa, Qvikin toimitusjohtaja Lari Tuominen kertoo.

Nuoret ovat innostuneet tukiostoksista vanhempia sukupolvia enemmän. Lähes kuusi kymmenestä alle 25-vuotiaasta (59 prosenttia) kertoi osoittavansa uskollisuutta suosikilleen, ja samoin vastasi 55 prosenttia 25–34-vuotiaista.

Verkkokaupan suomalaisuus ei sen sijaan ole vastaajille erityisen tärkeä kriteeri. Vain 15 prosenttia kyselyn vastaajista kertoi arvostavansa verkkokaupan kotimaisuutta.

Yrittäjille ja lapsiperheille käytettävyys tärkeää

Jo useampi kuin kahdeksan kymmenestä suomalaisesta (81 prosenttia) ostaa tuotteita tai palveluita verkosta. Heistä yli kolmasosa (37 prosenttia) uskoo tekevänsä verkko-ostoksia aiempaa enemmän koronakriisin jälkeen.

Useampi kuin joka toinen (55 prosenttia) kokee, että huonosti toimiva tai vaikeakäyttöinen verkkokauppa ärsyttää nyt enemmän kuin ennen. Näin kokee yrittäjistä useampi kuin seitsemän kymmenestä (72 prosenttia). Verkko-ostosten sujuvuus on tärkeää myös kotiäideille ja -isille, joista 67 prosenttia kertoi huonosti toimivan verkkokaupan käyvän hermoille.

Vastaavasti 70 prosenttia suomalaisista arvostaa nyt toimivaa verkkokauppaa enemmän kuin ennen. Yrittäjistä näin kertoi tuntevansa peräti 80 prosenttia ja kotiäideistä tai -isistä lähes kaikki: yhteensä 93 prosenttia.

– Jos käyttäjä on tottunut hyviin verkkopalveluihin, vaatimustaso nousee ja huonosti toimiva verkkokauppa varmasti ärsyttää entistä enemmän. Yrittäjät kenties myös vertaavat digipalveluiden tasoa  omaan toimintaansa. Kun itse panostaa toimiviin palveluihin, voi vaatia, että myös muiden tarjoamat palvelut ovat hyviä, Tuominen sanoo.

Moni jättää edelleen verkko-ostoksen kesken

– Verkkokauppa on koronaepidemian myötä noussut ainutlaatuiseen rooliin suomalaisten arjessa, vaikka kaupankäynti ei vieläkään suju saumattomasti. Kartoitimme suomalaisten suhtautumista verkko-ostoksiin ensimmäisen kerran lokakuussa 2019. Tuolloin yli puolet vastaajista oli keskeyttänyt ostoksen teon verkkokaupan tai mobiilisovelluksen maksuvaiheessa. Nyt keskeyttäneitä oli runsas kolmasosa, Tuominen kertoo.

Lokakuun kyselyssä yleisin syy verkko-ostoksen maksamisen keskeytymiseen oli tekninen virhe. Näin vastasi useampi kuin joka kolmas, eli 35 prosenttia. Tuoreen kyselyn mukaan teknisiä ongelmia esiintyy nyt hieman vähemmän. Sen mukaan runsas neljäsosa, 27 prosenttia, vastaajista on keskeyttänyt ostamisen, koska tekniikka petti.

– Sen sijaan maksutapojen toivottua pienempi valikoima vaivaa suomalaisia verkkokauppoja edelleen. Viime lokakuussa yli kolmasosa vastaajista kertoi, ettei ollut vienyt ostosta loppuun, koska ei löytänyt verkkokaupasta haluamaansa maksutapaa. Lähes yhtä moni nimesi saman ongelman tuoreessa kyselyssä, Tuominen jatkaa.

Teknologiayhtiö Qvik kartoitti suomalaisten suhtautumista verkkokauppaan valtakunnallisella kyselytutkimuksella huhtikuun puolivälissä. Verkkokaupoilla kyselyssä tarkoitettiin palveluita tai tuotteita myyviä verkkosivuja tai sovelluksia.

Sähköiseen kyselyyn vastasi 1000 henkilöä, jotka ovat 18–75-vuotiaita. Vastaajista puolet oli miehiä ja puolet naisia, ja otos edustaa suomalaista aikuisväestöä. Sähköisen kyselytutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttia. Kyselyn toteutti Bilendi, joka kuuluu Pohjoismaiden johtavien tutkimuspalveluyritysten joukkoon.

Mitä suomalainen arvostaa verkkokaupoissa?

1.   Ilmaisia tai edullisia toimituskuluja (46 %)

2.   Nopeaa toimitusta (30 %)

3.   Tarjouksia (29 %)

4.   Kattavaa valikoimaa (27 %)

5.   Helppokäyttöisyyttä (25 %)

6.   Mieluista maksutapaa (20 %)

7.   Verkkokaupan kotimaisuutta (15 %)

Yhteyshenkilöt

Lari Tuominen
toimitusjohtaja
Qvik Oy
p. 050 322 2669
lari.tuominen@qvik.com

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Qvik Oy
Qvik Oy



Qvik on teknologiayritys, joka suunnittelee ja kehittää digipalveluita mobiilisovelluksista pilvipalveluihin. Yhtiön liikevaihto oli viimeksi päättyneellä tilikaudella noin 8,55 miljoonaa euroa. Qvik työllistää 90 henkilöä. Yrityksellä on toimipisteet Helsingissä ja Tukholmassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Qvik Oy

Kysely: Talousahdinko ajaa suomalaiset ostoksille verkkoon21.11.2022 07:35:00 EET | Tiedote

Kiristyvä taloustilanne vaikuttaa jo suomalaisten ostoskäyttäytymiseen. Tuoreen valtakunnallisen kyselyn mukaan selkeä enemmistö on siirtynyt etsimään tarjouksia ja edullisia hintoja verkkokaupoista vallitsevan taloussuhdanteen takia. Tutkimustulokset ennakoivat ennätysmäistä Black Friday -viikonloppua. Onnistuneen ostossesongin esteenä ovat maksamiseen liittyvät huolet ja tekniset ongelmat, jotka voivat vesittää lupaavat näkymät.

Kysely: Pandemia on tehnyt suomalaisista vaativia verkko-ostoksilla4.4.2022 07:50:00 EEST | Tiedote

Pandemia on mullistanut suomalaisten tavan tehdä ostoksia: verkkokauppa on juurruttanut lopullisesti paikkansa suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Suomalaisten huomattava enemmistö edellyttää nyt, että verkko-ostaminen sujuu helposti. Useampi kuin seitsemän kymmenestä suomalaisesta kertoo arvostavansa toimivaa verkkokauppaa enemmän kuin ennen, paljastaa tuore, valtakunnallinen kuluttajakysely.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme