HSL Helsingin seudun liikenne

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia

Jaa

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

Kasvomaskisuosituksen antamisesta on nyt kulunut neljä viikkoa. Asiakaskyselyn tulosten perusteella kasvomaskin käyttäminen on yleistynyt. Maskia kertoi käyttävänsä joukkoliikennematkoilla aina 48 prosenttia vastaajista ja joskus 19 prosenttia vastaajista. Kymmenen prosenttia vastaajista kertoi, ettei käytä eikä aio käyttää kasvomaskia. Asiakaskyselyn vastausaika oli 20.-27. elokuuta, ja kyselyyn vastasi yhteensä 10 063 HSL:n asiakasta.

Vastaajista 78 prosenttia on melko tai täysin samaa mieltä siitä, että joukkoliikenteessä tulisi käyttää kasvomaskia. Luku on selvästi suurempi kuin kasvomaskeja käyttävien osuus matkustajista. HSL:n lipuntarkastajien tekemän havainnoinnin perusteella kasvomaskeja käyttää noin 30-40 prosenttia matkustajista, mutta käyttäjien osuus vaihtelee runsaasti muun muassa ajankohdan mukaan.

Suurin syy olla käyttämättä maskia on kyselyn perusteella se, että riittävien turvavälien koetaan toteutuvan joukkoliikennematkan aikana.

”Toivomme, että maskien käyttö yleistyisi edelleen, kuten tähänkin asti on käynyt”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi. ”Maskisuositus koskee yleisesti joukkoliikennettä, ei ainoastaan ruuhka-aikaa. Mehän emme voi etukäteen täydellä varmuudella tietää, milloin liikennevälineissä on täyttä.”

Asiakkaat aikovat käyttää joukkoliikennettä edelleen

Kyselyyn vastanneista 85 prosenttia aikoo käyttää joukkoliikennettä varmasti tai erittäin tai melko todennäköisesti seuraavien kolmen kuukauden aikana. Joukkoliikenteen käyttämiseen liittyvää huolta on taas sitä vähemmän, mitä useammin joukkoliikenteellä on matkustanut viimeisten kolmen kuukauden aikana.

Joukkoliikenteen turvallisuudessa asiakkaat ovat kaikkein eniten huolissaan mahdollisuudesta säilyttää turvavälit liikennevälineessä (65 prosenttia vastaajista). Lähes yhtä suuri joukko (63 prosenttia) on huolestunut siitä, että muut matkustajat eivät välitä turvaohjeista.

Elo- ja syyskuussa joukkoliikenteessä on ollut edelleen selvästi väljempää kuin normaalisti. Matkustajamäärät ovat tällä hetkellä noin 40 prosenttia pienemmät kuin vuosi sitten samaan aikaan.

Otamme vallitsevan koronatilanteen huomioon kaikessa toiminnassamme. Lue lisää koronaviruksen vaikutuksista HSL:n joukkoliikenteeseen osoitteessa hsl.fi/korona

Yhteyshenkilöt

Median yhteydenottopyynnöt:

Johannes Laitila
viestinnän asiantuntija
p. 040 528 2976

Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Kaupunkipyörillä on korvattu joukkoliikennematkoja pandemian aikana12.10.2020 14:00:48 EESTTiedote

Kaupunkipyörät ovat olleet suosittu kulkumuoto myös koronan aikana. Helsingissä ja Espoossa lähes kolmannes kaupunkipyöräilijöistä kertoo korvanneensa kaupunkipyörillä joukkoliikenteen käyttöä. Edellisvuoteen verrattuna kaupunkipyöriä on käytetty vähemmän työmatkoilla ja enemmän asiointimatkoilla sekä kuntoilun vuoksi. Tyytyväisyys palvelun eri ominaisuuksiin ja palvelun suositteluarvo eli NPS-luku ovat edelleen hyvällä tasolla, vaikka laskivat hieman edellisvuodesta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme