Froneri Finland Oy

Kysely: Yli neljäsosa suomalaisista ei usko sokerilakkoon

Kesäherkuttelun jälkeen moni keventää ruokavaliotaan. Ehdoton sokerilakko ei kuitenkaan ole suomalaisten suosiossa, paljastaa tuore valtakunnallinen kysely. Kyselytutkimuksen mukaan yli 27 prosenttia kuluttajista ajattelee, että tiukka ruokavalio, jossa sokeri on kokonaan kielletty, voi aiheuttaa ongelmia. Yli viidesosa ostaisi jäätelöä useammin, jos siinä olisi vähemmän sokeria. Keinotekoisia makeutusaineita suomalainen ei jäätelöön halua.

TIEDOTE

Suomalaiset ovat yli kymmenen vuoden ajan olleet kansa, joka syö neljänneksi eniten jäätelöä maailmassa. Heinäkuussa tehdyn kyselytutkimuksen mukaan moni ei ajattele herkuttelusta mustavalkoisesti. Yli puolet suomalaisista on sitä mieltä, että jäätelöä voi syödä huoletta, jos ruokavalio on monipuolinen. Froneri Finlandin teettämän kyselyn tulokset edustavat Suomen aikuisväestöä.

– Ravitsemustieteilijöiden mukaan liian tiukka ja rajoitettu ruokavalio ei ole hyväksi. Kyselytulosten perusteella ilahduttavan moni osaa nyt suhtautua herkutteluun suositusten mukaan: kohtuudella ja joustavasti, Froneri Finlandin jäätelöiden tuotekehityksestä vastaava Marja Lepistö toteaa.

Froneri tuo syyskuun alussa markkinoille kaksi uutta kermajäätelöä, jotka tekevät herkuttelusta entistä huolettomampaa. Uutuusjäätelöt sisältävät sokeria 13g/100g, joka on noin 30 prosenttia  vähemmän kuin tavallisissa kermajäätelöissä.

Pingviini Mango-Mansikka- sekä Vanilja & Suklaahippu -jäätelöt eivät sisällä keinotekoisia makeutusaineita. Litran kotipakkauksissa myytävät kermajäätelöt ovat laktoosittomia. Tuotteet ovat saatavilla hyvin varustetuista ruokakaupoissa syyskuun alusta alkaen.

Joka toinen ei halua jäätelöön keinotekoisia makeutusaineita

Vähäsokeristen uutuusjäätelöiden kehityksessä on hyödynnetty useita tutkimuksia.

– Jo aikaisemmissa kuluttajatutkimuksissa on noussut esille, että miltei joka viides aikuisikäinen suomalainen kaipaa herkuttelutuotteiden joukkoon ravitsevampia vaihtoehtoja. Yli viidesosa ostaisi jäätelöä useammin, jos siinä olisi vähemmän sokeria. Nämä kuluttajat suosivat jäätelön makeutusaineina mieluiten hedelmän omaa sokeria*, Lepistö kertoo.

Heinäkuussa tehdyn kyselyn mukaan vähäsokerisessa jäätelössä tärkeintä onkin, että tuotteessa ei ole käytetty keinotekoisia makeutusaineita. Sillä on merkitystä lähes puolelle vastaajista.

Aspartaami on jäätelössä inhokki

Sokerin vähentäminen on selkeän enemmistön mielestä ylivoimainen tapa tuottaa vähemmän makeaa jäätelöä, kertoo heinäkuinen kysely. Useampi kuin seitsemän kymmenestä ajattelee, että paras tapa makeuttaa vähäsokerinen jäätelö on käyttää sokeria, mutta tavallista vähemmän.

– Aspartaami on suomalaisten selvä inhokki. Vain vajaat viisi prosenttia vastaajista kertoo, että se olisi paras tapa makeuttaa vähäsokerinen jäätelö. Stevia sai kyselytutkimuksessa hieman suuremman suosion. Sen valitsisi jäätelön makeutusaineeksi 15,5 prosenttia vastaajista. Näin ollen meille oli tärkeää tehdä uudet tuotteemme ilman keinotekoisia makeutusaineita, Lepistö sanoo.

Jäätelöä on hankalaa tehdä ilman sokeria

Pingviinin tavoitteena on kehittää vähäsokerisista uutuuksista raikkaita ja hedelmäisiä, mutta ei kuitenkaan täysin sokerittomia tuotteita.

– Vähäsokerisen jäätelön tuotekehitys on monitahoinen prosessi. Jäätelön valmistus kokonaan ilman sokeria on haasteellista, sillä sokeri vaikuttaa jäätelön koostumukseen. Se antaa jäätelölle sileän rakenteen ja pehmeän suutuntuman. Ilman sokeria jäätelöstä tulee rakeisempaa, kovempaa ja hitaammin sulavaa, Lepistö kertoo.

Monelle tärkeintä ovat kiinnostavat makuvaihtoehdot

Sokerin määrää tarkkailevien lisäksi Pingviinin vähäsokeriset jäätelöt päätyvät myös monen keskivertokuluttajan herkutteluhetkiin.

– Kyselymme mukaan useammalle kuin joka toiselle suomalaiselle vähäsokerisessa jäätelössä tärkeää ovat kiinnostavat makuvaihtoehdot. Lähes puolet vastaajista voisi valita vähäsokerisen jäätelön, jos kiinnostava vaihtoehto sattuisi olemaan vähäsokerinen.

Froneri Finland Oy kartoitti suomalaisten suhtautumista vähäsokeriseen herkutteluun valtakunnallisella kyselytutkimuksella heinäkuun lopussa 2021. Sähköiseen kyselyyn vastasi 1000 henkilöä, jotka ovat 18–75-vuotiaita. Vastaajista puolet oli miehiä ja puolet naisia, ja otos edustaa Suomen aikuisväestöä. Sähköisen kyselytutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttia. Kyselyn toteutti Bilendi, joka kuuluu Pohjoismaiden johtavien tutkimuspalveluyritysten joukkoon.

* Insight360 Oy:n 2017-2018 tuottama Jäätelö 360°-tutkimus sekä Mantap Globalin maaliskuussa -21 toteuttama jäätelön bränditutkimus.

Kyselytuloksia: suomalaiset ja vähäsokerinen herkuttelu

Minkä väittämän kanssa olet samaa mieltä?

- Tiukka ruokavalio, jossa sokeri on kokonaan kielletty, voi aiheuttaa ongelmia: 27,7%

- Jäätelöä voi syödä huoletta, jos ruokavalio on monipuolinen: 54,3%

Mikä on vähäsokerisessa jäätelössä mielestäsi tärkeää?

- Tuotteessa ei ole käytetty keinotekoisia makeutusaineita: 48,6%

- Kiinnostavat makuvaihtoehdot: 53,7%

Mikä on mielestäsi paras tapa makeuttaa vähäsokerinen jäätelö?

- Käyttää sokeria, mutta tavallista vähemmän: 71,9%

- Käyttää aspartaamia: 4,7%

- Käyttää steviaa: 15,5%

Miksi voisit valita vähäsokerisen jäätelön?

- En kiinnitä huomiota jäätelössä sokerin määrään. Voisin valita vähäsokerisen jäätelön, jos minua kiinnostava vaihtoehto sattuu olemaan vähäsokerinen: 48,6%

Fronerin syksyn uutuustuotteet:

• PINGVIINI Vanilja tuutti monipakkaus 6kpl/402g
  • AINO Kaurajäätelö Kinuskisuklaahyve 850ml
  • FAZER Premium Suolainen Toffeekrokantti 480ml
  • PINGVIINI Mango-Mansikka, Laktoositon 1L
  • PINGVIINI Vanilja & Suklaahippu, Laktoositon 1L
  • Mövenpick Chocolate & Salted Caramel 500 ml

Tuotekuvat:

Lisätiedot sekä tuote- ja haastattelupyynnöt:

Aino Pajukangas, viestintätoimisto Aivela Oy, p. 050 348 5620, aino@aivela.fi

Froneri Finland Oy

Froneri Finland Oy on osa maailmanlaajuista yhteisyritystä, jonka omistavat puoliksi elintarvikeyritys Nestlé ja englantilainen jäätelönvalmistaja R&R. Olemme Suomen johtava jäätelöyritys ja valmistamme suomalaista jäätelöä suomalaisesta maidosta ja kermasta Turengin tehtaalla. Tehtaan noin 200 työntekijää takaavat laadukkaan jäätelön valmistuksen. Tarjoamme kuluttajille herkullisia jäätelöhetkiä ja suomalaisten suosikkimakuja. Valikoimastamme löytyvät suomalaisille rakkaat, paikalliset brändit, esimerkiksi Pingviini, Aino, Classic ja Puffet. Tuomme myös maistuvia jäätelöitä suomalaisten iloksi Euroopan tehtailtamme. Niitä ovat esimerkiksi Mövenpick of Switzerland ja Pirulo.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Froneri Finland Oy