Qvik Oy

Kysely: Talousahdinko ajaa suomalaiset ostoksille verkkoon

Kiristyvä taloustilanne vaikuttaa jo suomalaisten ostoskäyttäytymiseen. Tuoreen valtakunnallisen kyselyn mukaan selkeä enemmistö on siirtynyt etsimään tarjouksia ja edullisia hintoja verkkokaupoista vallitsevan taloussuhdanteen takia. Tutkimustulokset ennakoivat ennätysmäistä Black Friday -viikonloppua. Onnistuneen ostossesongin esteenä ovat maksamiseen liittyvät huolet ja tekniset ongelmat, jotka voivat vesittää lupaavat näkymät.
Seitsemän kymmenestä suomalaisesta on muuttanut käyttäytymistään verkkokaupoissa nykyisen taloustilanteen vuoksi, kertoo teknologiayhtiö Qvikin tutkimus.

Peräti seitsemän kymmenestä suomalaisesta (69 %) on muuttanut käyttäytymistään verkkokaupoissa nykyisen taloustilanteen vuoksi, paljastaa teknologiayhtiö Qvikin kyselytutkimus. Neljä kymmenestä (38 %) kertoo etsivänsä parhaita tarjouksia nyt juuri verkkokaupoista.

Qvik kartoitti suomalaisten verkkokauppakäytöstä valtakunnallisella kyselytutkimuksella lokakuun puolivälissä. Kyselyn otos edustaa suomalaista aikuisväestöä.

Verkkokauppojen tarjouspäivät ovat iskostuneet suomalaiskuluttajien mieliin. Lähes joka kolmas vastaaja (29 %) tekee nyt entistä useammin ostoksia verkosta koska kokee, että sieltä tuotteita saa halvemmalla. Useampi kuin joka kymmenes (13 %)  on kiinnostunut käytetyn tavaran verkkokaupoista aikaisempaa enemmän vallitsevan taloustilanteen vuoksi.

– Yli viidesosa suomalaiskuluttajista eli 22 prosenttia kertoo, että ajoittaa jo aiemmin suunnittelemiaan hankintoja verkkokauppojen tarjouspäiville. Toisaalta reilu kolmasosa arvioi, ettei taloustilanne juurikaan vaikuta heidän asiointiinsa verkkokaupoissa, Qvikin maksuasiantuntija Mikko Vahter kertoo.

Joka toinen suuntaa verkkoon jouluostoksille

Vuoden suurin alennuspäivä Black Friday sekä sen jälkeinen Kybermaanantai (Cyber Monday) käynnistävät myös Suomessa jouluostossesongin. Yhdysvalloista lähtenyttä Black Friday -ostospäivää vietetään marraskuun neljäntenä perjantaina, eli tänä vuonna 25.11, ja Kybermaanantaita 28.11.

Joululahjojen shoppailu verkosta on jo vakiintunut tapa monelle suomalaiskuluttajalle. Qvikin kyselyn vastaajista joka toinen (50 %) on jo ostanut tai aikoo tehdä jouluostoksia verkosta. Useampi kuin neljä kymmenestä (44 %) osti viimekin vuonna lahjoja verkosta. Lähes yhtä moni (37 %) aikoo hoitaa tämän vuoden joululahjaostoksia verkkokaupoissa, ja yli viidesosa (21 %) ajoittaa juuri joululahjojen ostamisen verkkokauppojen tarjouspäiville.

– Toisaalta joululahjat ovat asia, joka jakaa kansaa. Yli kymmenesosa kuluttajista eli 13 prosenttia on jo ostanut joululahjoja verkosta, mutta lähes joka kymmenes eli kahdeksan prosenttia kertoo, ettei heillä ole varaa tehdä ollenkaan jouluostoksia. Reilu neljäsosa hankkii joululahjansa muualta kuin verkkokaupoista, Vahter jatkaa.

Kännykällä maksaminen huolestuttaa edelleen

Lupaavan ostossesongin tiellä ovat suomalaiskuluttajien huolet, jotka liittyvät mobiililaitteilla maksamisen turvallisuuteen. Lähes neljä kymmenestä (38 %) Qvikin kyselyyn vastanneista kertoi, että on usein huolissaan maksamisen turvallisuudesta, kun tekee ostoksia kännykän tai tabletin selaimessa.

– Joka kolmas on huolissaan myös, kun suorittaa maksun mobiilisovelluksessa. Yli viidesosaa huolettaa suorittaa maksu mobiililaitteella kivijalkaliikkeessä. Joka kolmas ei sen sijaan ole huolestunut mobililaitteella maksamisen turvallisuudesta, Vahter kertoo.

Qvikin tutkimusten perusteella suomalaisten usko mobiililaitteilla maksamiseen ei ole kohentunut pandemian aikana. Yritys kartoitti maksamiseen liittyvä asenteita valtakunnallisella kyselytutkimuksella myös toukokuussa 2019. Jo tuolloin yli kolmasosa vastaajista kertoi, ettei maksaisi verkkokauppaostoksiaan kännykällä, koska epäilee kännykällä maksamisen turvallisuutta.

Tekniset ongelmat yhtä yleisiä kuin ennen pandemiaa

Lupaavan verkkokauppasesongin tiellä voivat olla tekniset ongelmat, jotka estävät alkaneen ostostapahtuman.

Qvik kysyi kuluttajilta myös, miksi moni ei suorita ostostaan verkkokaupassa loppuun saakka, vaan hylkää ostoskorin maksuvaiheessa. Näin oli viimeisen puolen vuoden aikana toiminut useampi kuin joka toinen suomalainen (53 %).

– Olemme kartoittaneet verkkokauppaostosten keskeytysten syitä myös aikaisemmin. Asiassa ei ole tapahtunut merkittävää edistystä kolmessa vuodessa. Kun kysyimme tästä kuluttajilta lokakuussa 2019, jo silloin yli puolet oli keskeyttänyt ostoksen maksuvaiheessa, Vahter kertoo.

Qvikin tämänvuotisen kyselyn mukaan useampi kuin joka kolmas (31 %) ostos keskeytyi teknisen ongelman vuoksi. Tekniset ongelmat ovat edelleen yhtä yleisiä kuin kolme vuotta sitten, jolloin 35 % kuluttajista kertoi keskeyttäneensä ostoksen teknisten pulmien takia.

– Haaste on siinä, että maksamisessa on useita osapuolia joiden täytyy toimia saumattomasti yhteen, jotta maksukokemus on sujuva. Pelkkä tekninen osaaminen ei yksinään riitä, vaan lisäksi tarvitaan ymmärrystä tunnistautumisesta, maksamisen kentästä, liiketoiminnasta ja asiakkaista, Mikko Vahter muistuttaa.

Qvik kartoitti suomalaisten verkkokauppakäytöstä valtakunnallisella kyselytutkimuksella lokakuun puolivälissä. Sähköiseen kyselyyn vastasi 1110 henkilöä, jotka ovat 18–75-vuotiaita. Otos edustaa suomalaista aikuisväestöä. Kysely toteutettiin tutkimusyhtiö Cintin paneelissa.

Yleisimpiä syitä keskeyttää ostos verkkokaupassa ennen maksamista

1. Keskeytin koska en löytänyt verkkokaupasta toivomaani maksutapaa 34,1 %
  2. Keskeytin koska maksuvaiheessa tuli tekninen ongelma 30,5 %
  3. Keskeytin koska olisin joutunut syöttämään verkkokauppaan pankkikortin tiedot käsin 28,2 %
  4. Keskeytin koska ostaminen olisi edellyttänyt erillistä tunnistautumista 20,1 %
  5. Keskeytin, koska tieto toimituskuluista vasta maksuvaiheessa 16,1 %
  6. Keskeytin, koska jouduin maksuvaiheessa tuntemattomalle verkkosivulle 14,8 %

Mikko Vahter
Maksuasiantuntija
mikko.vahter@qvik.com

Kuvat

Lataa
Lähes joka kymmenes suomalainen kertoo, ettei heillä ole varaa tehdä ollenkaan jouluostoksia , kertoo teknologiayhtiö Qvikin tutkimus.
Lataa

Qvik Oy

Qvik on teknologiayritys, joka suunnittelee ja kehittää kuluttajadigipalveluita mobiilisovelluksista maksuratkaisuihin ja pilvipalveluihin. Yhtiön liikevaihto oli viimeksi päättyneellä tilikaudella yli 10 miljoonaa euroa. Qvik työllistää liki 120 henkilöä. Yrityksellä on toimipisteet Helsingissä ja Tukholmassa. https://qvik.com/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Qvik Oy

Kysely: Pandemia on tehnyt suomalaisista vaativia verkko-ostoksilla4.4.2022 07:50:00 EEST | Tiedote

Pandemia on mullistanut suomalaisten tavan tehdä ostoksia: verkkokauppa on juurruttanut lopullisesti paikkansa suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Suomalaisten huomattava enemmistö edellyttää nyt, että verkko-ostaminen sujuu helposti. Useampi kuin seitsemän kymmenestä suomalaisesta kertoo arvostavansa toimivaa verkkokauppaa enemmän kuin ennen, paljastaa tuore, valtakunnallinen kuluttajakysely.

Kysely: Korona on saanut suomalaiset tukiostoksille verkossa, vaikka rahasta tekee tiukkaa25.5.2020 06:30:00 EEST | Tiedote

Koronaepidemia näkyy verkkokauppojen asiakkaiden uskollisuudessa. Lähes puolet suomalaisista haluaa nyt tukea lempikauppaansa, -brändiään tai -harrastustaan verkko-ostosten kautta. Isänmaallisuus ei kuitenkaan näy verkko-ostoksilla, sillä vain 15 prosenttia kertoo arvostavansa verkkokaupan kotimaisuutta. Tiedot selviävät teknologiayritys Qvikin huhtikuun puolivälissä teettämästä valtakunnallisesta kyselystä.