Kysely: Säästöt omaan hyvinvointiin, ei perinnöksi

Ikääntyvän tulisi kuluttaa omaisuuttaan ja säästöjään mieluummin omaan hyvinvointiinsa kuin jättää lapsilleen mahdollisimman paljon perintöä. Näin arvioi kolme neljäsosaa Finanssiala ry:n (FA) kyselyn vastaajista.

Vanhan viisauden mukaan ihminen on rikkaimmillaan kuolinpäivänsä aamuna. Ikääntyvän kannattaakin käyttää varallisuuttaan omaan hyvinvointiinsa. Käärinliinoissa ei näet ole taskuja.

”Niitä, joilla on varaa, tulisi kannustaa ottamaan suurempi vastuu hyvinvointinsa rahoituksesta. Keinoja siihen ovat esimerkiksi käänteinen asuntolaina ja erilaiset vakuutustuotteet”, sanoo Finanssiala ry:n (FA) johtava asiantuntija Päivi Luna.

Kyselyyn vastaajat ovat iästä riippumatta samalla kannalla säästöjen käyttämisestä hyvinvointiin. Sekä yli että alle nelikymppisistä 75 prosenttia on sitä mieltä, että omaisuutta kannattaa kuluttaa omaan hyvinvointiinsa mieluummin kuin jättää perinnöksi lapsilleen.

”Kaikilla ei tietenkään ole rahaksi muutettavaa varallisuutta. Siksi laadukkaat ja kattavat hoivapalvelut on katettava myös verovaroin”, Luna muistuttaa.

Yli 40 prosenttia kyselyyn vastanneista pitää yksityisen ja julkisen rahan yhdistelmää parhaana vaihtoehtona kattaa ikääntyneiden hoivapalvelun kustannukset. Yhdistelmä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi palvelusetelillä, jossa yhteiskunta antaa hoivapalvelut mahdollistavan maksusitoumuksen, jonka arvon ylittävä osuus maksetaan itse.

Antti Rinteen hallituksen ohjelmassa on kirjaus palvelusetelijärjestelmän uudistamisesta. Uudistuksen tarkoitus on hallituksen mukaan asiakkaiden yhdenvertaisten ja sujuvien palveluiden turvaaminen ja itsemääräämisoikeuden vahvistaminen. Luna pitää kirjausta tärkeänä.

”Palvelusetelijärjestelmällä pyritään erityisesti sujuvoittamaan hoitoon pääsyä, mikä onkin tärkeintä. Usein palvelusetelin ja oman rahan yhdistelmällä voi löytää juuri mieleisensä hoivapaikan”, Luna toteaa.

FA:n tilaamaan ja IROResearchin toteuttamaan internetkyselyyn vastasi maaliskuussa tuhat suomalaista. Kuluttajapaneelin otos on painotettu vastaamaan suomalaista väestöä. Virhemarginaali on 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Keskustelu ikääntyneiden hoivan rahoituksesta jatkuu 9. heinäkuuta Silver Economy Forumissa Helsingissä. Ikääntymisen taloudellisia haasteita käsittelevä Silver Economy Forum on ainutlaatuinen poliittisten päättäjien, hallinnon ja yritysmaailman yhteisponnistus. Sosiaali- ja terveysministeriön, valtiovarainministeriön, Suomen Pankin ja Finanssialan foorumi on osa Suomen EU-puheenjohtajuuskauden virallista ohjelmaa.

Tilaisuudessa julkaistaan myös Etlan tuore tutkimus ikääntyneiden taloudesta. Aiheesta keskustelevat Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin johdolla muun muassa eläkeläisliittojen etujärjestö EETUn hallituksen puheenjohtaja Anneli Taina sekä kommenttipuheenvuoron pitävä sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen.

Kyselyn tulokset grafiikkana.

Työntekijöiltä ja työnantajilta uusi yhteinen työkalu vuoropuhelun lisäämiseen työpaikoilla10.9.2019 08:45:23 EESTTiedote

Finanssialan työntekijäliitot ja työnantajat ovat julkaisseet työkalun, jonka tarkoitus on antaa kättä pidempää työpaikoilla esimiesten ja alaisten välisen vuoropuhelun käymiseksi. Työkalu on nimeltään Rohkeasti yhteistyöhön. Verkkopohjainen työkalu löytyy Hyfi.fi-verkkosivulta, jolle kerätään myös muuta työelämän kehittämiseksi finanssialalla tehtyä materiaalia.

PSD2 mullistaa verkkomaksamisen syyskuun puolivälissä – paljon on kuitenkin vielä epäselvää21.8.2019 06:30:00 EESTTiedote

Toinen maksupalveludirektiivi (PSD2) tulee voimaan 14. syyskuuta. Se muun muassa lisää turvallisuutta sekä avaa maksuliike- ja tilitietopalveluja kilpailulle ja mahdollistaa sen, että myös muut toimijat kuin tilinpitäjäpankki voivat tarjota tilinomistajalle tämän maksutileihin liittyviä palveluita. Toinen tärkeä uudistus on vahvan sähköisen tunnistamisen vaatimus, joka ulottuu koskemaan kaikkea maksamista, myös perinteistä kortilla maksamista.