Kysely: Säästöt omaan hyvinvointiin, ei perinnöksi

Ikääntyvän tulisi kuluttaa omaisuuttaan ja säästöjään mieluummin omaan hyvinvointiinsa kuin jättää lapsilleen mahdollisimman paljon perintöä. Näin arvioi kolme neljäsosaa Finanssiala ry:n (FA) kyselyn vastaajista.

Vanhan viisauden mukaan ihminen on rikkaimmillaan kuolinpäivänsä aamuna. Ikääntyvän kannattaakin käyttää varallisuuttaan omaan hyvinvointiinsa. Käärinliinoissa ei näet ole taskuja.

”Niitä, joilla on varaa, tulisi kannustaa ottamaan suurempi vastuu hyvinvointinsa rahoituksesta. Keinoja siihen ovat esimerkiksi käänteinen asuntolaina ja erilaiset vakuutustuotteet”, sanoo Finanssiala ry:n (FA) johtava asiantuntija Päivi Luna.

Kyselyyn vastaajat ovat iästä riippumatta samalla kannalla säästöjen käyttämisestä hyvinvointiin. Sekä yli että alle nelikymppisistä 75 prosenttia on sitä mieltä, että omaisuutta kannattaa kuluttaa omaan hyvinvointiinsa mieluummin kuin jättää perinnöksi lapsilleen.

”Kaikilla ei tietenkään ole rahaksi muutettavaa varallisuutta. Siksi laadukkaat ja kattavat hoivapalvelut on katettava myös verovaroin”, Luna muistuttaa.

Yli 40 prosenttia kyselyyn vastanneista pitää yksityisen ja julkisen rahan yhdistelmää parhaana vaihtoehtona kattaa ikääntyneiden hoivapalvelun kustannukset. Yhdistelmä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi palvelusetelillä, jossa yhteiskunta antaa hoivapalvelut mahdollistavan maksusitoumuksen, jonka arvon ylittävä osuus maksetaan itse.

Antti Rinteen hallituksen ohjelmassa on kirjaus palvelusetelijärjestelmän uudistamisesta. Uudistuksen tarkoitus on hallituksen mukaan asiakkaiden yhdenvertaisten ja sujuvien palveluiden turvaaminen ja itsemääräämisoikeuden vahvistaminen. Luna pitää kirjausta tärkeänä.

”Palvelusetelijärjestelmällä pyritään erityisesti sujuvoittamaan hoitoon pääsyä, mikä onkin tärkeintä. Usein palvelusetelin ja oman rahan yhdistelmällä voi löytää juuri mieleisensä hoivapaikan”, Luna toteaa.

FA:n tilaamaan ja IROResearchin toteuttamaan internetkyselyyn vastasi maaliskuussa tuhat suomalaista. Kuluttajapaneelin otos on painotettu vastaamaan suomalaista väestöä. Virhemarginaali on 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Keskustelu ikääntyneiden hoivan rahoituksesta jatkuu 9. heinäkuuta Silver Economy Forumissa Helsingissä. Ikääntymisen taloudellisia haasteita käsittelevä Silver Economy Forum on ainutlaatuinen poliittisten päättäjien, hallinnon ja yritysmaailman yhteisponnistus. Sosiaali- ja terveysministeriön, valtiovarainministeriön, Suomen Pankin ja Finanssialan foorumi on osa Suomen EU-puheenjohtajuuskauden virallista ohjelmaa.

Tilaisuudessa julkaistaan myös Etlan tuore tutkimus ikääntyneiden taloudesta. Aiheesta keskustelevat Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin johdolla muun muassa eläkeläisliittojen etujärjestö EETUn hallituksen puheenjohtaja Anneli Taina sekä kommenttipuheenvuoron pitävä sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen.

Kyselyn tulokset grafiikkana.

Laittoman uhkauksen siirtyminen virallisen syytteen alaiseksi on oiva päätös pitkälle uralle29.5.2020 08:02:58 EESTTiedote

Oikeusministeriö esittää, että laiton uhkaus muuttuisi virallisen syytteen alaiseksi, jos rikos kohdistuu työtään tekevään henkilöön. Tällä hetkellä laiton uhkaus on asianomistajarikos, eli syytettä ei voida nostaa, ellei uhri sitä vaadi. Finanssiala ry:n eläköityvä vahingontorjunnasta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Risto Karhunen on odottanut tätä hetkeä yhdeksän vuotta.

Suomalaispankkeja uhkaa mittava yhteisvastuulasku – voi vaarantaa talouden elpymistä27.5.2020 09:51:53 EESTTiedote

Koronapandemian laukaisema talouskriisi voi aiheuttaa suomalaispankeille pahimmassa tapauksessa lähes 2 miljardin euron lisälaskun muissa pankkiunionimaissa tapahtuvien kriisien vuoksi. ”Jos suomalaispankit joutuvat maksamaan tuntuvia määriä ylimääräisiä vakausmaksuja EU:n yhteiseen kriisinratkaisurahastoon, se heikentää niiden kykyä jatkaa kotitalous- ja yritysasiakkaidensa luotottamista. Tämä vaikuttaa koko Suomen talouden kykyyn toipua talouskriisistä”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana tänään kello 8:3027.5.2020 07:30:00 EESTTiedote

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana 27.5. kello 8:3026.5.2020 15:16:53 EESTTiedote

​Toukokuun 27. päivänä Finanssiala ry (FA) järjestää virtuaalisen Luotain-tilaisuuden. Tilaisuus alkaa kello 8.30, ja sen aiheena ovat erilaiset huijaukset ja niiden tunnistaminen. Puhujina ovat Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, Kyberturvallisuuskeskuksen Juha Tretjakov sekä Finanssialan turvallisuus- ja varautumisjohtaja Niko Saxholm. Lisäksi FA:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi esittelee finanssialan tuoretta julistusta, jossa kerrotaan muun muassa kuinka pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä.

Finanssialan julistus: Suomessa toimivat pankit tukevat kansantaloutta koronakriisissä20.5.2020 06:30:00 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä. Tästä ovat konkreettisena näyttönä yli 200 000 laina-asiakkaalle myönnetyt joustot lainanlyhennyksiin. Nyt julkistettava finanssialan julistus sisältää toimet, miten toimiala on mukana taloustalkoissa. Jokainen pankki päättää itse, minkälaisia helpotuksia se tarjoaa, ja tekee niitä koskevat päätökset itsenäisesti arvioiden asiakkaidensa tilanteen tapauskohtaisesti. Finanssiala tekee yhdessä maan hallituksen ja viranomaisten kanssa töitä, jotta taloutemme ja hyvinvointimme saadaan turvattua koronakriisin yli. Julkisen ja yksityisen sektorin tiivis kumppanuus osoittaa voimansa näinä poikkeuksellisina aikoina.