Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

Kasvomaskisuosituksen antamisesta on nyt kulunut neljä viikkoa. Asiakaskyselyn tulosten perusteella kasvomaskin käyttäminen on yleistynyt. Maskia kertoi käyttävänsä joukkoliikennematkoilla aina 48 prosenttia vastaajista ja joskus 19 prosenttia vastaajista. Kymmenen prosenttia vastaajista kertoi, ettei käytä eikä aio käyttää kasvomaskia. Asiakaskyselyn vastausaika oli 20.-27. elokuuta, ja kyselyyn vastasi yhteensä 10 063 HSL:n asiakasta.

Vastaajista 78 prosenttia on melko tai täysin samaa mieltä siitä, että joukkoliikenteessä tulisi käyttää kasvomaskia. Luku on selvästi suurempi kuin kasvomaskeja käyttävien osuus matkustajista. HSL:n lipuntarkastajien tekemän havainnoinnin perusteella kasvomaskeja käyttää noin 30-40 prosenttia matkustajista, mutta käyttäjien osuus vaihtelee runsaasti muun muassa ajankohdan mukaan.

Suurin syy olla käyttämättä maskia on kyselyn perusteella se, että riittävien turvavälien koetaan toteutuvan joukkoliikennematkan aikana.

”Toivomme, että maskien käyttö yleistyisi edelleen, kuten tähänkin asti on käynyt”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi. ”Maskisuositus koskee yleisesti joukkoliikennettä, ei ainoastaan ruuhka-aikaa. Mehän emme voi etukäteen täydellä varmuudella tietää, milloin liikennevälineissä on täyttä.”

Asiakkaat aikovat käyttää joukkoliikennettä edelleen

Kyselyyn vastanneista 85 prosenttia aikoo käyttää joukkoliikennettä varmasti tai erittäin tai melko todennäköisesti seuraavien kolmen kuukauden aikana. Joukkoliikenteen käyttämiseen liittyvää huolta on taas sitä vähemmän, mitä useammin joukkoliikenteellä on matkustanut viimeisten kolmen kuukauden aikana.

Joukkoliikenteen turvallisuudessa asiakkaat ovat kaikkein eniten huolissaan mahdollisuudesta säilyttää turvavälit liikennevälineessä (65 prosenttia vastaajista). Lähes yhtä suuri joukko (63 prosenttia) on huolestunut siitä, että muut matkustajat eivät välitä turvaohjeista.

Elo- ja syyskuussa joukkoliikenteessä on ollut edelleen selvästi väljempää kuin normaalisti. Matkustajamäärät ovat tällä hetkellä noin 40 prosenttia pienemmät kuin vuosi sitten samaan aikaan.

Otamme vallitsevan koronatilanteen huomioon kaikessa toiminnassamme. Lue lisää koronaviruksen vaikutuksista HSL:n joukkoliikenteeseen osoitteessa hsl.fi/korona

Median yhteydenottopyynnöt:

Johannes Laitila
viestinnän asiantuntija

HSL:n hallituksen päätöksiä 4.5.20214.5.2021 15:05:30 EEST | Tiedote

Joukkoliikenteen suunnitteluun liittyvien tehtävien puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti suunnittelutehtävien toimittajista kolmeen osaan jaetussa suunnittelukilpailussa. Kokonaistaloudellisen tarjousvertailun perusteella valitut toimittajat ovat: osa 1) Suunnittelutehtävät: Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy, osa 2) Infrastruktuuri: Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy ja osa 3) Vaikuttavuustarkastelut: Flou Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy. Puitesopimukset ovat voimassa enintään 5 vuotta ja kokonaiskustannukset ovat noin 1,8 miljoonaa euroa (ilman alv.). Linkki pöytäkirjaan Syysliikenteen säästöt bussiliikenteessä Hallitus päätti hyväksyä bussiliikenteen säästöperiaatteet talviliikennekaudelle 2021-2022. Säästöt kohdentuvat laaja-alaisesti koko HSL-alueen liikenteeseen. Säästöjä syntyy muun muassa nopeutuneista ajoajoista, ruuhka-ajan tarjonnan supistamisesta

HSL ja Traficom kutsuvat koko Suomen Kävelykilometrikisaan15.4.2021 11:33:16 EEST | Tiedote

HSL sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kutsuvat kaikki suomalaiset kävelemään. Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa käydään 1.5.–31.10. Kisa on kaikille avoin ja osallistua voi yksin tai porukalla. Joukkueilmoittautuminen avataan 15.4. Tänä vuonna yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisen Kävelykipinä-tempauksen kanssa, jonka suojelijaksi on lupautunut Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan