Kysely: Onko ylipaino sairaus? Kysymys jakaa mielipiteet

Ylipainosta kärsivät toivovat lääkäreiltä työkaluja painonhallintaan ja motivaation ylläpitoon.

Ylipainon mieltäminen sairaudeksi jakaa voimakkaasti mielipiteitä.  Novo Nordisk Farman teettämässä kyselyssä kävi ilmi, että ylipainon mielsi sairaudeksi 39 prosenttia vastaajista, 34 prosentin mielestä ylipaino ei ole sairaus ja kolmasosa ei osaa muodostaa mielipidettä asiaan. Ylipainoa ja lääkärien suhtautumista painoon selvittävään kyselyyn osallistui 188 vastaajaa, joista 133 määritteli itse itsensä ylipainoiseksi.

Ylipainon mieltäminen sairaudeksi yhdistyi vastaajien näkemykseen siitä, että ylipainon ajatellaan olevan geeneissä ja liittyvän myös muihin sairauksiin. Ne vastaajat, joiden mielestä ylipaino on omien valintojen ja epäterveellisten elintapojen seurausta, eivät osanneet pitää sitä sairautena.

Vastaajien kokemuksen mukaan lääkärit ovat passiivisia ottamaan potilaan ylipainoa puheeksi. 72 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että lääkärit ottavat potilaan ylipainon ja sen hoidon esille joko erittäin tai melko passiivisesti.

– Paino on hyvin henkilökohtainen asia. Sen ottaminen puheeksi saattaa tuntua myös loukkaavalta, minkä vuoksi lääkäritkin ehkä arastelevat aihetta. Potilaan kokonaisterveyden kannalta on kuitenkin tärkeää, että ylipainosta keskustellaan, sillä on monia sairauksia, joita ylipainon tiedetään aiheuttavan tai pahentavan, ja niiden ehkäisemisessä ja hoidossa painonpudotuksella on usein tärkeä rooli, sanoo Novo Nordiskin diabeteslääkäri Tero Saukkonen.

Lääkärit, jotka olivat puuttuneet ylipainoon, olivat tehneet sen pääasiassa kehottamalla potilaitaan laihduttamaan. Vain pieni osa vastaajista kertoi, että lääkäri oli ohjannut heitä eteenpäin ylipainon hoidossa tai antanut neuvoja painonpudotukseen. Eniten vastaajat kaipasivat lääkäriltä työkaluja motivointiin (50%), työkaluja painonalentamiseen ja hallintaan (47%) sekä vertaistukea (17%).

Vastaajista suuri enemmistö (82%) oli itse yrittänyt pudottaa painoaan. Suosituin laihdutuskeino oli ruokavalion muutokset (95%) ja liikunnan lisääminen (68%) Vain kaksi prosenttia oli turvautunut lääkehoitoon laihdutuksen kanssa. Vastaajista viidesosa kertoi käyneensä tai harkinneensa käymistä lääkärin vastaanotolla ylipainon takia.

Lääketieteessä ylipaino erotellaan lihavuudesta. Kummatkin lisäävät monien sairauksien riskiä verrattuna normaalipainoon, mutta vain lihavuus katsotaan sairaudeksi. Tämän hetkisen lääketieteellisen tutkimuksen mukaan perintötekijät selittävät 40–70 prosenttia, joidenkin tutkimusten mukaan jopa 80 prosenttia, lihavuudesta.

– Tämä ei tarkoita sitä, että lihavuus on ennalta määrätty asia, johon ei voi itse vaikuttaa. Oikeastaan se on jopa päinvastoin: uusien suomalaisten kaksostutkimusten mukaan elämäntavat vaikuttavat painoon eniten niillä, joilla on geneettinen alttius lihavuuteen, Saukkonen sanoo.

Kyselyn toteutti Novo Nordiskille tutkimusyhtiö Respondeo. Aineisto kerättiin online-kyselyllä maaliskuussa 2016. Yhteensä tutkimukseen osallistui 188 vastaajaa, jotka rekrytoitiin mukaan verkkoilmoituksella.

Viitteet:

Raevuori A: Syömishäiriöiden perinnöllinen tausta. Duodecim 2013;129(20):2126-32

Mustelin L: Liikunta vaimentaa lihottavat geenit. Diabetes ja lääkäri 2014 huhtikuu: 17-20.

Fakta: Painoindeksi määrittää ylipainoa & lihavuutta

Painoindeksi lasketaan jakamalla paino (kg) pituuden (m) neliöllä

Normaalipaino: 18.5–24.9

Liikapaino (ylipaino): 25.0–29.9

Lihavuus:  30.0–34.9

Vaikea lihavuus: 35.0–39.9

Sairaalloinen lihavuus: 40 tai yli

Novo Nordisk hakee Fiasp®-valmisteen käyttöaiheen laajentamista lapsille ja nuorille12.3.2019 09:30:22 EETTiedote

Bagsværd, Tanska, 1. maaliskuuta 2019 – Novo Nordisk ilmoitti, että se on toimittanut myyntiluvan muutoshakemuksen Euroopan lääkevirastoon (EMA) ja Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirastoon (FDA) Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamiseksi, jotta valmiste hyväksytään käytettäväksi uutena ateriainsuliinina tyypin 1 diabetesta sairastaville lapsille ja nuorille.

Diabetes yleistyy, hoitoon tulossa muutoksia20.12.2017 15:07:11 EETTiedote

Diabeteksen yleistyminen Suomessa ja maailmalla jatkuu. Vaikka hoitokulut ovat potilasta kohden laskeneet, monitahoinen sairaus aiheuttaa ihmisille ja terveydenhuollolle suuria haasteita. Erityisesti huonosta hoitotasapainosta johtuvat liitännäissairaudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Joulukuun 12. päivä järjestetyssä Kansallisessa diabetesfoorumissa vaadittiin, että sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota sairauden ehkäisemiseen sekä hoitamiseen. Diabetesliiton teettämän valtakunnallisen rekisteritutkimuksen mukaan lisäsairaudet yli kaksinkertaistavat tyypin 2 diabeteksen kustannukset. Tampereen yliopiston laskelmien mukaan pelkästään diabeetikoiden sairaanhoidon kustannukset ilman avopalveluja olivat vuonna 2011 noin 1,5 miljardia euroa eli noin 9 prosenttia terveydenhuollon menoista. THL:n rekisteritutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudulla oli vuonna 2014 jo noin 67 000 diabeetikkoa, mikä vastaa Hämeenlinnan kokoisen kaupungin asukasmäärä