Laaja Tiepolo-näyttely Sinebrychoffin taidemuseoon syksyllä

Giovanni Battista (Giambattista) Tiepolo (1696−1770):
Giovanni Battista (Giambattista) Tiepolo (1696−1770): Maecenas esittelee vapaat taiteet keisari Augustukselle. The State Hermitage Museum

Giovanni Battista (Giambattista) Tiepolo (1696–1770) oli suurten freskokoristelujen ja monumentaalisten maalausten virtuoosi ja hänen maineensa tunnettiin koko Euroopassa. Hän loi yhdessä poikiensa Domenicon (1727–1804) ja Lorenzon (1736–1776) kanssa maineikkaan ja menestyvän työhuoneen, joka vastaanotti tilauksia venetsialaisilta aatelisperheiltä ja ulkomaisilta hoveilta. Varakkaat keräilijät kiinnostuivat jo varhain Tiepolojen taiteesta ja vilkkaan taidekaupan ansiosta teokset löysivät tiensä myös yksityisiin taidekokoelmiin.

”Olemme iloisia siitä, että voimme toteuttaa tämän kansainvälisen näyttelyn yhdessä Sinebrychoffin panimon kanssa. Tiepolo-näyttely on maailmalla aina iso tapaus. Meidän näyttelymme tekee erityiseksi se, että lähestymme teoksia kokoelmahistorian kautta. Näyttelyssä seurataan Tiepolon ja hänen poikansa Domenicon teosten päätymistä Pohjolaan jo 1700-luvulta lähtien. Tämä täysin uudenlainen näkökulma on herättänyt laajaa kansainvälistä kiinnostusta, sillä tästä näkökulmasta Tiepolon taidetta ei ole aiemmin esitelty. Näyttely on monivuotisen ja pitkäjänteisen kansainvälisen tutkimus- ja yhteistyön tulosta muun muassa Pietarin Eremitaasin museon ja italialaisten Tiepolo-asiantuntijoiden kanssa” kertoo museonjohtaja Kirsi Eskelinen.

”Sinebrychoff-panimosuku oli kansainvälinen ja avoin uusille tuulille. Tätä ilmensi myös Paul ja Fanny Sinebrychoffin kiinnostus ulkomaiseen taiteeseen. Lisäksi heidän Suomen valtiolle tekemään testamenttilahjoitukseen sisältyi ajatus antaa kaikille suomalaisille mahdollisuus tutustua johonkin uuteen ja Suomessa ennennäkemättömään. Yhtiömme on Sinebrychoffin taidemuseon luonnollinen ja uskollinen tukija ja oma maailmankuvamme on panimosuvun tavoin kansainvälinen. Siksi olemme iloisia voidessamme sponsoroida Tiepolo-näyttelyä. Uskomme, että siitä tulee menestys. Kiitos Sinebrychoffin taidemuseon korkean asiantuntijuuden, on kaikista vaativimpien taideinstituutioiden aarrearkut nyt avattu suomalaisten katsottavaksi” kiittelee Sinebrychoffin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Marja-Liisa Weckström.

Näyttelyyn tulee esille maalauksia ja luonnoksia sekä laaja valikoima piirroksia. Erityisen huomion saa kolmen maalauksen sarja Troijan hevosesta. 1800-luvun alussa kaikki kolme öljyväriluonnosta esiteltiin samassa huutokaupassa Pietarissa. Kaksi teoksista päätyi Lontoon National Galleryn kokoelmiin ja kolmas teos hankittiin Sinebrychoffin taidemuseon kokoelmiin vuonna 1996 suomalaisesta huutokaupasta tuntemattoman taiteilijan teoksena! Nyt ensimmäistä kertaa 1800-luvun jälkeen, teokset ovat jälleen yhdessä. Samalla paljastuu kiehtova tarina Helsingin teoksen matkasta Pietarista Sinebrychoffin taidemuseon kokoelmiin

Tiepolo – Venetsia Pohjolassa -näyttely kertoo jännittävän tarinan siitä, kuinka Tiepolojen teokset kulkeutuivat Pohjoismaihin ja Venäjälle. Museon omat teokset, Sabiinatarten ryöstö ja Kreikkalaiset hyökkäävät Troijaan, ovat osa tätä tarinaa. Näyttely on esillä vain Sinebrychoffin taidemuseossa ja sen on kuratoinut intendentti, FT Ira Westergård. Näyttelyyn liittyy kaksi näyttelyjulkaisua, jotka nostavat esille kokonaan uusia näkökulmia Tiepolon taiteeseen ja tuovat vähemmälle huomiolle jääneet teokset suomalaisessa, ruotsalaisissa ja venäläisissä kokoelmissa vahvemmin mukaan kansainvälisen tutkimuksen piiriin.

SAVE TO DATE: Näyttelyn ennakkoesittely järjestetään tiistaina 15.9.2020 klo 14.

Varaa henkilökohtainen tutustumisaika Eija.Pekkanen@siff.fi

Yhteystiedot:

Sinebrychoffin taidemuseo, Bulevardi 40, 00120 Helsinki, +358 (0)294 500 460, www.siff.fi

Facebook: @siffmuseo | Instagram @Sinebrychoffartmuseum | Twitter @Sinebrychoffart

Sinebrychoffin taidemuseo on osa Kansallisgalleriaa Kiasman ja Ateneumin taidemuseon kanssa

Museonjohtaja Kirsi Eskelinen, p. +358 (0) 294 500 490, Kirsi.Eskelinen@siff.fi

Näyttelyn kuraattori, intendentti Ira Westergård, +358 (0) 294 500 473, Ira.Westergard@siff.fi

Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Marja-Liisa Weckström, Oy Sinebrychoff Ab, p. +358 40 7276 730, Marja-Liisa.Weckstrom@sff.fi

Tiedotus ja markkinointi, haastattelu- ja kuvauspyynnöt:
Markkinointisuunnittelija Eija Pekkanen, p. +359 (0) 294 500 462, Eija.Pekkanen@siff.fi

Giovanni Battista (Giambattista) Tiepolo (1696−1770):
Giovanni Domenico Tiepolo (1727−1804): Troijan hevosta rakennetaan. National Gallery, London
Näyttelyn pääyhteistyökumppani

Uusi teoskonaisuus Uhattu elämä -näyttelyssä. Sinebrychoffin taidemuseo avautuu yleisölle tiistaina 2.6.2020.29.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Helmikuussa avattua, erityisen ajankohtaista Uhattu elämä -näyttelyä on täydennetty uudella teoskokonaisuudella, joka on esillä museon Punaisessa kellarissa. Teosten kautta tutkitaan taiteen ja luonnontieteen leikkauspisteitä eri aikakausina ja eri lähtökohdista. Empiirinen tutkimus on väline taiteilijan ilmaisulle, ajatuksille ja sanomalle. Ihmisten uteliaisuutta ja seikkailunhalua näyttelyssä valottaa kirjaharvinaisuus, Kansalliskirjaston A.E. Nordenskiöldin (1832−1901) kokoelmaan kuuluva matkakertomus. Kirja on painettu Amsterdamissa 1710, ja se kertoo Huippuvuorille ja Grönlantiin vuonna 1671 tehdystä tutkimusmatkasta. Lisäksi esillä on eläin- ja kasvitutkielmia 1500-luvulta lähtien. Nykypäivän näkökulman näyttelyyn tuovat valokuvataiteilija Sanna Kanniston (s. 1974) videoteokset, jotka konkretisoivat lintujen ja taiteilijan kohtaamista, tarjoten silti todellisuudesta irrallisen, hurmaavan luontokokemuksen.

Uhattu elämä − Sinebrychoffin taidemuseo 13.2.−23.8.202011.2.2020 14:00:00 EETTiedote

Eläimet ovat yksi vanhimmista kuva-aiheista – niitä tunnetaan jo esihistorialliselta ajalta. Uhattu elämä -näyttelyssä on esillä taiteilijoiden näkemyksiä eläimistä ja luonnosta 1500-luvulta nykypäivään. Teoksista välittyy eri aikakausien suhde luontoon ja eläimiin. Ymmärrys ihmisestä osana luontoa on vähentynyt kulttuurien teknistymisen myötä. Todellisuudessa ihmiset ovat osa kokonaisuutta.

Albert Edelfelt ja Romanovit, Sinebrychoffin taidemuseo 6.2.–10.5.20205.2.2020 14:00:00 EETTiedote

Näyttely esittelee Albert Edelfeltin vähemmän tunnettuja, Venäjän keisariperheeseen liittyviä teoksia. Pääosassa on Aleksanteri III:n veljenpoikia esittävä muotokuva Suuriruhtinaat Boris ja Kirill Vladimirovitš lapsina (1881) Rybinskin taidemuseon kokoelmista. Kauan kadonneeksi luultu maalaus nähdään Suomessa ensimmäistä kertaa. Lisäksi esillä on Koivujen alla -teos, jonka olinpaikka on ollut viimeiset 80 vuotta tuntematon. Yksityiskokoelmaan kuuluvassa teoksessa tyttöjen malleina olivat Edelfeltin nuoremmat sisaret Annie ja Berta. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Suomen Pietarin instituutin kanssa ja sen kuratoinut instituutin johtaja Sani Kontula-Webb. Näyttely on esillä Sinebrychoffin taidemuseon Punaisessa kellarissa 6.2.–10.5.2020.