King Street Public Relations Oy

Kyselytutkimus: Kuluttajat olisivat valmiita maksamaan enemmän vastuullisemmin tuotetuista vaatteista

Jaa

Kuluttajat olisivat valmiita maksamaan enemmän vastuullisemmin tuotetuista vaatteista, selviää kyselytutkimuksesta. Kestävämmän kuluttamisen lisäksi muotiteollisuudella on vastuu tehdä tuotannosta läpinäkyvämpää ja kestävämpää, ja tätä varten kaivataan poliittista ohjausta.

Vaateteollisuuden aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ja vastuullisuusongelmat aiheuttavat huolta kuluttajissa. Kuluttajat länsimaissa kiinnittävät yhä enemmän huomiota vaatteidensa vastuullisuuteen ja tekevät harkitumpia ostopäätöksiä. Trendin on tunnistanut myös vaateteollisuus, jonka vastuullisuustoimet eivät kuitenkaan lokakuussa 2021 toteutetun kyselytutkimuksen mukaan vakuuta suomalaisia kuluttajia. Käytetyn muodin osto- ja myyntisovellus Tisen toimeksiannosta tehty kyselytutkimus selvitti laajasti suomalaisten muodin kulutustottumuksia sekä asenteita vaateteollisuuden vastuullisuutta kohtaan*. 

Yli puolet vastaajista (54 %) kokee, ettei muotiteollisuus ota vastuullisuutta huomioon. Lähes sama määrä vastaajista uskoo muotiteollisuuden syyllistyvän viherpesuun. Tulokset viittaavat siis siihen, että suomalaiset kuluttajat kokevat vastuun vaateteollisuuden kestävämmästä tuotannosta olevan ennen kaikkea teollisuudenalalla. 

”Enemmistö kyselytutkimukseen osallistuneista (69 %) vastasi, että muotiteollisuudella on velvollisuus tehdä vastuullisten vaatteiden ostamisesta helpompaa. Muotiteollisuuden on kyettävä tarjoamaan kuluttajalle aidosti vastuullisia vaihtoehtoja”, toteaa Tisen Suomen toimitusjohtaja Laura Laakso.

Kuinka kuluttaa kestävämmin?

Tekstiili- ja muotiteollisuuden arvioidaan olevan maailman toiseksi saastuttavin teollisuudenala, joka tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin laiva- ja lentoliikenne yhteensä. Harva tiesi kyselytutkimuksen perusteella vaateteollisuuden todellista saastuttavuutta verrattuna muihin teollisuudenaloihin. Vaatteiden lyhyt käyttöikä ja pikamuodin mahdollistama impulssiostaminen kasvattavat lisäksi tekstiilijätteen määrää.

Päästöjen vähentämisessä myös kuluttajalla on tärkeä rooli. Vastaajista 43 % olisikin valmis maksamaan 10 % tai enemmän vastuullisemmin tuotetusta vaatteesta. Ostamalla vaatteita vain tarpeeseen ja ottamalla selvää tuotteen laadusta ja alkuperästä, pääsee jo pitkälle Laakson mukaan. Tise pyrkii auttamaan kuluttajia vastuullisten valintojen tekemisessä kannustamalla vaatteiden kierrättämiseen ja elinkaaren pidentämiseen jälleenmyynnin kautta:

"Kannustamme tekemään aina harkittuja päätöksiä vaatteita ostettaessa – oli kyseessä sitten uusi tai käytetty tuote. Tuleeko vaatteelle käyttöä, ja pystynkö sitoutumaan vaatteesta huolehtimiseen koko sen elinkaaren ajan? Tämä tarkoittaa myös oikeaoppista kierrättämistä, kun vaatetta ei enää käytetä. Laadukas tuote kestää käyttöä, ja menee myös paremmin kaupaksi, mikäli siitä jossain vaiheessa päättää luopua", neuvoo Laakso. 

 

Alalle tarvitaan poliittista ohjausta

Muutos vaateteollisuuden rakenteissa ja toimintalogiikassa edellyttää kuitenkin myös selkeää poliittista ohjausta. EU:ssa päivitetään parhaillaan ekodesign-direktiiviä sekä tekstiilistrategiaa, jotka asettavat vaatimuksia muun muassa tuotteiden laatuun, kierrätettävyyteen ja tuotannon läpinäkyvyyteen**.

Kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat toivovat vahvempaa ohjausta myös tuotteiden hinnoitteluun. Enemmistö vastaajista (52 %) totesi, että olisi hyvä idea verottaa muotiyrityksiä niiden tuottamien kasvihuonepäästöjen perusteella. Verotus loisi muotiyrityksille kannustimia vastuullisempaan tuotantoon, jolloin halpojen massatuotettujen vaatteiden valmistaminen epäeettisissä olosuhteissa ei olisi enää niin kannattavaa. 

Aalto yliopiston muotoilun laitoksen professorin Kirsi Niinimäen mukaan digitaalinen tuotepassi mahdollistaisi pienemmät ilmastopäästöt ja hankintaketjujen läpinäkyvyyden**.

”Digitaalinen tuotepassi mahdollistaa läpinäkyvämmän hankintaketjun tarjoamalla tiedot valmistuspaikoista ja valmistusmenetelmistä kuten materiaalit, kemikaalit ja viimeistykset. Digitaalinen tuotepassi voi sisältää myös ympäristövaikutuksista tietoa, kuten veden käytöstä, tuotteen hiilijalanjäljestä tai vaikkapa tuotteen laadusta ja kierrätettävyydestä”, Niinimäki toteaa.

* Lokakuussa 2021 toteutettuun kyselytutkimukseen osallistui yhteensä 1056 vastaajaa, joista 540 naisia ja 516 miehiä. 

** https://www.mustread.fi/artikkelit/vastuuton-pikamuoti-digitaalinen-tuotepassi-mahdollistaisi-pienemmat-vaateteollisuuden-ilmastopaastot/

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Karoliina Heimo, King Street PR
puh. 040 5090 437
karoliina.heimo@kingstreetpr.fi

Laura Laakso, Tisen Suomen toimitusjohtaja
puh. 0451879477
laura@tise.com

Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

King Street Public Relations Oy
Uudenmaankatu 7
00120 Helsinki

Tietoa Tisestä:

Tise on Norjassa vuonna 2016 perustettu käytetyn muodin ja sisustuksen myynti- ja ostosovellus, joka aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2020. Markkina-alusta yhdistää ainutlaatuisella tavalla sosiaalisen median ja verkkokaupan parhaat puolet. Sovellus on kasvanut nopeasti, ja sillä on nykyään yli 2 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää, joista aktiivisimmat 100 000 vierailevat sovelluksessa päivittäin. Käyttäjät muodostavat yhdessä aktiivisen yhteisön, joka kannustaa eettisempään ja kestävämpään kuluttamiseen. Tise vahvistaa asemaansa markkinajohtajana Pohjoismaissa ja tavoitteena on myös laajentuminen muualle Eurooppaan.

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta King Street Public Relations Oy

Zayed Sustainability Prize tulee myös Suomeen22.3.2022 15:18:35 EET | Tiedote

Zayed Sustainability Prize -vastuullisuuspalkinnon hakukierros vuodelle 2023 on alkanut – nyt ensimmäistä kertaa myös Suomessa. Kilpailussa etsitään innovatiivisia ja vaikuttavia ratkaisuja, joiden kautta edistetään kestävää kehitystä maailmanlaajuisesti. Yhdistyneiden arabiemiirikuntien vuonna 2008 perustettu vastuullisuuspalkinto on historiansa aikana vaikuttanut jo yli 370 miljoonan ihmisen elämään ympäri maailmaa.

Käytetyt lahjat odottavat läpimurtoaan – 6 vinkkiä täydelliseen vastuulliseen joululahjaan13.12.2021 12:41:05 EET | Tiedote

Vaikka vastuullisuus vaikuttaa kriteerinä yhä enemmän suomalaisten ostoskäyttäytymiseen, ei trendi näy vielä merkittävästi joululahjaostoksilla. Vain alle viidesosa haluaisi saada jouluna käytetyn lahjan, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta*. Lisäksi yli puolet vastaajista on huolissaan lahjansaajan reaktiosta, jos annettu lahja olisi käytetty. Tisen Suomen toimitusjohtaja Laura Laakso kertoo vinkit, kuinka löytää unohtumaton, vastuullinen lahja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme