SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kysely: suomalaiset paljastavat kaksi pahinta tyylivirhettä rannalla – Prisman asiantuntija kertoo, millaista on nyt suosittu rantapukeutuminen

Jaa

Prisman teettämä laaja kysely suomalaisten rantamuodista paljastaa, että tänä kesänä naisilla uimapuku on hiukan bikinejä suositumpi valinta ja miehillä uima-asuissa on tasan yksi ylivoimainen suosikki. Suomalaiset myös kertoivat, kuinka usein hankkivat uuden uima-asun ja mikä kanssaolijoissa rannalla hiertää eniten. Kyselytutkimukseen vastasi 2790 eri-ikäistä suomalaista ympäri maan.

Jos ajattelit mennä tänä kesänä rannalle sukat sandaaleissa, noin viidesosa rannalla olijoista saattaa katsoa sinua pahalla silmällä. Näin käy ilmi ainakin Prisman teettämästä rantamuotikyselystä, jossa joka viides vastaaja (20 %) ilmoitti klassisen asuyhdistelmän rannan pahimmaksi tyylivirheeksi. 

Toiselle sijalle (19 %) tyylivirhekeskustelussa nousi uima-asu päällä meneminen muualle kuin rannalle, kuten esimerkiksi rantaravintolaan tai rannan lähellä olevaan kauppaan. 

”Tyyli on tietenkin jokaisen makuasia ja sukkien sekä sandaalien yhdistelmänkin voi ehdottomasti tehdä tyylillä. Tärkeintä on, että tuntee itsensä hyväksi omissa vaatteissaan. Kiinnostavaa on kuitenkin ollut huomata, että suomalaisten rantamuotiin ovat tulleet mukaan viime vuonna jälleen etenkin naisilla pellavasekotteiset housut, mekot sekä puserot. Myös kaftaanien myynti on kasvanut viime vuosina. Liekö tällä yhteyttä tuohon, että uimarannan lähistölle kaivataan uima-asujen sijaan tyylikästä hellevaatetta”, Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö Jonna Halme-Räsänen pohtii. 

Myös liika ihon näyttäminen hiertää suomalaisia, sillä kolmanneksi karsastetuimmaksi tyylimokaksi nousi liian paljastava uima-asu. 

”Tutkimuksessamme selvisi, että suomalaiset arvostavat uima-asussa eniten istuvuutta ja mukavuutta. Nämä kaksi seikkaa olivat selvästi tärkeämpiä kuin esimerkiksi uima-asun hinta. Erityisen tärkeää hyvä istuvuus oli naisille, joista peräti 79 prosenttia ilmoitti sen tärkeimmäksi uima-asun ominaisuudeksi. Naisilla korostuu selvästi omaa vartaloa parhaiten imartelevat mallit ja siksi olemme halunneet tuoda valikoimaan mahdollisimman laajaan kokovalikoiman. Jokainen ansaitsee sen, että uima-asu tuntuu sopivalta ja tukevalta”, Halme-Räsänen kertoo. 

Rannalla kävijä voi kuitenkin siinä mielessä hengähtää, sillä yli puolet (54 %) vastaajista totesi, ettei seuraa muiden pukeutumista rannalla. 

Bikinit, uimapuku vai sittenkin tankini? 

Kyselyssä selvitettiin myös vastausta siihen suosivatko suomalaiset naiset rannalla tällä hetkellä bikinejä vai uimapukuja. Tulos oli hyvin tasainen, sillä tasan puolet naisvastaajista kertoi valitsevansa uimapuvun, kun taas 44 prosenttia luottaa bikineihin. 

”Myös Prismassa näkyy tällä hetkellä, että uimapuku on naisille juuri nyt suosituin malli. Sekä bikineissä että uimapuvuissa kaikki vartaloa imartelevat mallit ovat suosituimpia. Erityisen kysyttyjä ovat muotoilevat uimapuvut sekä korkeavyötäröiset bikinialaosat. Olemme kuitenkin panneet merkille, että tankinien, eli uimatopin ja bikinihousujen yhdistelmän, suosio kasvaa. Niiden kasvaneen myynnin selittää se, että ne ovat yhdistelmä juuri tätä suomalaisten toivomaa mukavuutta sekä toimivuutta”, Halme-Räsänen paljastaa. 

Miesten uima-asuissa peli on melko selvä, sillä peräti 59 prosenttia kaikista miesvastaajista ilmoitti käyttävänsä mieluiten uimashortseja.  

”Mustat uimashortsit ovat miesten kestosuosikki vuodesta toiseen, mutta lämpimien ilmojen saapuessa värikkäät shortsit tekevät yhä enemmän kauppansa. Erilaiset raidat ja muut kuviot löytävät yhä useammin ostajansa. Yksivärisistä shortseista erityisesti oranssi ja sininen väri ovat suosittuja”, myyntipäällikkö toteaa. 

Kuinka usein hankit uuden uima-asun? 

Kyselytutkimuksen mukaan suomalainen hankkii uima-asun noin 2–5 vuoden välein (70 % vastaajista). 

“Uima-asu kestää hyvin käytössä muutaman vuoden, jos siitä pitää hyvää huolta. Uima-asua valitessa on tärkeä kuitenkin miettiä mihin sitä käyttää. Esimerkiksi kloorivesi heikentää elastaanin ja uimapukukankaan kestävyyttä. Eli mikäli uit useasti uimahalleissa, saumojen ja materiaalin kunto kannattaa tarkastaa ja uima-asu vaihtaa uuteen kerran vuodessa”, Halme-Räsänen ohjeistaa. 

Tee nämä 4 asiaa uima-asullesi 

  1. Huuhdo uima-asu huolella ja pese se jokaisen käytön jälkeen miedolla pesuaineella.

  2. Kuivata uima-asu normaalissa lämpötilassa, vältä suoraa auringonpaahdetta tai kovaa lämpöä.

  3. Ota huomioon, että auringonvalo ja kloorivesi voivat ajan myötä haalistaa kirkkaita värejä, sekä haurastuttaa uima-asun materiaalia. Myös merivesi ja aurinkovoiteet saattavat aiheuttaa muutoksia uima-asun väriin.

  4. Karheat materiaalit, kuten hiekka ja kivet, voivat saada aikaan nyppyjä uima-asun kankaaseen. Huolla uima-asuasi hyvin, niin se säilyy kauniina pidempään. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jonna Halme-Räsänen

Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö

jonna.halme-rasanen@sok.fi

Kuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

​S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​ Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ #parempipaikkaelää

Prisma

Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisma.fi -verkkokaupassa voit ostaa tuotteita ja tutustua osaan myymälöiden käyttötavaravalikoimasta. Suomessa on tällä hetkellä 74 Prismaa. www.prisma.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.

S-ryhmässä pilotoidaan työvuorosuunnittelua, jonka puikoissa on henkilöstö itse: ”Työn merkityksellisyys ja tyytyväisyys on selvästi kasvanut”22.4.2024 08:18:33 EEST | Tiedote

S-ryhmässä otetaan määrätietoisia askeleita kohti yhteisöllistä työvuorosuunnittelua, joka parantaa henkilöstön mahdollisuuksia vaikuttaa työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen. Mallia on pilotoitu Pirkanmaan Osuuskaupassa, Osuuskauppa Arinassa ja Osuuskauppa Suur-Savossa. Vuoden oppien keruun jälkeen pilotti laajenee, ja mukaan tulee lisää erilaisia toimipaikkoja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye