Kysely maa- ja puutarhatiloille: Vajaa viidennes tarvitsee kausityövoimaa heti – nopeat ratkaisut tarpeen

Kausityövoiman saatavuus on yksi koronakriisin aiheuttamista isoimmista hankaluuksista maaseudun elinkeinoille. Maa- ja puutarhatiloille lähetyllä kyselyllä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK selvitti kausityövoiman tarvetta yhteistyössä ruotsinkielisen tuottajajärjestön SLC:n, Kauppapuutarhaliiton ja Hedelmän ja Marjanviljelijäin liiton kanssa. Vastauksista käy ilmi, että tiloista 18 prosenttia kertoi tarvitsevansa työvoimaa jo maaliskuussa. Suurin tarve on heinäkuussa, jolloin lähes kaikki vastanneet tarvitsevat kausityövoimaa. Kyselyn otokseen vastanneiden tarve tuolloin on yli 14 000 työntekijää ja kokonaistarve kaikilla tiloilla huomattavasti suurempi. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 836 tilaa ympäri Suomen.

Työvoiman saantia koskevilla päätöksillä on kova kiire. Muutamille tiloille päätökset tämän kauden tuotannolle ovat jo myöhässä. Välittömiä päätöksiä tarvitaan 28 prosentilla tiloista. Tilat kokevat, että työvoiman saantia voitaisiin edistää useilla eri keinoilla.

Kausityövoima on tärkeää maatalouden kaikille tuotantosuunnille. Ilman kausityövoimaa suuri osa sadosta jää tuottamatta tai korjaamatta. Moni yritys on kyselyn perusteella vaarassa lopettaa pysyvästi.

Yrittäjät arvioivat kyselyssä myös vaikutuksia, jos kausityövoimaa ei saada. Yleisimpiä arvioita olivat että:
• yritystoiminta loppuu pysyvästi joko heti tai konkurssin kautta
• sato jää osin tai kokonaan tuottamatta tänä vuonna
• sato jää peltoon
• konkurssi
• tilat tekevät itse niin paljon kuin pystyvät
• tuleva siementuotanto vaarantuu
• tämä kausi peruuntuu ja vaikuttaa myös tuleviin vuosiin.

Suuri osa kausityövoimasta majoittuisi tiloilla. Vastanneet nostivat esille, että tilat pystyvät hoitamaan tarvittavat karanteenit. Lisäksi ulkomaista työvoimaa on pidetty karanteenin kannalta helpompana, koska heillä on vähemmän sosiaalisia kontakteja alueella.

Kysely toteutettiin 22.- 25.3.2020 suomeksi ja ruotsiksi. Suomenkieliseen kyselyyn vastasi 758 vastaajaa ja ruotsinkieliseen 78 vastaajaa. Yhteensä vastauksia tuli 836 ympäri Suomea. Vaikka vastauksia tuli paljon, kysely ei kata kaikkia Suomen tiloja, vaan on otos. Tämä tulee huomioida etenkin tarvittavien työntekijöiden kokonaismäärää tarkastellessa.

Kyselyn tulokset kausityövoiman tarpeesta maa- ja puutarhatalouden yrityksissä osoitteessa https://www.mtk.fi/-/kausity%C3%B6voima_kysely

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167
Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, 040 502 6810

What do you want to do ?
New mailCopy

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila: Hallituksen vastaus maaseudun yrittäjille oli riittämätön - työvoimakriisi uhkaa alkavaa satokautta27.3.2020 13:42:43 EETTiedote

Kesän tuotantopäätöksiä tekevät viljelijät odottivat valtioneuvoston tämänaamuiselta tiedotustilaisuudelta paljon, mutta saivat vähän. MTK on todennut, että takuut kausityövoiman saatavuudesta on saatava nopeasti. Ilman tätä suuri osa sadosta menetetään jo ennen kasvukauden alkua. Hallituksella on nyt äärimmäinen kiire päättää toimenpiteistä, jotta epävarmuuden ja epätoivon aika saadaan päättymään ja yrittäjien usko uuden sadon tuottamiseen palautettua, puheenjohtaja Marttila hoputtaa.

MTK edellyttää hallitukselta ruuantuotannon valmius- ja pelastuspakettia - kevään kylvöt, alkutuotannon jatkuvuus ja sadonkorjuu varmistettava24.3.2020 13:35:12 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on äärimmäisen huolestunut tulevasta satokaudesta ja maataloutemme näkymistä koronakriisin vallitessa. Vaikka kotimaisen ruuan kysyntä kaupoissa on kasvanut, se ei paranna tilojen taloutta. MTK esittää hallitukselle pelastus- ja valmiuspakettia, jonka sisältämillä työkaluilla pyritään varmistamaan maatilojen tuotannon jatkuminen, investoinnit, tukijärjestelmän ja markkinoiden kannustavuus sekä viljelijöiden työssä jaksaminen tulevan satokauden alla.

Töitäsuomesta.fi -palvelu laajenee naapuri- ja hätäaputöihin - tarjolla apua koronakriisissä21.3.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronaepidemia voi aiheuttaa äkillistä avuntarvetta maaseudun yrityksille ja asukkaille. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät ry ovat päättäneet yhdessä kehittää ja laajentaa MTK:n vuonna 2018 avaamaa töitäsuomesta.fi -palvelua. Tänään palveluun on avattu hätäapu-osio koronakriisissä painivien yritysten ja ihmisten auttamiseksi. Halukkaat voivat ilmoittautua auttamaan maatilan töissä tai käymään vaikkapa kaupassa, kertoo MTK:n työvoimapalveluasiantuntija Kati Kuula.