Laajennus kaksinkertaistaa Cimcorpin tuotantokapasiteetin

Sisälogistiikan automaatioratkaisuihin erikoistunut Cimcorp on saanut pääkonttorinsa tuotanto- ja toimistotilojen laajennuksen valmiiksi. Noin 12 miljoonan euron investointi liki kaksinkertaistaa japanilaisomisteisen yrityksen tilat Ulvilassa.
7900m² uudisrakennus nosti japanilaisomisteisen Cimcorpin tilojen kokonaisneliöt 17 400 m²:n.

Teollisuuden automaatio- ja keräilyjärjestelmiä toimittavan Cimcorpin pääkonttorin laajennus on valmistunut. Liikevaihtonsa viimeisen viiden vuoden aikana kaksinkertaistaneen Cimcorpin henkilöstömäärä kasvoi ulos aiemmista toimisto- ja tuotantotiloista. Vastatakseen henkilöstömäärän kasvuun ja toteuttaakseen maltillista kasvustrategiaansa yritys osti elokuussa 2017 Ulvilan kaupungilta 8500 m²:n suuruisen määräalan pääkonttorinsa vierestä. Uusien tilojen rakennustyöt alkoivat loppukesästä 2018. Pääkonttorin laajennus koostuu kahdesta osasta, tuotanto- ja toimistotiloista. Kaikkiaan uutta tilaa rakennettiin 7900 m², josta tuotantotilaa on 5700 m² ja toimistotiloja kolmessa kerroksessa kaikkiaan 2200 m².

Cimcorpin liikevaihdosta valtaosa, keskimäärin 90%, kertyy viennistä – pääasiassa rengasteollisuuden automaatioratkaisuista. Viimeisen kahden vuoden aikana tilauskertymä on kasvanut nopeimmin elintarviketeollisuuden käsittelyautomaation osalta. Cimcorp Groupin liikevaihto vuonna 2018 oli hiukan yli 100 miljoonaa euroa, josta Cimcorp Oy:n osuus oli 72,6 miljoonaa euroa. Yrityksellä on lisäksi tytäryhtiö Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Tänä vuonna Cimcorp avasi toimipisteen myös Intiaan, vastatakseen paremmin maan rengastehtaiden kasvavaan automaatiokysyntään.

Cimcorpin toimitusjohtaja, Masatoshi Wakabayashi, kertoo: ”Meidän liikevaihtomme on kasvanut hiukan suunniteltua nopeammin. Tänä keväänä teimme kaikkien aikojen suurimman yksittäisen kaupan, kun espanjalainen vähittäiskauppaketju Mercadona tilasi neljän jakelukeskuksensa tuoretuotteiden käsittelyautomaation. Reilun 120 miljoonan euron kokonaiskauppasumma jakautuu useammalle vuodelle.”

Lisää tilaa kasvua tukemaan

Pääkonttorin laajennus on osa yhtiön kasvustrategiaa. Cimcorp on vuodesta 2014 ollut osa japanilaista Murata Machinery Ltd:tä. Toimitusjohtaja Wakabayashin mukaan investoinnilla halutaan myös vahvistaa Ulvilan asemaa Cimcorpin pääkonttorina sekä sen merkitystä Murata Machinery -konsernille: “Investointipäätös perustuu yhtiön monta vuotta jatkuneeseen kasvuun ja hyviin tulevaisuuden näkymiin. Uudisosa antaa meille mahdollisuuden panostaa entistä enemmän tuotekehitykseen sekä vastata kasvavaan globaaliin kysyntään. Saamme runsaasti lisätilaa kehittää tuotteitamme ja palvelutarjontaamme entistä monipuolisemmaksi.”

Cimcorp suunnittelee jo seuraavaa investointia, vanhojen toimisto- ja tuotantotilojen saneerausta. Tätä ennen yrityksessä halutaan kuitenkin katsoa rauhassa, kuinka uudisosan tiloja käytetään, jotta peruskorjaus- ja muutostyöt vastaavat parhaiten yrityksen ja sen henkilöstön tarpeita myös tulevaisuudessa. ”Työkulttuurimme on projektipohjaista, joten meillä on oltava moderneja ja miellyttäviä kokoushuoneita erikokoisille tiimeille ja työryhmille; kokoushuoneita konferenssipuheluille, neuvottelu- ja oleskelutiloja sekä mahdollisuus myös hiljaiseen työskentelyyn”, Wakabayashi kertoo ja jatkaa: ”Laajennus on meille enemmän kuin rakennus, uudet tilat luovat puitteet kasvullemme. Cimcorpin menestyksen ja tulevaisuuden kannalta tärkeintä on kuitenkin meidän työntekijämme. Haluamme antaa henkilökunnallemme parhaan mahdollisen ympäristön toteuttaa osaamistaan, koska he tekevät meidän kasvustrategiastamme todellisuutta.”

Investointi pähkinänkuoressa

Määräala / tontti: 8 500 m²
Lisää pinta-alaa yhteensä: 7 900 m², josta
- tuotantotilaa: 5 700 m²
- toimistotilaa: 2 200 m²
Kokonaispinta-ala vuonna 2018: 9 500 m²
Kokonaispinta-ala vuonna 2019: 17 400 m²
Investointi: n. 12 miljoonaa euroa
Investoinnin työllisyysvaikutus noin 65-70 000 henkilötyötuntia

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Haastattelupyynnöt:

Lataa
Toimitusjohtaja Wakabayashin mukaan 12 miljoonan euron investoinnilla halutaan Ulvilan asemaa Cimcorpin pääkonttorina ja tukea yrityksen kasvustrategiaa.
Lataa

Cimcorp on rengasteollisuuden automaatiojärjestelmien johtavia toimittajia koko maailmassa. Yrityksellä on myös vahva asema elintarviketeollisuuden ja vähittäiskaupan jakelun keräilyjärjestelmien sekä postinlajittelun automaation toimittajana. Ulvilassa pääkonttoriaan pitävä Cimcorp on toimittanut robottijärjestelmiä yli 40 maahan kuuteen maanosaan ja kuuluu japanilaiseen Murata Machinery, Ltd. (Muratec) -konserniin. Tiivis yhteistyö Muratecin kanssa sekä omat tytäryhtiöt ja edustajat eri maissa mahdollistavat laajan kansainvälisen palveluverkoston. Kotimaassa huoltoa tarjoavat toimipisteet Helsingissä, Lahdessa ja Jyväskylässä. Lue lisää www.cimcorp.fi

Kauppajätti Mercadona luottaa suomalaisautomaatioon2.9.2021 09:10:40 EEST | Tiedote

Espanjan suurimman ruokakauppaketjun, Mercadonan, automaation asennus päättyi juuri ennen vuoden kuuminta sesonkia. Luottamus suomalaisfirman automaatioon on niin kova, että ketju päätti hoitaa sesongin itsenäisesti. Cimcorp uutisoi aikaisemmin Mercadonan suurtilauksesta, neljän logistiikkakeskuksen automatisoinnista. Niistä ensimmäisen, Zaragozan logistiikkakeskuksen tuoretuotteiden automatisointi valmistui juuri ennen pääsiäistä. Cimcorp oli valmistautunut tukemaan Mercadonan henkilökuntaa ensimmäisten viikkojen ajan, mutta luottamus oli niin kova, että espanjalaisjätti päätti hoitaa sesonkihuipun omalla tiimillään.

Huippuammattilainen Cimcorpin hallitukseen tukemaan kasvua23.6.2021 09:17:00 EEST | Tiedote

Määrätietoista ja hallittua kasvua hakeva automaatioalan edelläkävijä Cimcorp Group on vahvistanut hallitustaan. Kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntijan Juha Pinomaan pitkäaikainen kokemus niin Nokian matkapuhelinliiketoiminnasta kuin Suunnolta – erityisesti Cimcorpin suurimmilla kasvumarkkinoilla Yhdysvalloissa ja Aasiassa – tuovat uutta näkemystä automaatioyrityksen liiketoimintaan ja kasvustrategiaan.