Kysely: Onko ylipaino sairaus? Kysymys jakaa mielipiteet

Ylipainosta kärsivät toivovat lääkäreiltä työkaluja painonhallintaan ja motivaation ylläpitoon.

Ylipainon mieltäminen sairaudeksi jakaa voimakkaasti mielipiteitä.  Novo Nordisk Farman teettämässä kyselyssä kävi ilmi, että ylipainon mielsi sairaudeksi 39 prosenttia vastaajista, 34 prosentin mielestä ylipaino ei ole sairaus ja kolmasosa ei osaa muodostaa mielipidettä asiaan. Ylipainoa ja lääkärien suhtautumista painoon selvittävään kyselyyn osallistui 188 vastaajaa, joista 133 määritteli itse itsensä ylipainoiseksi.

Ylipainon mieltäminen sairaudeksi yhdistyi vastaajien näkemykseen siitä, että ylipainon ajatellaan olevan geeneissä ja liittyvän myös muihin sairauksiin. Ne vastaajat, joiden mielestä ylipaino on omien valintojen ja epäterveellisten elintapojen seurausta, eivät osanneet pitää sitä sairautena.

Vastaajien kokemuksen mukaan lääkärit ovat passiivisia ottamaan potilaan ylipainoa puheeksi. 72 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että lääkärit ottavat potilaan ylipainon ja sen hoidon esille joko erittäin tai melko passiivisesti.

– Paino on hyvin henkilökohtainen asia. Sen ottaminen puheeksi saattaa tuntua myös loukkaavalta, minkä vuoksi lääkäritkin ehkä arastelevat aihetta. Potilaan kokonaisterveyden kannalta on kuitenkin tärkeää, että ylipainosta keskustellaan, sillä on monia sairauksia, joita ylipainon tiedetään aiheuttavan tai pahentavan, ja niiden ehkäisemisessä ja hoidossa painonpudotuksella on usein tärkeä rooli, sanoo Novo Nordiskin diabeteslääkäri Tero Saukkonen.

Lääkärit, jotka olivat puuttuneet ylipainoon, olivat tehneet sen pääasiassa kehottamalla potilaitaan laihduttamaan. Vain pieni osa vastaajista kertoi, että lääkäri oli ohjannut heitä eteenpäin ylipainon hoidossa tai antanut neuvoja painonpudotukseen. Eniten vastaajat kaipasivat lääkäriltä työkaluja motivointiin (50%), työkaluja painonalentamiseen ja hallintaan (47%) sekä vertaistukea (17%).

Vastaajista suuri enemmistö (82%) oli itse yrittänyt pudottaa painoaan. Suosituin laihdutuskeino oli ruokavalion muutokset (95%) ja liikunnan lisääminen (68%) Vain kaksi prosenttia oli turvautunut lääkehoitoon laihdutuksen kanssa. Vastaajista viidesosa kertoi käyneensä tai harkinneensa käymistä lääkärin vastaanotolla ylipainon takia.

Lääketieteessä ylipaino erotellaan lihavuudesta. Kummatkin lisäävät monien sairauksien riskiä verrattuna normaalipainoon, mutta vain lihavuus katsotaan sairaudeksi. Tämän hetkisen lääketieteellisen tutkimuksen mukaan perintötekijät selittävät 40–70 prosenttia, joidenkin tutkimusten mukaan jopa 80 prosenttia, lihavuudesta.

– Tämä ei tarkoita sitä, että lihavuus on ennalta määrätty asia, johon ei voi itse vaikuttaa. Oikeastaan se on jopa päinvastoin: uusien suomalaisten kaksostutkimusten mukaan elämäntavat vaikuttavat painoon eniten niillä, joilla on geneettinen alttius lihavuuteen, Saukkonen sanoo.

Kyselyn toteutti Novo Nordiskille tutkimusyhtiö Respondeo. Aineisto kerättiin online-kyselyllä maaliskuussa 2016. Yhteensä tutkimukseen osallistui 188 vastaajaa, jotka rekrytoitiin mukaan verkkoilmoituksella.

Viitteet:

Raevuori A: Syömishäiriöiden perinnöllinen tausta. Duodecim 2013;129(20):2126-32

Mustelin L: Liikunta vaimentaa lihottavat geenit. Diabetes ja lääkäri 2014 huhtikuu: 17-20.

Fakta: Painoindeksi määrittää ylipainoa & lihavuutta

Painoindeksi lasketaan jakamalla paino (kg) pituuden (m) neliöllä

Normaalipaino: 18.5–24.9

Liikapaino (ylipaino): 25.0–29.9

Lihavuus:  30.0–34.9

Vaikea lihavuus: 35.0–39.9

Sairaalloinen lihavuus: 40 tai yli

Tuore tutkimus: Työikäisten diabetespotilaiden määrä kasvaa ja hoitotasapaino on keskimääräistä heikompi25.9.2023 08:15:00 EEST | Tiedote

Tuoreessa suomalaistutkimuksessa on selvitetty rekisteriaineiston perusteella tyypin 2 diabetesta sairastavien suomalaisten hoidon tilaa ja hoitotasapainoa. Tutkimuksen tulokset ovat merkittäviä: sairauden esiintyvyys kasvaa Suomessa voimakkaasti ja huomattavaa on työikäisen väestön keskimääräistä heikompi hoitotasapaino. Huonosti hoidetun diabeteksen seuraukset ovat sekä yksilötasolla että kansanterveydellisesti huolestuttavia. Tutkimuksen tulokset täydentävät THL:n diabetesrekisterin tuloksia.

Semaglutidi 2,4 mg vähentää ylipainoisilla tai lihavilla aikuisilla merkittävien sydän- ja verisuonitapahtumien riskiä 20 prosentilla11.8.2023 09:14:25 EEST | Tiedote

Bagsværd, Tanska, 8. elokuuta 2023 Novo Nordisk on julkistanut päätulokset sydän- ja verisuonitapahtumia selvittävän SELECT-tutkimuksen tärkeimmät tulokset. Kaksoissokkoutetussa tutkimuksessa verrattiin ihonalaista, kerran viikossa annettavaa 2,4 mg:n annosta semaglutidia lumelääkkeeseen normaalihoidon lisänä merkittävien sydän- ja verisuonitapahtumien ehkäisemiseksi enintään viiden vuoden ajan. Tutkimukseen osallistui 17 604 vähintään 45-vuotiasta henkilöä, jotka olivat ylipainoisia tai lihavia ja joilla oli todettu sydän- ja verisuonitauti, mutta ei diabetesta. Tutkimus osoitti tilastollisesti merkitsevän eron semaglutidin ja lumelääkkeen välillä: semaglutidia saaneilla esiintyi 20 prosenttia vähemmän merkittäviä sydän- ja verisuonitapahtumia1. Tutkimuksen päätavoitteeksi oli määritelty ensimmäisen merkittävän sydän- ja verisuonitapahtuman ilmaantuminen. Merkittävällä sydän- ja verisuonitapahtumalla tarkoitettiin tutkimuksessa sydän- ja verisuonitaudista johtuvaa kuolemaa, ei-kuolema

Aspect Biosystems ja Novo Nordisk solmivat yhteistyösopimuksen kehittääkseen diabeteksen ja lihavuuden hoitoon tarkoitettuja biotulostettuja kudoshoitoja12.5.2023 14:30:15 EEST | Tiedote

Yhteistyössä hyödynnetään Aspectin kehittämää biotulostusteknologiaa ja Novo Nordiskin kantasolujen erilaistamiseen sekä soluhoitojen kehittämiseen ja valmistamiseen liittyvää osaamista ja teknologiaa. Aspect saa etumaksuina 75 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja välitavoitemaksuina enintään 650 miljoonaa dollaria kustakin yhteistyön tuloksena syntyneestä tuotteesta sekä lisäksi porrastettuja rojaltimaksuja.